Gå til innhold
Arkivverket

[#77039] Torbjørn Hallvardson født før 1425


Gjest Lisbeth Randa
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Randa

Hei! Forsøker og nøste opp hvem denne mannen var? Og hvem han var gift med? Var han født i Drangedal? I 1482 bytter han bort 6 markebol i Dale i Åmdalen mot 7 markebol i Sandvik i Drangedal? I 1502 kjøper han 3 markebol i Skredeland Tørdal av Rasmus Nilsen. 1 markebol av Asgeir Bjørnson og kone Gudrun, og 1 markebol av Tollev Bjørnsen og kone Ingeborg? Er disse opplysningene sikre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Du finner begge handlene i Diplomatarium Norvegicum, makeskiftet i 1482 i DN 7 491, og kjøpet i DN IX 453. Og det er ganske riktig Torbjørn Hallvardsson på Vrålstad det er snakk om her.Men så begynner moroa. Jeg tror det er tilstrekkelig tilbakevist nå, så jeg ofrer ikke mer tid på å begrunne at Torbjørns far ikke var Hallvard Gråtopp, med en ganske vanlig og sikkert fredelig storbonde på Vrålstad.Jeg vil heller konsentrere meg om en annen dobbeltløgn som verserer om Torbjørn selv.Historien begynner på 1530-tallet. Det var strid om eiendomsretten til Asdal i Øyestad. Den ene parten var noen brødre i adelsslekten Galle. 80 år tidligere hadde gården vært eid av Elin Eilivsdatter som var gift med en Torbjørn Halvorsson eller Hallvardsson. Denne Torbjørn hadde blant annet med konas samtykke gitt noen gårder fra Asdal-godset til sin bror Roar. Detaljene finner du i debatter Helg viser til.For å styrke sitt krav i striden satte Gallene frem en påstand om at Elin egentlig var datter av en av deres aner. Påstanden var grunnløs, men vanskelig å tilbakedrive bevislig (makta rår). Dette var første halvdelen av løgnen.Jeg vet ikke når den andre halvdelen dukket opp, men det var vel en gang i 30-årene. Kreative 'slektsforskere' fant ut at to Torbjørn Hallvardsson levde omtrent samtidig, og de bestemte seg da for at det måtte være samme mann. De overså glatt at Torbjørn på Vrålstad overtok hele Vrålstad-godset, og derfor ikke kunne ha medarvinger. (I den refererte debatten argumenterer Kristian overbevisende for at Roar må ha hatt etterkommere).Resultatet er at det i dag vrimler av slektsoversikter på nettet der 'vår' Torbjørn er giftet bort med Elin Henriksdatter Gyldenløve. Bløffen nærmer seg Bratt-nivå.Vrålstad-slekten har så lang og stolt historie i Telemark at den trenger ikke å smykke seg med slike lånte fjær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei! Tusen takk for svar. Ja jeg synes ut fra det jeg har lest så langt at dette har tatt litt av. Men er det nevnt noe kvinnenavn i det hele tatt i forbindelse med Torbjørn Hallvardson? Bortsett fra denne Elin Eilivsdatter da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.