Gå til innhold
Arkivverket

[#77051] Vulkanutbrudd på Island. Fimmvörduháls heter vulkanen. På Google maps ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

(24)Vel. Jeg for min del leser her, og jeg leser mange andre steder også. Mener å huske at 'dommedag' er blitt varslet omtrent hvert år jeg har levd uten at det har bekymret meg i det hele tatt. Uansett har jeg ingen innvirkning på hva som skjer.Det som skjer på Island nå er jo for islendinger helt naturlig. Det er vindretningen som blir litt feil for oss i Norge og resten av Europa. Og når vi ikke kan fly, ja da blir det kaos.Mine tanker går heller til de som emigrerte til Amerika. De hadde det sånn ca 1000 ganger mer bekymringsfullt enn oss som har tog og bil.Og kanskje vulkanen bare gir oss en beskjed?

bilete9183.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

(26) Vel, Obama og Medvedev har atomarsenale nok til å skape tusenvis av år med slik fimbulvinter som Krakatau lagde, med radioaktive skyer og nedfall i tillegg til avkjølingseffekten som effektiv vil kverke enhver form for matproduksjon globalt i drøssevis av år. Så trusselen om jordas undergang har nok vært reell nok og er det dessverre fortsatt :-(Men nok av det.Historien har vist at vulkaner har betydning for folks liv og helse. Og kometnedfall også. For kort tid siden rapporterte man om kometnedfall faktisk her i Nordsjøen som ga en slik fimbulvinterepisode og det medførte vel som vanlig til at all mat på jorder etc. råtnet og ble masse namnam for rotter (svarte med pestlopper sådanne) og da det etterhvert ble for mye rotter og lite mat i øst trakk disse vestover og dermed oppsto ant. Justinians pest få år senere.Man hadde jo en slik fimbulvinterepisode i forkant av Svartedauden også, men der er det så vidt jeg vet, ikke kjent ennå hva som hadde skjedd, meteor/kometnedfall eller vulkansk eksplosjon (må ha i såfall vært veldig diger siden effekten av nedkjøling må ha vart i det minste 2-3 år, noe selv ikke Krakatau klarte, så det har vel vært en mellomstor komet i Atlanteren eller nordlige del av Stillehavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Uff daJeg tror vel allikevel at Obama og Medvedev er mer glad i varme enn å skape kalde vintre.Men jeg liker kalde vintre jeg. Da blir skisesongen lenger.Men jeg lever i dag. Og da nyter jeg dagen. Hva som skjer i morgen er jeg lite opptatt av. Og nå er det vel røyksignalene fra Island denne debatten dreier seg om, og ikke jordas undergang.Etter min mening er dette utbruddet helt uvesentlig for alle de som ikke har bil eller togbillett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Ja, du Lars Ove – klare meninger og meningers mot skal du krediteres, men det er faktisk en mulighet for at den/de som trenger den øyeblikkelige hjelp som luftambulanse kan yde, med rask returtransport til et større sykehus, ikke er helt enig i ditt siste utsagn. Det samme gjelder vel i enda større grad de som gjerne hadde sett luftredingstjensten med Sea King helikoptere langs med kysten og i fjellet operative.Eller er det slik at du gir blanke – at ovennevnte er helt uvesentlig for deg ? Det kan jo råke deg også, fort og uventa !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Dette er interessant for slektsforsker etter min opppfattning. Vi ser at det var stor nød og dødlighet enkelte år og hva som muligens var årsaken, historiske hendelser.En film på 'Viasat Histori' for en stund siden viste at en prest i England også førte dagbok i 1783. Da var det vulkanen Laki som var hadde utbrudd. Filmen viste det samme som presten i Seljord berettet.(20)Den gang visste ikke folk hva som forårsaket elendigheten. Vi er jo bedre stilt slik sett med moderne teknologi og hva vi må/kan forholde oss til.At Tambora i Indonesia hadde utbrudd i 1816 og med hvilke konsekvenser for oss her i nord, har forskere funnet på Grønnland, askenedfall i prøver av isen, (samme kilde) Dette er jo bra erfaringer for oss nå å ha med.Da forstår jeg at mine aner hadde det stritt. Mvh. MayKarin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

I svenske Diskulogen utgitt av Föreningen DIS var det for en tid tilbake en artikkel om en lege i Malmø som skrev dagbøker om sine legebesøk i området rundt Malmø, bl.a. i tiden rundt ettereffektene av utbruddet på Tambora. Artig artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Alf, du husker vel ikke hvilket nummer ? De fleste litt eldre nummer ligger jo tilgjengelig på nett [url="http://www.dis.se/diskulogen/diskulogindex.htm>http://www.dis.se/diskulogen/diskulogindex.htm ,men det er litt tidkrevende å lete uten noen holdepunkter. De siste nummerene må en dessuten være medlem for å søke i.Men jeg fant stoff i samme kategori i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

En får håpe at vulkanen under Yellowstone Lake i Yellowstone Nationalpark i Wyoming/Montana IKKE eksplodere med det første for da blir Eyjafjälljøkull bare en blåbærfis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Fin lenke i 32, og det måtte være kaldt vinteren 1708-09 når til og med brennevinet frøs på Gotland, men det er ikke sikkert 'heimebrenten' var så sterk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.