Gå til innhold
Arkivverket

[#77052] Foreldrene til Anne Christensdotter (1784-1866) fra Dagsgard i Skjåk


Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Dei to kjeldene du har funne i innlegg 2 stemmer. Sjå huslyden (iallfall dei delene f. i Lom) under Mork, gnr. 32-3 i Lom - Bygdabok for Lom, bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Takk og takk for det Atle!Da får jeg ta en tur på biblioteket igjen!På side 62 i ÆbS1 under Forberg VIII Nordgard, andre kolonne B.6:Hans Prestgard døpt 11. mai 1749, gift 9. november 1790 med Marit Hansdotter Dagsgard født 1750. Dette må vel være samme Marit i andre ekteskap?Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Kan hende jeg roter litt, men i folketellingen 1801 finner jeg dette paret på Lund: LenkeDet passer veldig fint med alderen på både Hans og Marit.Det passer ikke i forhold at begge her er i første ekteskap?Det passer ikke i forhold til navn og alder på barn som er angitt som deres, sammenlignet med nevnte side 62 i ÆbS, med mindre 1801 barna er barn av Hans i et tidligere ekteskap?Hvor er da de barna som er oppgitt side 62?På side 62 er det oppgitt at Hans Halvorson Prestgard har en søster Eldri Halvorsdotter gift med Ola Sylfestson Lund. Dette passer også bra med husbonden og hans kone i 1801 tellingen. Det er ikke angitt i 1801 at Hans og Eldri er søsken.Hvor er feilen?Er det snakk om to ulike ektepar og mange lignende tilfeldigheter?Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Enda en ting som er rart:På side 63 ÆbS1 er Marit oppgitt som Hansdotter, det passer også med vielsen 1790 i innlegg 2.Sønn nr 2 Halvor Hanson er i følge side 63 ÆbS født 26. desember 1793. Den Halvor som i kirkebøkene er født samme dag er sønn av Hans Halvorson og Marith Christensdotter Prestgård: LenkeBjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

(5:) Korrekt!(6:) Hans og Marit på ein husmannsplass under Lund i 1801 er nok 'ditt' par, ja - men alderen (særskilt på born) må ein nesten sjå bort i frå, og heller leite dei opp i kyrkjebøkene - eg har vore borti maaange nokså store feil i alderen til born i 1801-teljinga. Det at det står skreve fyrste ekteskap på båe er tydeleg heller ikkje 'meir sætan' hæill dæ æ ætan''...(7:) Ja, du seier noko - her vil eg tru at presten har gjort ein liten glipp - kanskje han har hatt den tidlegare ektemannen i tankane istadenfor mora sin far når han skreiv patronymet hennar? Spekulasjonar. Men ein ting er sikkert; det dukkar opp fleire av ætta mellom fadrane, og Halvor er nok sonen til 'ditt' par. Søkjer vi på Hans Halvorsson i 1801-teljinga finn vi kun éin kandidat i rett alder - og finn heller ingen mellom dei avlidne i tidsrommet 1793-1801 for Lom - så vi kan med tryggleik fastslå at dette er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.