Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Thor Bøhmer

[#77068] Regine Christiandatter på Maurud-eie i Furnes

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Regine Christiandatter på Maurud-eie (Mørud-eie) i Furnes g 30 okt 1859 m Johan Olsen. Regine er f ca 1834.Da de giftet seg synes det som om presten har skrevet Christian Arnesen??? som farsnavn, men presten skrev stygt og navnet er litt vanskelig å lese.Regine bodde på Storgålås da hun giftet seg i 1859 og det var brukeren som var forlover. Jeg finner henne ikke som døpt el konfirmert i Vang og Furnes, men kan jo ha oversett henne på tross av at jeg har sett gjennom flere ganger. Finner henne ikke som utflyttet fra Nes, Ringsaker, Stange, Romedal, Løten eller Elverum.På Maurud-eie fikk hun fem barn fra 1860-64 uten at jeg blant fadderene finner noen som kan indikere at de har et slektsmessig forhold til Regine.Noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Hukkelberg

Legger inn familien i 1865Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Hukkelberg

Jeg synes det står Christian Christiansen som far til Regine

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Ja, det ser ut til å være Christian Christiansen (ihvertfall er det oppgitt). Regine Christiansdtr/Christensdtr er ikke f. i Furnes, Vang, Stange, Romedal, Ringsaker eller Nes. Har du sjekket indflyttede? Hun må være kommet utenfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Konfirmert nr. 19: Lenke Foreldrene er Christian Halvorsen og Rangdi Jensdatter Det ser ut til at presten har skrevet feil navn på Rangdi ved vaccinasjon og ekteskap og feil patronymikon på faren da hun giftet seg. Har ingen annen forklaring men er det godt nok bevis? Ingen av fadderne har Halvors.. som patronymikon så en får ingen hjelp der, dessuten er de fleste fra Maurud og et par fra Grøtholm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Bøhmer

Jeg synes det er noen ugler i mosen her. Dersom det er henne som dere viser til, f på Dalby-eie, så er det Rangdi både ved dåp og konfirmasjon. Da er det noe forunderlig at presten skriver Regine på henne som mor ifb med barns dåp. Hun fikk ti barn. I tillegg har jeg fått noen telefoner som også viser til problematikken Regine ved barnas dåp samt da hun giftet seg og Rangdi ved fødsel og konfirmasjon. At det kunne gjøres en feil, men to er noe mere forunderlig. Noen har også vist til at det dør ei Regine Xiansdatter ca 90 år, tror det ble sagt 1924. Muligens samme dama?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hvis det er din Regine som dør 1924 er det nok rett dame som er funnet. Det står nemlig at hun er født 2/3 1834.Lenke Ragndi som ble født på Dahlby eie ble født 2/3 dog 1835,men å bomme på et år kan vel tilgis. Legg merke til at hun kalles Regine ved vaccinasjonen i 1836. Det ble nok en sammenblanding av morens navn da barnet ble døpt,at feilen gjentas ved konfirmasjon har jeg vært borti før, presten bruker vel kirkeboka til å hente informasjonen sin ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Bøhmer

Takk for alle innspill og her har jo også distriktets dyktigste bidratt både på telefon og på denne webbsiden. Da er det greit at vi lar Else Kari konkludere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hvis vi ser på lenken til Anne i innlegg 7 så har altså de en datterdatter boende hos seg. Hun døpes her Lenke En av fadderne heter Regine Christiansdtr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.