Gå til innhold
Arkivverket

[#77069] Nicolai Christiansen, omk 1820 Frosta, hvem er foreldrene ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Så ikke dette før nå. Finner dette i bind IX av Frostaboka:1)Kristian Arntsen Busten født 1790(side 509). Han og kona Klara var husmann i Busten under Viken på Frosta, og er nevnt der i 1835 Foreldre:2)Arnt Kristoffersen født 1750(side 182).3)Ragnild Kristoffersdatter Viken født 1764, og gift i 1788 med Arnt Kristoffersen4)Kristoffer Arntsen Korsnesveien som var husmann i Veistad under Moksnes rundt 1750, og det var han sannsynligvis til han døde i ca 1780 Han fikk i 1747 skriftlig kontrakt på plassen Veistad. Han var gift med Anne Jonsdatter.5)Anne Jonsdatter Remman født ca 1724. Hennes mor var Randi Larsdatter Småtten. Denne igjen skulle være datter av Lars Smatten, og da er jeg over på skifter jeg selv har skrevet av.6)Kristoffer Kolbanussen fikk bygsel på Viken hos futen Arnet den 03.09.1759. Han ble i 1760 gift med Anne Eriksdatter(Kristoffersdatter Vinge i parentes i bygdebokas bind 9 på side 484)7)Anne Eriksdatter eller Kristoffersdatter født ca 1730, og død i 1781.10)Jon Jonsen Remmen11)Randi Larsdatter22)Lars Olsen Smatten som det var skifte på i Smaaten 23.05.173023)Gunnild Haavelsdatter som er nevnt som kone til Lars i 1730, og ved det samme skiftet er disse nevnt som Lars og Gunnilds barn:-Haavel Larsen 24 år, og hans curator var Lars Recheboe-Hans Larsen-Ingeborg Larsdatter som var død, og hadde bodd i Moksnes. Hennes 3 barn arvet sin morfar-Ranni Larsdatter, som var Joen Joensen Remmens hustru-Anne Larsdatter 36 år, som var i tjeneste på en klokkergård(forsto ikke helt i skiftet hvor denne klokkergården var). Hvis det har interesse så kan jeg sikkert finne mer om anerekka her i skiftene jeg har skrevet av, og i Frostabøkene som jeg har bind 3-13 av. Holder jo på å skrive av skifter for Frosta og Åsen, og har kommet frem til ca 1820 i avskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må kanskje forklare nærmere her, og nr 2 og 3 er foreldre til 2 1. Nr 4 og 5 er foreldre til nr.2. Nr.6 og 7 er foreldre til nr.3 osv. Altså har far til den det gjelder dobbelt nummer i forhold til barnet, og barnets mor får da nummeret etter faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Klara Nilsdatter i 1801:LenkeFinner henne på side 227 i bind XI av bygdebok for Frosta, og der er det oppgitt at Klara var født i 1798 og gift i 1820 med Kristian Arntsen Busten. Hennes foreldre var Nils Andersen(ca 1750-1815), oh Ingeborg Hansdatter(ca 1753-1838). Leter som sagt gjerne videre bakover i bygdebøker og skifter hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei Anne-Lise!Tusen takk for tilbudet, men jeg tror jeg har det jeg trenger nå ;-)Skal se litt nærmere på det og så heller komme tilbake, hvis jeg lurer på noe.Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser at alderen på Nils i 1801(31 år og født ca 1770) ikke stemmer helt med det som står i bygdeboka(født |750). Det må være bygdeboka som har rett, for Nils og kona Ingeborg fikk eldste sønnen Hans i 1783. Det er et stort hopp til neste barn Anne Marta født 1792, og det må nok sjekkes med kirkebok om denne familien. Videre ble Inbeborg Anna Nilsdatter født 1796, og Klara født 1798.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette ble jo et merkelig svar fra meg i forhold til innlegget ditt Litta, men jeg holdt på å skrive mens du la inn innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg vet hvordan det er, når man først får startet, hehe...............Dessuten var det vesentlig å få oppklart dette med alderen til Nils.Bruker for øvrigt alltid å finne originalopplysningene i kirkebøkene - om mulig. Bygdebøker kan være så mangt og ikke alle er nøyaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.