Gå til innhold
Arkivverket

[#77075] KJenner noen til visen som ble kalt for 'Tullingen'?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg undres på om der er noen som kjenner til hvem som diktet visen som ble kalt for 'Tullingen' og hvem det var som sang den? Den begynte slik' Hvor skogstien bøyer mot elvebakken ned, der lå en liten stue i aftensolens fred. Hvis jeg husker rett så mener jeg at det var en prest som skrev den og at den var skrevet før år 1900. Gutten som det ble skrevet om døde ble ikke mer enn 10 år.Er der noen som kjenner til den?Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Rita Engebretsen har sunget den i LP-serien 'Frem fra glemselen' (Sikkert i flere sammenhenger) Du får Google på Rita Engebretsen Tullingen. Hennes tlf.nr. skulle være 468 57 932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Rita Engebretsen har sunget den i LP-serien 'Frem fra glemselen' (Sikkert i flere sammenhenger) Du får Google på Rita Engebretsen Tullingen. Hennes tlf.nr. skulle være 468 57 932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Rønning

Denne visen er vel på den første plata til Frem Fra Glemselen, med Rita Engebretsen og Helge Borglund.Dette står bak på plata:Denne visa er skrevet av en prest fra Stange på Hedmark som het Johan Jensen. Han forrettet i begravelsen til denne stakkars gutten som ble kalt 'tullingen'. Det sies at gutten ble forferdelig ertet av andre fordi han var litt tilbakestående, men gutten tilgir dem ved å si' la den onde sykdom aldri komme til dem'. 'Tullingen' døde av difteri da han var 10 år gammel, og det sies at gravferden etter han var en av de største som har vært i Stange.Visa om 'tullingen' har også opp gjennom årene vært brukt til å opplyse barn om at de skal være snille og ta hensyn til dem som er litt lite for seg. Denne gutten levde fra 1878 til 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal dere ha! Det var kjapt å få svar! Det stemmer nok at han døde 10 år gammel. Det skal bli spennende å høre den igjen.Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Den første lenken virker ikke som den skal. Har du høyttalere på PC'en din ? I såfall kan du lytte til Tullingen og f.eks. Idas grav. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dersom han hette Petter Pedersen (einaste eg finn som høver) var han frå Hersjøvangen i Tangen/Stange. Og då hadde han nok fleire problem enn å vera litt enkel. Og teksten i visa høver i alle fall ikkje, etter det eg kan sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg vet ikke hvor den eventuelt er, eller om jeg i sin tid ga den bort, men det er en bok med tekster, noter og tilknyttede/omtalende tekster, jeg vet ikke om den er om toskillings viser generelt, eller om det er om 'Frem fra glemselen ' spesielt. Utgitt før 2000. Biblioteket kan eventuelt søke på sitt nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg FANT, JEG FANT. Gutten Tullingen levde på Tangen, Hedmark 1878-88. Men forfatteren var presten Johan Jensen. Ca. 1 side med omtale. Boken heter Viser på vandring, med undertittel Frem fra glemselen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg søkt i hele dag for å finne sangen. Teksten til sangen har jeg hatt i mange år, men fant den først for et par dager siden under en opprydding i mine papirer. Jeg hadde skrevet den av i en notisbok. Men den melodien eller kanskje takten som han på trekkspillet bruker går ikke i hop med teksten. ja, Helge teksten fant jeg for mange år siden i en visebok men som jeg ikke har funnet igjen enda. Takk til dere alle for for hjelpen!Med vennlig hilsen Birgert Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Birger, klikker du på lenken i mitt innlegg 6, så får du frem teksten. (Jeg har akkurat prøvd) Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei! Teksten har jeg hatt i mange år, men det er melodien jeg nå er på jakt etter. Kanskje er der noen som har den på CD eller på dataen og som er villig til å dele den med meg? Den var jo i alle fal på grammafonplate i sin tid.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ser ut som du ikke har høyttalere til PC'en ? Se innlegg 7. Notene står i boken min, hvis det hjelper. Forfatter Per Johan Skjærstad, Aschehoug Forlag 1978 : Viser på vandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Joda, Helge, jeg har både høytalere i dataen og to på veggen I tillegg har jeg også øretelefoner. Det er som regel de jeg bruker for ikke å forstyrre andre. Ja, jeg savner nok notene for da kunne jeg spilt de på trekspillet på dagtid. Så jeg ville være veldig glad hvis du kunne skaffe meg notene ogsåMed vennligste hilsen og takk fra Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Birger, poenget mitt er at du får spilt og sunget melodien ved å klikke på lenken i innlegg 7. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Birger, poenget mitt er at du får spilt og sunget melodien ved å klikke på lenken i innlegg 7. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Veit nokon om det er skrive ei sannferdig historie om denne 'Tullingen'? Er det han eg trur det er, er visa eit bespyeleg oppgulp av ein prest som har kjent til sanninga om guten. Han levde ikkje lenger attende enn at bygdefolk på Tangen bør ha gjeve att sanninga til etterslekta si - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Bjørn Davidsen vet tydeligvis noe om historien bak denne skillingsvisen, jfr. hans innlegg 11 og 21. Kanskje han kan fortelle oss historien istedenfor å komme med dulgte hentydninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje historia bak visa, men gjer eit forsøk på å finna ut om det er endeliktet til Petter Pedersen frå Hersjøvangen i Tangen/Stange presten skriv om. I så fall meiner eg det eg skreiv om oppgulp. Er det rett person, hadde han truleg ein langt meir tragisk oppvekst enn bli mobba for å vera 'litt enkel'. Eg kjem attende til saka når eg har fått prov frå ein i Hedmark som visstnok veit meir om dette.Til (22): Då kan ikkje du ha lese mange WebDebatt-innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Bjørn Davidsen. Jeg leste historien om han da jeg første gang fikk sangen. Petter var et mobbeoffer fordi at han ikke var helt som de andre. Presten var hans beste venn, derfor skrev han sangen etter at gutten døde av difteri. Jeg skammer meg ikke for å si at da jeg leste hans historie første gangen så rant tårene. Bare den som har blitt utsatt for mobbing forstår situasjonen. Det var ungene som kalte han for 'Tullingen'. Jeg skulle ønske at jeg fant igjen mitt notat om gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.