Gå til innhold
Arkivverket

[#77075] KJenner noen til visen som ble kalt for 'Tullingen'?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Til Bjørn.(24 siste setning) Du peker på flere innlegg, som jeg ikke kan ha lest. Jasså, har du skrevet flere oppgulp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Hvis det er gutten som nevnes i innlegg 11, finner vi dødsfallet hans her - se nr. 12 blant Mandkjøn - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3569&idx_id=3569&uid=ny&idx_side=-174>Lenke (Hedmark fylke, Tangen i Stange, Ministerialbok nr. 18 (1880-1896), Døde og begravede 1888, side 242). Petter Pedersen døde av difteri 10 år gammel på Hersjøvangen den 18.juli 1888.Og her er dåpen hans - se nr.11 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Dette er notatet som var skrevet under visa: 'Skillingsvise fra 1880 årene om en difterisyk gutt som døde ca. 10 år gammel. Visa er skrevet av soknepresten i bygda, vistnok Stang på Hedemarken.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne sofie sImonsen

disse gamle skillingsvisene er virkelig flotte, vil takke for teksten til 'Tullingen' skulle gjerne hatt hele sunget av Rita og Helge. Dette innlegget gav meg minner tilbake til min bestemor som lyttet ivrig til Rita og Helge. Tåredryppende tekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Tore (28): Ja, det er dette eg har funne. Er dette rette guten, ligg der mykje i arkiva som kan avdekke sosiale forhold som går langt ut over 'Tullingen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jo da Helge, men det spørs hva en prioriterer, det er mye å velge i som f.eks eksemplene i lenkene! Men Rita og Helge Borglund er jo kjempeflotte de, husker jo Helge Borglund fra tiden i 'New Nashville Group', de spilte jo på festlokaler i nærheten.[url="

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Selv er jeg mer interessert i historien bak sangen, og forhåpentlig hører Bjørn Davidsen snart fra sin kontakt i Hedmark slik at han kan fortelle oss den, jfr. innlegg 24.Ordet ''Tulling'' som oppnavn/kallenavn var nok mer negativt ladet i tidligere tider enn hva det kanskje er idag. Jeg husker min mormor reagerte veldig sterkt hvis noen ble kalt eller omtalt som en tulling; det var tydeligvis noe av det styggeste man kunne kalle et annet menneske dengang. Jeg tror kanskje ikke folk reagerer like sterkt på ordet idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er vel egentlig flere av disse 'skillingsvisene' det kanskje kunne vært interessant med historien bak, men vet ikke om eget tema på det hadde vært greit? Men en finner det kanskje igjen i denne også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ikke helt slutt: Reidar, boken Viser på vandring med noe bakgrunnsinformasjon om noen av visene får du sikkert innlånt på biblioteket. (Hadde akkurat hånd på den.) Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 35, Mange av 'Frem fra glemselen'-serien ble anskaffet på 4-spors kassetter etterhvert som de kom ut, men lydkvaliteten og bruker-vennligheten på disse kassettene kunne være så som så (båndsalat), men det er sikkert en helt annen kvalitet på CD-ene i dag, men ser at de koster ca. 150 kroner stykket og når serien består av ca. 20 CD-er blir det nå noen kroner tilsammen, så det var i grunnen det jeg mente med prioritering 36. Men musikken er jo kjempebra så! Var redd jeg ble misforstått litt i 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Reidar, det er slettes ikke du som har skylden, men jeg kunne bidra med mere, men vil ikke. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

45, Det var bra Helge, begynte å bli redd jeg hadde gjort noe så oss bli oforligt på kvar vår side tå Rond`om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Bjørn/21:) Er det mye å be om at du forklarer litt nærmere hva du egentlig mener her ? Det virker nokså underlig med et slikt utspill utan at du følger opp. Hva er din hensikt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Lysgaard

Jeg har pratet med en eldre dame på Tangen som vet litt om dette. Faren heter Peter og var mesmaker (kurvmaker). Han og familien bodde på en plass under gården Skaven på Tangen. Her bodde 'Tullingen' hele livet. Hvis dette stemmer passer det med at 'Tullingen' er Bernt Petersen, dp. 4/11-1883 og gr.l. 11/3-1893. Jeg har ikke fått bekreftet at det var denne gutten som var 'Tullingen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Takk til Ove. Men dersom dette er rett, er årstala oppgjeven i (4) feil. Merkeleg samantreff, forresten, for både han eg fann død i 1888 og denne Bernt døydde av difteri 10 år gamle. Men slik det nå ser ut, vert det ei heilt annan historie. Og faren for at slik kunne skje, var grunnen til at eg var litt 'ullen' i tidlegare innlegg. Uansett har eg fått grunnlag for ikkje berre ein, men to artiklar, men dei kjem ikkje på trykk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er en fin melodi til visa, og teksten er vel fint tilpasset melodien, men har ikke tenkt så mye over at det er en historie som handler om livet til en gutt som ble bare 10 år, det må jeg bare ærlig innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.