Gå til innhold
Arkivverket

[#77080] Berte Jensdtr, f. ca. 1831-2 i Vinger, hvor er hun konfirmert?


Gjest Unni Holt
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Holt

Berte Jensdtr. oppgir ved vielse med Lars Eriksen 24.9.1854, i Udnes Nes på Romerike,Jens Paulsen som Far Jeg har lest kirkebøkene for Vinger opp og ned, men finner ingen Berte med Far Jens Paulsen, Finner heller ikke hennes konfirmasjon ca rundt 1845, verken i Vinger eller i Nes, som de antagelig flyttet til. Hun fikk 10 barn, der står heller ikke noe som jeg kan spore noe fra. Hun har en fadder til sine barn med navn Anne Jensen, kanskje søster? Takker veldig for event. hjelp Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Er det vielse nr 50 her?Som hennes fødested oppgis Huuser - EieKildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Ekteviede 1854, side 269. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant heller ikke konfirmert i Nes eller Vinger, men gikk veldig fort gjennom.Har du forsøkt å finne henne døpt disse to stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis hun lever i 1910-tellingen, så skal den inneholde fødelsdato, -år og forhåpentligvis korrekt fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Berte døde 18.5.1907, og der står det at hun er fra Kjensmoeie, jeg tror at hun kanskje arbeidet der før hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er mulig du har dette fra før, Berte Jensdatters innflytting til Nes i 1849, nr 20 til venstre. I rubrikken hvorfra innflyttet og hvor født står det Strand.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Inn- og utflyttede 1853, side 356. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bra du så dette Berit. Berte Jensdatter Strand utflyttet fra Aurskog til Nes, nr 45:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 6 (1829-1853), Inn- og utflyttede 1853, side 422. Permanent sidelenke: LenkeConf 1848?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hun er døpt i Vinger her til venstre:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger, Ministerialbok nr. 7 (1826-1839), Fødte og døpte 1833, side 71. Permanent sidelenke: LenkeFar heter tydeligvis Jens Olsen og ikke Jens Paulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Beklager, det var feil lenke.Her er, håper jeg, den riktige:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger, Ministerialbok nr. 7 (1826-1839), Fødte og døpte 1833, side 71. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Jeg er stum av beundring! Hva du er greid å finne!! Jeg har brukt ca. 3 mnd. på dette, hvert ledige minutt, også finner du så mye på en kveld!! Jeg bøyer meg i støvet for deg Astrid, tusen hjertelig takk! Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Nå har sett over all informasjonen jeg fikk i går, det må være den personen jeg har lett etter! Har hatt mistanke om at kanskje Far jens Paulsen var feil, nå er jeg så sikker jeg kan bli, jeg har sett fam. utflytting fra Vinger . Jeg takker dere igjen jeg, og ønsker dere en riktig god Påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Familien til Jens Olsen finner vi omtalt under Kapstadås(-en)i bygdebok for Eidskog b. III s 459 Han er født 1794 døpt30/11 Foreldre Ole Jensen d. 1806 60 år gl. og Berthe Halvorsdtr. d. 30/11 1846 93 år gl. Jens Olsen ble 18.jan 1824 g,m. Anne Olsdtr Mathisbråten fra Fjellskogen i Eidskog f. 1798 døpt 3/6 i Nes Foreldre: Ole Mathisen og Dorthe Sørensdtr. Jens Olsen og Anne Olsdtr. hadde disse barna: Ole f.23/5 1821 før de giftet seg, Ole f. 23/4 1824, Dorthea f 23/4 1826, Brede f 10/5 1829 og altså Berthe f. 16/12 1832. De to siste er født på Elgåsen u/ Åsmoen, Ilag. Deretter forsvinner denne familien for oss, står det i bygdeboka. Men nå vet vi at de flyttet til Huser i Blaker som ligger nær grensen til Nes. Berthe Jensdtr. blir 24/9 1854 g.m. Lars Eriksen Finstadeie på Haga i Nes og de er omtalt i Nesboka b.V under Hagastua s 259. Her er alle 10 barna nevnt, men disse kjenner du vel til, Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Huser ligger ikke i Blaker, men i Nes like på grensen mot Blaker, Familien til Jens Olsen var husmenn på plassen Hynne i 1865 og dattera til Berthe, Lina Larsdtr. 5 år bodde da hos dem. Nes b.b V s 450.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Jeg kunne ikke blitt gladere om jeg vant i Lotto! Hjertelig takk! for info, Bygdebøkene er dessverre vanskelig for meg her i Spania, og jeg blir så glad når noen tar av sin tid for å hjelpe meg! God Påske ! Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Vel blåst Unni, da ble det slik til slutt som jeg har hevdet tidligere i Email. til deg at det var Berthe fra Kapstadås i Eiskog. En av hennes søsken i Nes var fadder til hennes barn. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Ja, og som du ser så har Berthe m. sin fam. oppholdt seg på Strand i Aurskog,konfirmert der, 8.10.1848. De hadde meldt både flytting og innflytting Berthe melder flytting til Nes i 1853, for å tjene på Kjensmo, så nå er jeg ikke i tvil, Men tvilen naget meg og jeg måtte vite sikkert før jeg gikk videre. Det at det sto Jens Paulsen som hennes Far, forvirret meg. Takker deg for all hjelp. Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.