Gå til innhold
Arkivverket

[#77095] 'Alle' Bratt-debatter på DA og DIS samlet i en søkbar bok på 587 sider


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, nå har tema 7012 med stikkord kommet på plass med store bokstaver. Til Oddbjørn: Du prøver å fordumme meg ved å forklare bruk av søkefeltet. Det forteller mye om deg også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

HelgeJeg må si at den aggressive tonen din er mildest talt overraskende. Det har da aldri vært i min tanke å 'fordumme' deg? Hvordan kan du komme på noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Fordi du Oddbjørn prøver å fortelle at jeg ikke kan bruke søkefelt på DA. Jeg har vært med mitt nåværende navn på Brukarforum siden 2003 og du antar at jeg ikke kan bruke søkefeltet. Belærer meg med første setning i nr 48.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg beklager hvis du har oppfattet meg som belærende. Det var slett ikke hensikten. Setningen i innlegg 48 var et svar på ditt spørsmål på slutten av innlegg 46: 'Hvor er tema nr. 7012?' Det var ikke krystallklart for meg at du da muligens siktet til hvor det befant seg i Lars Oves e-bok (siden temanr. og tittel altså der var falt bort). Nå hadde jo Lars Ove allerede i innlegg 45 gjort greie for dette - og også samtidig sagt at han ville rette opp feilen før kl. 19 - hvilket han nå altså har gjort.Altså: Når du likevel i innlegget etter etterlyste hvor tema nr. 7012 befant seg, oppfattet jeg det slik at du ikke kunne finne det i DA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HelgeNå har du skrevet 8 innlegg i denne tråden angående 1 innlegg som ble skrevet av en annen debattant i 2001 og som du i innlegg 44 påstår er feil.I stedet for å gjøre denne spørsmålstilleren klar over dette bruker du i stedet mye tid på å skrive innlegg i denne tråden, noe som etter min mening er helt tullete.Har du noe fornuftig å tilføre rent slektshistorisk i et tema så må du etter å ha vært leser og bruker av dette forumet siden 2003 skjønne og forstå hvor du skal poste innleggene dine.Jeg vil ikke, og aksepterer ikke at 'min' tråd skal inneholde en haug med etter min mening, intetsigende og urelevante innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Om du er trådstarter, så er du ikke trådeier. Ordet er fritt i Norge, men du gjør deg til gud. Bratt-boken ligger her, og det er ikke ulogisk å kommentere den her, også innhold. Du må da kunne ta inn over deg at alle ikke er like flinke som deg selv. Av (55) mener jeg at jeg ikke har noen vei videre her. ER det til slutt tullete at jeg forteller om feilplasserte geografiske områder i FT1800 ? Jeg må da kunne få lov til å fullføre resonnement. Du forteller om 8 tullete innlegg. La det da så være at jeg i 3 av dem roser deg og var den første til å gratulere deg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HelgeJa ordet er fritt, og dine ord beskriver jo deg på en god måte.Så får det være opp til den enkelte å tolke hva jeg mener med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Lars Ove (33) En del 2 av E-boka om Bratt er en god idé, takk for at du gjør dette fantastiske arbeidet!Her er en link til en side av Dag Gurihus hvor boka om Land III finnes skannet. Link til gården Øystad bør være aktuell til del 2 av E-boka. Øystad i Land tilhørte (i følge boka om Land) Tord Eriksn Bratt. Sønnen Guttorm Tordsen Bratt, f. ca 1680 ble husbonde her. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Grete (60-61)Tusen takk for det. Lenken er lagret, og jeg vil når jeg er tilbake fra fjellet, forsøke å lage en del 2, hvis det er interesse for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg fikk, kanskje ikke helt uventet, en e-post hvor jeg ble bedt om å dokumentere at jeg hadde tillatelse til å ta med de Bratt-innleggene som er på DIS-forum.Jeg har ingen tillatelse, og jeg kommer ikke til å løfte en finger for å få det, derfor har laget en ny bok, UTEN diskusjonene som har vært på DIS-forumSå da skulle vel alt være i orden Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Michael (64) og Tore (65)Nei jeg kjenner ikke avsender, og han er ikke debattant her. Poenget forstår jeg ikke da man kan Google på innleggene der, men ikke her, men i stedet for å lage mer 'styr' enn nødvendig så fjernet jeg innleggene.De utgjorde ikke mer enn 4,3 % (27 sider av 627) så jeg tror ikke det har noen stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Henning Andersen, Oslo, 31.3.2010 12:11 (67)Fordi min erfaring er at det til tider dukker opp en del for meg uforståelige utspill fra en kjent kant.Men dette dveler jeg ikke ved. Jeg har oppdatert boken, og anser meg ferdig med 'saken'Nå reiser jeg på hytta igjen, etter 20 timer hjemme.God Påske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Håper jammen Lars får en fin påske ! Han har gjør en kjempejobb. Enkelte sørgelige individer prøver ødelegge for ham, og det er synd på DIS som øyensynlig blir misbrukt.Kansje tid for DIS til å saumefare egne rekker og kvitte seg med dårlige elementer. Når en ser hva Lars makter å lage alene, så er det underlig at DIS, med sine store ressurser, makter så lite brukervennlige tjenester til sine medlemmer.Tenk f.eks. hva DIS-treff kunne ha vært hvis ikke medlemmenes bidrag ble refusert pga. datatekniske detaljer som rekkefølge på steds-angivelser, o. lign. uvesentlige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Diskusjonen for hva Distreff kan bli og er er noe helt annet og skal og bør foregå blandt medlemmene av DIS og ikke blandes inn i denne tråden.Ingen her bør legge noen skyld over på DIS for noe DIS som organisasjon ikke har sagt og gjordt.Jeg synes de som uttaler seg, skal ha helt klart for seg forskjellen mellom offisielle uttalellser og det som enkelt medlemmer sier og mener..Jeg synes ikke at de som her har innlegg, på noen måte, skal dra inn DIS i dette tema. Dette er tema som dreier seg om BRATT og som LOW har startet på idialistisk grunnlag for å rydde i 'rotet slekt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

(70) Kun personer hvor stedsnavn er skrevet så uforståelig for algoritmen som analyserer stedsnavna må gi opp eller dato mangler blir refusert.Feil rekkefølge på stedsangivelser er en bonusrapport for de som er opptatt av at personbeskrivelser er kronologiske.En annen årsak er om en person er eldre enn foreldre eller for stor tidsforskjell mellom foreldre og barn (foreldre opplagt døde ved barnets fødsel etc.)Da utelukkes personen av sikkerhetsmessige årsaker da dette kan tyde på at det kan være nålevende person.Også personer hvor årstall er lavere enn 1000 utelukkes av samme årsak.Ikke tro alle skrøner andre forteller fordi de selv ikke vil være med og gjøre basen bedre, men vil holde alt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg synes DIS skulle rekke ut en hjelpende hånd mht. å få med stoff fra sine fora inn i f.eks. Bratt-arbeidet som Lars Ove holder på med. (Istedet for å beskylde andre for å holde sine data for seg selv).Innlegg 73: 'Kun personer hvor stedsnavn er skrevet så uforståelig for algoritmen som analyserer stedsnavna må gi opp eller dato mangler blir refusert.'Setningen over gir det ganske godt uttrykk for det urealistiske 'nøyaktighetsnivået' som DIS har lagt seg på, og som altså fører til at mange medlemmers bidrag til DIS-treff blir 'skamfert'. 'Algoritmen' fungerer ganske enkelt ikke, etter min mening.Faktum er at store deler av innsendte slektsdata blir avvist pga. håpløst definerte, upraktiske, 'kvalitetskrav'. Persondata hvor stedsnavnene ikke følger den 'hierarkiske malen' (gård, kommune, fylke) blir refusert. Hvor motiverende er det for de mange av oss har fått en lang liste med angivelige 'feil' i retur når man sender inn et bidrag ? Og kansje det verste av alt, den oppnevnte kontaktperson svarer ikke på henvendelser angående våre innsendte bidrag.Ovenstående er iallefall mine erfaringer med innsendelse av bidrag til DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.