Gå til innhold
Arkivverket

[#77098] HO: Premier Lieutnant Ulrich Friderik Bager og kona Maren - Deira etterkommere?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Er det nok som er gode på tyding av 'gamal' skrift som kan hjelpe meg med å finne oversikten over barna deira (og opphalsdsstad) og evt. ektefeller?Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 9c , 1785-1787, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Fol. 639-ut. Register i protokollen.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24036/113>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24036/113Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Michael Moum

Lieutnantens arvinger var 1) sønn Petter Møller Ulrichsen Bager, borger og handelsmann boende på stedet Kielsund på Sundmør i Bergen stift 2) Mads Ulrichsen Bager, 3) Datter Maren Mallene Bager gift med Jægteskipper Ole Dyrdahl boende i Bergen 4) datter Lisbet Catharina Bager som ved faderens død var umyndig og derefter gift med Jon Larsen død (skfte 1783), 5) umyndig datter jomfru Clara Maria Bager 48 år ugift, 6) umyndig datter jomfru Bodelle Bager 46 år ugift, 7) umyndig datter jomfru Anna Ulricha Bager 27 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk skal dykk ha!!Ann-Mary; Denne debatten er knytta opp mot ein tidligere debatt som har våkna opp att; Lenke. Så eg har allerede funne giftarmålet du nevner.Michael; Takk for tolkning av skifteopplysningar. Då kan det hende at eg er på rett veg i debatt #27450, og at Maren Mallene Bager har vore gift med Antonius Larsen (som truleg dø i 1775). Ole Dyrdal og ei Malene Ulrichsdtr. gifte seg i DK, Bergen i 1782. Er dette M.M. Bager?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Var lieutnant Ulrich Bager en etterkommer etter Johan Jacobsen Bager ca 1620-ca 1695, bosatt på Prestegård i Gaupne, Lyster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Du kan nok ha rett, navnelikheten var slående. Ser av skiftet at Ulrich Friderich Bager døde allerede i 1761, da enken Maren sal Bager fikk kongelig bevilling 28/8 1761 å sitte i uskiftet bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Gisle,Ulrik Fredrik Nielsen Bager (ca 1691-1761) var sønnesønn til Johan Jacobsen Bager. Moren het Clara Madsdatter (Heiberg). Jeg har notert 5 (i denne kretsen) med navnet Ulrich Fredrik , 3 i familen Lillienskiold (1682,90,93) og 2 i Bagerfamilien(1691, 1744). At en uvanlig navnekombinasjon som Ulrik Fredrik dukker opp i disse 2 familiene på samme tid, kan det tyde på slektskap?? Kan Niels Johansen Bager sin ukjente 1. kone ha vært en Lillienskiold? Ulrik sin søster Dorothea ble senere gm Peder Hansen Lillienskiold ca 1718.Mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Det er mulig at Johan Johansen Bager er fra farens 2. ekteskap siden han trolig er født 10-15 år etter de eventuelle halvbrødrene Nils, Claus? og Herman. Moren var i så fall Maren Jensd Thisted. Jeg har notert barna Hans, Anders og Johanne. Din linje? Nils og Claras barn: Der har jeg notert 8 barn og derav 2 døde (?) som små. Johan, Mads, Jacob?, Christopher, Nils , Elisabeth?, Ulrik Fredrik og Dorothea. Mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Johan/Jan sin alder oppgis å være 40 i 1701 (feil i avskrift?) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=53&filnamn=1701nba&gardpostnr=15813&merk=15813#ovre>Lenke og 63 ved død 1733.Min linje blir Johan Johansen Bager (1661 el 1670-1733) - Johanna Johansdtr (ca1705-1784) - Hans Pedersen (1743-ca 1826) - Johanna Hansdtr (1781-1821) - Anna Larsdtr (1811-1898) - Johanne Larsdtr (1836-1891) - Ingeborg Eliassen (1868-1955) -Almar Andreassen (1894-1963) - Ingeborg Andreassen (1919-1999) min farmor.Claus hadde jeg ikke. Hvor bodde Claus?Hermans skjebne?Niels Bager finner jeg i 1701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I skiftet etter Bolette Bager begynt 26/9-1823 og sluttet 20/5 1825 nevnes følgende arvinger:A. avd, fuldbroder Mads Ulrik Bager. 1 datter Maren Catharine Bager g.m. snedker Peder Johannessen i Bergen.B. um søster Anna Ulrikka Bager 67 år.C. avd. søster Maren Malene Bager. 1 sønn Lars Antoni, 40 årD. avd. søster Elisabeth Cathrine Bager. 3 barn.a. avd. søstersønn: Ulrik Fredrik Johnsen Sæd: 4 barn.aa. John Ulrichsen Sædab. Lars Ulriksen i Bergenac. Maren Ulriksdtr g.m. Johannes Pedersen Sædad. Guri Ulriksdtr 26 årb. avd. søstersønn Petter Johnsen. 1 datter Elisabeth Cathrine Pettersdtr 20 årc. myndig søsterdatter Martha Marie Johnsdatter g.m. Lars Salomonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk til både Ole og Michael,Her var det komme mykje gode opplysningar, eg må sette meg ned å studere dette i løpet av helga.Skulle det dukke opp meir, så hadde det også vore topp.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Prøver igjen. Søk i: www.soga.noSkriv så 'petter bager' i søkjefeltet og då finn du alle avskrevene skifta han er nemnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Det er ikkje enkelt. Men i høgrebalken på sida www.soga.no finn ein 'Skifte frå Herøy'. Klikk deg inn der og bruk det enkle søkjesystemet. Skriv så: 'Petter Bager' og søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Gisle,Det er en stund siden jeg var innom Bagerslekten. Claus mente jeg i sin tid kunne være en sønn av Johan Jacobsen siden han het Claus Bager ved sønnen Christophers fødsel i 1678 og Claus Bager gm Dorthe Pedersd ved datter Annes fødsel i 1687. Han (Niels) jeg mente var bror til Claus hadde også en sønn Christopher. Ved nøyere gjennomgang viser det seg at Claus sitt etternavn var Ritzerow? og hans yrke var Baker !!(nevnt i Koppskatt 1683) Så herved er Claus strøket ut fra Bagerslekten. Noen ganger er det tydeligvis lett å bli ført på villspor. Mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Steine

Hei Gisle!Jeg takker og takker.Jeg må lære meg til å lage lenker. Dette er jo supert! Men jeg trenger tid for å se på dette. Premier Lieutnant Ulrich Friderik Bager og kona Maren - var Maren Mallene Bager sine foreldre? Og hun gifter seg igjen med Ole. Det var bra, hun var ikke en gammel enke. Jeg var inne på en side - Roots web (?)- søkte opp Maren Mallene Bager. Fikk da opp at hun var skevet inn som mor til Marithe født i Norge. Men dette var betalingsøk videre, så jeg gikk ut av søkersiden.MVH Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.