Gå til innhold
Arkivverket

[#77103] Oppslag i adressebøker for Oslo 1920-1926


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg sliter veldig med å finne hvor en av mine slektninger var og når han ble gift, og med hvem.Dette gjelder Ørnulf af Fjordane Salicath 1888-1963 som trolig ble gift 2. gang i Oslo i 1925. En datter er født i 1926. Han ble først gift i 1913 og rimeligvis døde hans første hustru før han ble gift på ny - senest 1926.Har noen tilgang til disse adressebøkene og lyst til å hjelpe meg, eller må jeg til Riksarkivet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Er det malaren Ørnulf Salicath? Visst ja, så veit du vel at han budde på Hamar rundt 1950 og at han fekk audiens hjå kongen i nov/des 1950?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Audiensen kjente jeg ikke til. Under krigen kom han til gården Tange i Ringsaker. Etter krigen flyttet han til Vang, Hamar, men døde på Elverum 28.des.1962. Div utstillinger i området.En stor veggdekorasjon som ble laget på Hamar Slakteri ca 1954 er tatt ned og satt opp igjen på kjøpesentret Maxi i Hamar, men jeg har ikke sett denne.Han hadde en rekke utenlandsopphold tidlig, senest trolig i 1925 i Italia, men det er lite trolig at han giftet seg og fikk sin datter Ørnhild der. Det er hennes fødsel og hans 2. ekteskap med Alfhild Henriette Engebretsen f. 1883 som jeg leter etter. Alfhild var datter av inspektør Samuel Engebretsen i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I Statskalenderen for 1931 er han oppført som medlem i 'De bildende kunstneres styre'. Gravsteinen han har du sikkert sett.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Knutsen

Ørnulf Salicath, kunstmaler bor i 1923 i Raadhusgaden 20. Det bor forøvrig 7 andre personer med etternavnet Salicath i Oslo i 1923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

I Norsk biografisk leksikon, bind 7 frå 2003 står det faktisk at Ønulf Salicath var ugift!Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Marit, ser du Alfhild Henriette Engebretsen (hans 2. hustru), Karla Kristiane Thodora Pettersen (hans 1. hustru) eller Ørnhild af Fjordane Salicath (datteren) på samme adresse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Marianne, jeg har forsøkt å få Store Norske og andre leksikon til å rette, men det har de veldig tungvindte løsninger for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Knutsen

Nei, jeg kan ikke se hans kone eller barn da det kun er hovedpersonen i familien som er oppført. Han står oppført med bopel Raadhusgd. 20, men når jeg går inn på gården står han ikke oppført, så det er mulig han er leieboer hos en annen familie der.Agnes Salicath enkefrue, Pilestredet 88 Erling Salicath maskin og ingeniørbureau, Storgt. 10 A Fritz von Schlaubusch Salicath korresp. Norsk Hydro, Odinsgt. 32 B Hanne Salicath frk. fhv. læreninde, Sjøgd. 6 Ivar L Salicath kontorist, Sunde & Co Pilestredet 88 Leif Salicath korresp. Bergen privatvank, Pilestredet 88 Sigurd Saalicath arkitekt boligraadet Storgt. 10A dette er de andre jeg finner med dette etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Marit, du nevner det ikke, men jeg må vel forstå det slik at du bruker adresseboken for 1923 ?Sigurd og Erling er Ørnulfs brødre, Hanne er Ørnulfs tante. Også de andre er nær slekt.Hvis jeg tar utgangspunkt i at Ørnulf bodde i Rådhusgaten 20, så hørte det i 1899 til Vår Frelsers krets jfr. Lenke, men som det står der er kredstilhørigheten kanskje anderledes i andre år. Jeg finner da heller ikke hverken 2. ekteskap eller Ørnhilds dåp i Oslo Domkirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.