Gå til innhold
Arkivverket

[#77105] Ole Johansen Dehli fra Furnes gift med Inger Olsdatter fra Vinger


Gjest Torbjørg D.Stegen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørg D.Stegen

Søker informasjon om min oldefar på morssiden, Ole Johansen Dehli, fra Furnæs.Jeg vet veldig lite om ham, men det jeg har funnet er følgende: Han er født i 1860, gift med Inger Olsdatter, født 29.08.1859, fra Vinger. Hun ble begravet 07.09.1934 i Kristiania.Vet ikke når eller hvor de giftet seg, eller nr de flyttet til Kristiania. Han/de må ha flyttet til Kristiania i eller før 1892. Eldste datter, Ragnhild Gunhilde, er født da, og jeg har funnet i kirkeboken at de da bodde i Skovveien i Krisiania. I folketellingen for 1900 står de bosatt i Briskebyveien, og der bodde de da min mor(som nå er 80 år) var liten. De hadde en datter til, Ingeborg, som ikke er med i folketellingen og må væer født etter 1900.Asbjørn Dehli som er yngste sønn er min morfar. Han flyttet til Stavanger og giftet deg der med min mormor.I kirkebøkene fra Furnæs og finner jeg 3 Ole født i 1860 med far Johan eller Johannes.Letter etter vielsen eller annen inormasjon som kan bekrefte hve av disse Ole som er min oldefar.Vedlegger folketellingen fra Kristiania 1900.

bilete8988.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg trodde dette skulle være vanskeligere Torbjørg. Rundt 1960 er det egentlig relativt mange som kunne passe. Du har jo sett debatten om Regine. Ole som er nevnt der viser seg å være konfirmert i 1874 fra Dæli-eie. Også eieren på Dæli skrev navnet sitt Dehli og det forklarer skrivemåten. Din familie var husmannsfolk som greide seg bra. Det er også verdt å merke seg at flere av etterslekta har gjort det godt i samfunnet. Noen av dem har vært embedsmenn og altså din forfar underoffiser (tror jeg). Blant Norges underoffiserer fantes nok Norges ypperste sønner, oftest rekruttert blant ubemidlede. Underoffiserene var normalt utdannet på underoffiserskole og ble ledende personer i sine lokalsamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg tror Johan Olsen var født på Frydenberg på Jesnes og at faren Ole Johannesen nok var fra eller hadde slektninger på Vikierødegården. Frydenberg og Vikerødegården ligger på Jesnes. Da er spørsmåket om vi kommer fra å tro til å vite? Han hadde nok en bror Tore som bodde på Slåtten el Slåttsveen på Nes. Igjen tror jeg. Alv Slåtten var ekspert på å unngå å bli torpedert under krigen. I 1945 var han leder for Texaco sin flåte. Jeg møtte ham en gang som guttunge. Det var nok en av de høgeste samfunnstoppene jeg til da hadde møtt og det var stor høytid å sitte og høre på han fortelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørg D.Stegen

Hvordan kan jeg være sikker på at det er rette Ole. 'Din' Ole er født 12 januar 1860 og døpt 26 februat.I kirkeboka, på samme side, er det en Ole til som er født 25.januar og døpt 5 februar.( Det er også en født 20.april og døpt 28.mai 1860. se vedlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørg D.Stegen

Beklager Ole nr. 2 har ikke en far som heter Johan eller Johannes - der tok jeg feil. Men Ole født 20.april har en far som heter JOhannes.

bilete8999.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nei, jeg er i hvertfall ikke sikker, men han har en forbindelse til Dæli. Konfirmert fra Dæli 1874.Jeg har bare kommet med info om den familien jeg hele tiden har trodd det har vært, men sikker? Under vegs i din oldefars liv ville jeg tro det er mulig å finne en dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørg D.Stegen

Du er inne på noe der ja mht Dehli navnet. Det tenkte jeg ikke på i farten. Det er fullt mulig at det er 'din' Ole jeg er på jakt etter likevel. Takk for all hjelp så langt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Vielse nr 136 Johannes menighet 16/11 1890 Ole Johnsen Dehli og Inger Olsdt LenkeHans far heter Johan Olsen Maurudeiet. Se debatten om Regine som THor Bøhmer henviser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Inger fikk attest tilsendt i Kristiania 1890, hadde flyttet i 1881. Kontakter du meg på (fisollie()online) kan du få en del om Ingers familie. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Den andre Ole Johansen, sønn av Johan Andersen i Møllerstu Arnkvern har jeg heller ikke oversikt over selv om jeg har registrert søsknene som utflyttede/gifte. Blant etterkommerene der finnes det også mange særdeles oppegående folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette med at faren het Maurudeiet er jo meget avklarende, men han brukte nok neppe det etternavnet og jeg tror heller ikke han bodde der i 1890, men at det navnet peker mot at Ole er født der??Så var det hvem Johan Olsen var da. Etter min oppfatning født på Frydenberg og med slekt/ søsken på Vikerødegården. Vikerødegården har vært i flere gårders eie. Var da underbruk av Torshov i Vang og hadde et varierende antall husmenn. En av plassene under Vikerødegården het Stenshagen. Det navnet Sten peker mot bygdeborgen like ovenfor. Vikerødegården lå under Viker etter svartedauen. Derav navnet. Det opprinnelige navnet har vært noe med Sten, kanskje nettopp Stenshagen?? Gårder ved andre bygdeborger i Ringsaker er Stenseng og Stein. Samme ordet som i Vadstena, og mange tyske byer som har ordet stein i sitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Legger inn lenke til vielsen mellom Johan og Regine Lenke Johans far sies å hete Ole Henriksen. Nå var jo Regine sin far oppført med feil navn,men det kan jo hende Johan sin fars navn er blitt riktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

I så fall er han døpt her Lenke Kanskje noen av fadderne til Johan og Regines barn kan gi en pekepinn ? Eller hva med oppkalling ? Noen Berthe blant jentene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men det er jo ikke usannsynlig Else Kari. Da må vi muligens over til Vang. Det var ingen vanntett sperre mellom Vang og Furnes, selv om det var en barriere å passere det også. Johan Olsen Kvæka-eie f 27 feb 1835. Der har jeg en god del bakover, intet forrover i tid. Blant disse var det også utvandring til Kr.ania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Tror nok han var født i Vang ja,han var vaksinert av Larsen,så langt jeg kan forstå ble barn (1830/40)i hovedsognet Vang vaksinert av Larsen mens det var Hammer som vaksinerte i Furnes.Stemmer det at faren døde allerede i 1841 og moren i 1850 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørg D.Stegen

For en nybegynner i slektsforskning må jeg bare få si at jeg er imponert over hva der klarer å finne ut. Tusen takk alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Joda, det stemmer Else Kari. Jeg hadde datoene også. Så har jeg notert at Johan Olsen Kvæka-eie døde på Bjørge-eie i 1885, men det må sjekkes mot kjørkjeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.