Gå til innhold
Arkivverket

[#77106] Nikolai Larsen bosatt i Svolvær og Borge, hvem var han


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiNilkolai Larsen som var gift med Hanna Birgite Jensdtr ca 1844. Denne Nikolai er ukjent hvor ha ble født og når han døde.på denne linken finnes en som kan være aktuell Lenkefor å gjøre det lettere, her er en redigert fammilie fr den siden:Niels Christian Larsen f. 1795 Sandnes, Nesna, d. 26. april 1867 Bøstrand, Lokkøy, Bø, g. m. Elsbe Hansdtr Ringkjøb f. 9. juni 1799 30 35 -- Barstrand, Gimsøy, Vågan, d. 1879 ‎(Alder 79)‎ -- Bøstrand, Lokkøy, Bø, NordlandBarn:1. Hans Larsen ‎f. 1821 Bøstrand, Lokkøy, d. 1902 Bø2. Lars Tønder Larsen f. 1824 Bøstrand, Lokkøy, Bø d. 1851 ‎Bøstrand, Lokkøy, Bø,3. Christina Bergitte Tønder Larsen f. 1827, Bø, Bø, de. 1827 Bø, Nordland4. Nikolai Ringkjøb Larsen ‎f. 1828 Bø, d. ? Borge, Vestvågøy, Nordland5. Erik Andreas Colban Larsen f. 1829 Bøstrand, Lokkøy, Bø, d. 26. april 1897 ‎Lokkøy, Bø, Nordland6. Joseph Larsen ‎f. 1830 Bø7. Josef Larsen ‎f. 1831, d. 1832 ‎Bø, Nordland8. Reinholdt Fredrik Tønder Larsen f. 1834 Bø, Nordland9. Joseph Daniel Larsen ‎f. 1835 Bø, NordlandRingkjøpslekten er jo en godt kjent familie så det er kanskje noen som vet noe herKan legge til at Nikolai Larsens sønner Elling f. 1848 Smorten og Hans Nikolaisen f. 1851 Moland (begge steder i Valberg/Borge) bosatte seg i Melfjord i Hadsel, Han s flyttet senere til Langvassdal i Kvæfjord.De 4 barna som Nikolai fikk har en del etterslekt som heller ikke har funnet noe om Nikolai. Det at faren er fra Nesna kan jo forklare at Nikolai ikke finnes på så mange skifter i Lofoten. Men er dette den aktuelle???Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Stusser bare litt på to ting :Skulle ikke disse barna egentlig hatt etternavn Nielsen/Nilsen og ikke Larsen og- denne Nicolai ville jo vært bare 16 år da Caroline ble født i 1844.Mulig - men lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiOppdaget litt etter at jeg hadde lagt det inn at denne Nils Larsen er av Tønderslekten fra Nesna og at hans sønn Nikolai (Larsen) og brukte det navnet. Han var foresten gift ca 1865 med en helt annen en Hanna Jensdtr.Det som jo er litt rart er jo at Min tiptipoldemors andre mann ikke er å finne på skifter. Finner heller ikke når eller hvor han døde eller ble født. Finner heller ike ut når og hvor de ble giftSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Har også letet litt i områdene omkring Vestvågøy men finner ingenting. Vet du hvor Hanna kom fra? Hvis hun for eksempel kom fra Buksnes,og de giftet seg der,kan det jo være at kirkebøkene mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHanna er datter av Jens Larsen og hennes mor er Sophia Cathrina Pedersdtr Helt 1784-1844 og de bodde i Rørvik som ligger i Vågan, der veien til Henningsvær tar av fra E10.Sophie er fra Vik i Buksnes, hun var forresten g. 2. m. Bernt Jensen. Men de bodde og i Rørvik der Hanna og Lars Johan og Seborg Marie var født (i 1 ekt), og Andreas Johan fra ekteskapet med Bernt Jensen.Etter det jeg har funnet ut er det der (i Rørvik) har familien har bodd siden før 1801En av Nikolai sine etterkommere har forgjeves søkt etter han i Lofoten og vesterålen. Det er jo derfor ikke så usansynlig om han er fra en annen kant av landet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisvaret oppdaget jeg er at det er NEI siden han døde først av Hanne og han. De ble gift melom 1836 og 1844Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

takker.når det gjelder Sophie og hennes foreldre etc er det en familie som jeg har hatt på data siden 1990tallet. Det er bare denne Nikolai Larsen som ikke finnes annet en som far til 4 barn (1 datter og 3 sønner)med Hanna Birgitte Jensdtr. Hun er enke i 1865.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

De 2 andre barna til Nikolai Larsen og Hanna var Caroline Sophie f. 3/3 1844 og Bernt Johan f. 9/8 1845. Begge født i Svolvær.Vigde 1842 mangler i oversikten fra presten og lensmann for Vågan og Gimsøy. Muligheten kan være at de giftet seg i Buksnes.Ei Hanna B. Jensdatter (22) giftet seg 1835 i Vågan med Andraes Olsen (30) fra Slotholm. Kan det være samme Hanna som giftet seg med Nicolai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er familie alt dette, men det står som dere ser på linkene ikke noe om Nikolai Larsen. Det står kanskje noe på skiftesamlingen eller i militærrullene.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Steinar Olsen

heietter en del ferie og datarot, er jeg tilbake. Har funnet Hanna Jensdtrs brødre og stefar i 1825 militærregistret for Vågan i 1825. de er mulig å laste ned fra dette stedet. LenkeNå har jeg ennå ikke funnet Andreas Olsen etter 1833 på dåp og 1835 når han ble gift. Så ja Michael (innlegg 11) det er nok henne som er gift med Nikolai.Det har jo kommet litt mer på nett i det siste.Hannas far Jens Larsen skiftes etter 1829, men det er litt kaotisk så jeg fant ikke hans skifte. Har desverre ikke CDen fra DIS-Salten heller. Regner med at de er kommet forbi 1850 nå. Så hvis noen kan hjelpe på det området hadde det vært fint.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Skifte etter Jens Larsen, Rørvigen i Vågan Film eller link: HF1989 Ektefelle: Sophie C.Pedersdatter. Internt skiftenr: 3858. Skiftet åpnet: 7/2-1829. Side: 233. Løpenr: 23. Formue: 79-2-2. Gjeld: 132-3-3. Fallittbo.Arvinger: Sophie C. Pedersdatter, Rørvigen i Vågan. Hustru av avdødeHanna Bergithe Jensdatter, , 16 år Datter av avdøde.Lars Johan Jensen, , 10 år Sønn av avdøde.Seborg Marie Jensdatter, , 6 år Datter av avdøde.Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker nå fant jeg skiftet i protokollen også. Prøvde å se om det var noen verger for barna siden de var umyndig men skriften var llitt vanskelig å tyde.Jans hadde en stefar som døde på omtrent samme tidspunkt og som het Nils Trondsen og sønn av Nils og mor til Anna Johanna Jensdtr het Jakob Notler Nilsen. Denne Jakob var gift 2 ganger men jeg har foreløbig ikke funnet om han hadde barn. 1. kone Åsil Jakobsdtr døde 8/4-1834 og han ble gift 13/9-1841 i vågan, med Anna Chirstine Jørgensdtr Steen f. 1792 på Steiro, Sortland.av barna til Jens vet jeg at Lars Jensen bosatte seg på Smorten og hans sønn Iver var handelsmann i Skokkelvik. Han døde ved at han falt ned fra et tak og skadet seg så hardt at han døde noen dager etterpå. Han er omtalt i Borge bygdebok. De andre Hanna og Seborg Jensdtr har jeg god oversikt over.Når det gjelder Hanna Jensdtr, er hennes andre mann Nikolai Larsen fremdeles et mysterium. Har ikke funnet når han eller hvor han døde. Finnes det skifter som kan belyse det tro.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.