Gå til innhold
Arkivverket

[#77111] Lars Morten Pedersen og Marte Kristine Jensdtr, gift 1830 Buksnes


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Nilssen

Lars Morten Pedersen finner jeg i Millitærrullene for Buksnes og Hols sokn 1806-1837. Han er der registrert i året 1822,-24, -25, -27, -28 og 1829 som dreng på gården Uhre. Fødested blir oppgitt til å være Helgeland i 1798.Lars Morten blir gift med Marthe Kristine Jensdtr fra Flakstad den 10/1 1830 i Buksnes.Bosted blir på begge oppgitt til være Uhre. LenkeMarthe K. hvet jeg er datter av Jens Andersen 1759-1813 og Dine Maria Hansdtr 1778-1804.Lars og Marthe skal ha fått en datter før di giftet seg. Datteren er f i tidsrommer 1827-1830 i Buksnes og fikk navnet Anne Johanne.Etter at di fikk datteran Anne Johanne flyttet parret nordover til Troms og Finnmark.Nå lurer jeg da på om det er noen som kan hjelpe meg med og finne Lars Mortens foreldre og hvor han eventuelt kommer fra.med hilsen Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Spørs om ikke det er han som blir døpt i 1798 i Stamnes Alstahaug, foreldre Peder Joensen Dalsvog og Karen Andresdatter (nr.2 som blir døpt femte sønd.e.påske) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

takker for dette innspillet. Nå prøver jeg og tyde skrifta i disse kirkebøkern, for å utelukke eventuell dødsfall, finne konfirmasjon...gift med andre...hilsen Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

påska er tilbakelagt, og jeg hiver meg på med ny giv.Jeg finner en Lars M Pedersen som konfirmant i 1817 i Herøy [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-164>LenkeBosted blir her oppgitt til Holand (? leser jeg rett?) Da lurer jeg litt på angående Dalsvåg og Holand, er vi i samme området enda da?Om dette er rette Lars Morten hvet jeg ikke enda, men jeg kan nevne at da dattera(her kalt Ane Kirstine) døpt Anne Johanne, ble konfirmert i 1843 ble det oppgitt at hun var født i Herrø sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Holand i Vefsn høres no litt feil ut for meg med tanke på avstand, og kirkeboka for Herøy.Når jeg ser på kartet på Gulesider ser jeg at det er en plass som heter Dalsvåg på Dønna. Jeg finner også da noe som heter Holand, Kopardal på Dønna. Så jeg vil vel tro at denne Lars Morten som blir konf i 1817 er den samme som blir f i 1798?Men er han den Lars M som jeg er ute etter, det gjenstår og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Visste ikke at det var Holand på Dønna også,tenkte mer på at han ved konfirmasjonsalder sikkert var ute i tjeneste,kanskje i Vefsn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.