Gå til innhold
Arkivverket

[#77128] Leter etter Doreth Kirstina Andersdatter fra Velfjorden


Gjest marianne elea haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest marianne elea haugen

Har noen der ute noen som helst info om en Doreth Kirstina Andersdatter fra Hilstad, Velfjorden i Brønnøy? (Navnet henne kan også staves Doret/Dorit/Dåred)Har funnet en 'Dåred' i FT fra 1875: hun er enke, Kaarkone f.1788 i Vefsen. Jeg er ikke sikker på om dette her den jeg leter etter, vet ikke helt hva Kaarkone betyr, så jeg vet ikke hvilken forbindelse hun har med de hun bor sammen med.Doreth K. var i alle fall gift med Jakob Brynoldsen f.1786 i Brønnøy. Sønnen deres Andreas Jakobs f.1817 er min tipptippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei marianne!Du skriver at Doreth Kirstina Andersdatter var gift med Jacob Brynoldsen,født 1786 i Brønnøy.Er du sikker på at det er riktig ektemann?Fant to Jacob Brynoldsen i Nøstvig sogn i 1801.En bodde på Opsøe(19 år gammel) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18011814&gardpostnr=210&personpostnr=3279&merk=3279#ovre>Lenkeog en bodde på Troldhaug(14 år gammel) Lenke Jacob Brynoldsen OPSØEN( og Doreth Kierstina Andersdr., Nøstvig ble gift 7 aug 1808. Kirkeboken,høyre side: Lenke Flere barn av Dåret og Jacob KUN fra FS!Må sjekkes!: Benjamin Andreas,1809: LenkeBenedict Johan,1811: LenkeInger Maria,1814: LenkeJacob Diderik,1821: LenkeEr dette den Jacob Brynoldsen som bodde på Troldhaug i 1801? Fant en Jacob Brynoldsen Str....som giftet seg med Doret Olsdatter i 1812(nederst på høyre side). :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne elea haugen

morens navn er skrevet som Doreth Andersdatter.Trur kanskje jeg har tatt feil Jakob da? Takk for hjelpa : )Men vet du noe mer om Doreth? (foreldre etc)Mvh Marianne Elea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne elea haugen

Hei, noe av det jeg skrev forsvant...I kirkeboka for 1808 står det skrevet Jacob Brynoldsen, Opsøen og pige Doreth Kirstina Andersdatter.Så det kan se ut som at jeg har tatt feil person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jacob Brynoldsen Opsøen ble konfirmert i 1795,15 1/2 år gammel(høyre side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16508&idx_id=16508&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Ved vielsen mellom Jacob Brynoldsen og Doret Kirstina Andersdatter i 1808 sto det at Brynold Jacobsen Opsøen var en av forloverne.Han var vel faren til brudgommen Jacob.Fant forresten at Brynold Jacobsen Opsøen var fadder til Niels Johnsen barn Ingebrigt i 1782(høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hvis du ser på lysningen på så kalles bruden Doreth Kirstina Andersdatter Nøstvig(langt oppe på siden)Litt lenger ned på samme siden står hun bare som Doreth Kirstina Andersdatter.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16508&idx_id=16508&uid=ny&idx_side=-169>LenkeKan det være denne damen?Fant ei Doreth Andersdatter,22 år, på Nøstvig i 1801,med foreldre Anders Knudsen og Inger Olsdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.