Gå til innhold
Arkivverket

[#77129] Johan Fredrik Henriksen Løper og Brita Kaisa Henriksdatter. Bardu, Troms, 1865.


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei er det noen som kjenner til denne familien.Johan Fredrik Henriksen Løper ca 1797 og kona Brita Kaisa Henriksdatter ca 1812. Begge fra Sverige.FT, 1865, bodde de på gården Bjørnsmo i Bardu.De hadde datteren Brita Johanna født 5 august 1839 i Sverige. Hun er konfirmert i Bardu i Målselv, 13 juli 1856. Sender med Lenke til konfirmasjonen.Brita (Berit)Johanna,har jeg funnet i FT, 1865-1875 og 1900 i Bardu- Foshaugen.Hun var i født i Madaringi,(Øvertorneå)i Norrbbottens Len, Sverige. Hun var gift med Johan Larsen Foshaug.Men det var disse foreldrene jeg er mest intressert i. Hadde de fler barn som bodde i Bardu/Målselv og når flyttet de til Norge? Har lett, men uten resultat.Kildeinformasjon: Troms fylke, Bardu i Målselv, Ministerialbok nr. 8 (1851-1877), Konfirmerte 1856, side 100. Permanent sidelenke: LenkeMvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

RHD: På tellingsjskjemaet til RHD 1865 sto det på både Johan og Brita Kaisa: Kven, Norge i 16 år.Fødested :Sverige. Fødselsår Johan:1798. Fødselsår Brita:1813 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1922&kenr=001&bnr=0080&lnr=00>LenkeDigitalarkivet oppgir alder 68 på Johan og 53 på Brita Kaisa. Fødestad:Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei, og takk til deg Ann-Mary.Har aldri hvert inne på RHD:Har ikke visst om det.Ser at du har funnet fler opplysninger og Johan og Brita Kaisa. 16 år i Norge, det vil si at de kom i 1849.Har hvert inne på innflyttere til Bardu/Målselv, der er boka fra 1851 mener jeg, men skal ta en titt igjen.Har også sjekket på FS(Mormonerarkivet) for Sverige, men uten resultat.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til dere to.Har ikke funnet noen søsken av Brita Johanna, men dette var kjempefint. Står det at Marthe Kathrine er 17 1/2 år, ved konfirmasjon ? Ser at hun er født i Sverige.Takker også for vielsen til Marthe Kathrine.Har funnet Johan Fredrik Løper død, men ikke hans hustru Brita Kaisa,.dette var topp, takk.Synd at ikke innflytte til Bardu/Målselv 1849 er lagt ut.Da kunne man få fler opplysninger om familien, kanskje de hadde enda fler barn med seg!!Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Fant ei Caroline Johansdatter,som jeg lurer litt på kan være deres datter.Skal se om jeg finner henne igjen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Her er lysningen til Martha Katrine og Severin Jakobsen. Ei heller her står det noe om hva stedet heter som hun er født, bare Sverige.Nr 21. Øverst til høyre. Kildeinformasjon: Troms fylke, Målselv, Lysningsprotokoll nr. 37 (1853-1870), Lysninger 1865, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

I folketellinga 1875 står det på Brita Kaisa :Madaringi Sverige ? Lenke Fant forøvrig ut at den Caroline Johansdatter sannsynligvis var datter til en Johan H Henriksen og Brite Karine Henriksdatter i Lyngen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Har sett navnet Madaringi i flere tellinger, ang. denne familien.Har også hvert inne på FS(Mormonerarkivet) for å lete etter de der, men uten resultat.Det er nok fler personer i Bardu, som er ifra samme stedet, ser det ut til.Helt øverst har jeg skrevet om stedet de er født eller kommer i fra.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Lange

Hei. Ved å google på Madaringi kom jeg over dette i Slektsforum, dato for vielse, opplysninger om Johans første kone, barn osv.Lenke Med hilsen Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og tusen ,tusen takk til Odd og Ann-Mary.Dette må jeg si var kjempetopp.Her er det også fler som leter etter samme slekta.' Det er vist mye jeg må lære meg å gå inn på.Har hver inne på adressa, ser på kartet der, at Øvertorneå ligger veldig nære grensen til Finlad. Ikke rart at det er mange finske navn her.Finner også Svanstein der Johan Fredrik er født, som et lite sted i Øvertorneå.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Får ikke fram lenka, når Brita Kaisa dør, Odd. Men her er den. Klarer ikke helt å lese hva det står om henne, syntes at det står at hun er ca 97, men det var vel litt mye, har at hun er født ca 1812. Kildeinformasjon: Troms fylke, Bardu i Målselv, Ministerialbok nr. 10 (1890-1902), Døde og begravede 1899, side 159. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Jeg har oversikt over anene til Johan Löpare og Brita Kaisa Hurtig, men får ikke lagt inn RTF-fil her så jeg trenger e-postadressen din, Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei.Så fint at kan sende meg anene, gleder meg.Ser at du er ifra Målselv, er dette din slekt også!!!Min adresse: unnknu (krøllalfa)online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.