Gå til innhold
Arkivverket

[#77142] Jørgen Bertelsen Colstrup, skifte 1727?, Vinje? i Telemark


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei,Jørgen var klokker i Vinje, gift med Engel Clausdtr Fendt, datter av Claus Fendt og Margrete Olsdtr. LenkeIflg. bygdebok i Vinje skal det finnes et skifte etter Jørgen datert 14.2. 1727.Jeg finner ikke dette skiftet i utlagte skifteprotokoller på nettet.Noen som vet om skiftet finnes, med annen dato? og hvem som er nevnt som arvinger i skiftet?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei,mange takk for alternative kilder til Fendt forbindelsen. Det jeg lurer på primært er om noen har funnet skiftet etter Jørgen Bertelsen Colstrup som omtales i bygdebok for Vinje.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Ettersom han var klokker står skiftet antagelig i en protokoll for geistlige. Disse er vel ikke filmet, så da må du kanskje en tur til Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei,da er skiftet funnet og som Leif antydet var det et geistlig skifte som til nå ikke er digitalisert.Den Geistelige juristiksjon, første instans, Øvre Telemark prosti, skifteprotokoller, nr. 1 1707 – 1747. Pagina 54b. 14. februar 1727, på Svalestuen i Neslands annex i Vinje (preste)gjeld. Skifte etter avgagne Jørgen Bertelsøn Colstrup, etterlatte Engel Clausdatter Fendt og felles barn: Claus Jørgensen 40 år, Jochum Jørgensen 37 år, Bertel Jørgensen 35 år, Michel Jørgensen soldat ved et geworben regiment 32 år, Christian Jørgensen Capitaine des Armes ved det Westerlenske Regiment og Caspar Jørgensen 23 år. Mvh Ole Bjørn

bilete9036.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

HeiSå flott dette bildet fra skifte-protokollen var. Det hadde jeg aldri klart å finne. Her står jo hele søskenflokken oppskrevet. Takk for god hjelp.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.