Gå til innhold
Arkivverket

[#77144] Birgitte Arnesdatter Gile , Vang i Hedemark født ca. 1600


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Kjære forum Er det noen i forumet som har forsket på eller har opplysninger om Birgitte Arnesdatter Gile , født ca. 1600 , tror dette må være Gile gård i Vang på Hedemark . Hun var 1 kone til lensmann i Hof og storbonde på Arneberg i Solør , Torsten ( Tosten ) Colbjørnsen Berger ,Det er Birgittes søsken jeg er på jakt etter , en av dem jeg leter etter bekreftelse på er Arnt ( Arent ) Torstensen ( Tostensen .Arnt ble senere trelasthandler i Oslo og eier av flere garder i Romedal , han skal også ha vært i besittelse av Losby gods utenfor Oslo i sine velmaktsdager .Deres foreldre var sannsynlig Tosten Arnessønn Borg ( i Solør ) og Ki®sten Hansdatter . Datter av Hans Hellesen i Oslo .Veldig takknemlig hvis noen har noe info her.Til Lars Ove Wangsteen : Muus dokumenter er på veiVennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Birgitte var datter av Arne Alfsson Gile og søster av Helge Arnesson. Det er ingen kjent forbindelse mellom henne og Arnt Torstensson. Se Sollieds artikkel i NST IX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Jeg går ut fra at du kjenner til P. R. Sollieds artikkel i NST IX: 'Nogen oplysninger om Solør-slektene Arneberg, Arntzen og Colbjørnsen og om lagmann Paul Helgessøns slekt fra Gile i Vang', s. 1-20 og 90-102. Mvh Aksel Horvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Kjære forum , takk for svar .Lars Løberg : I Skytilen nr. 2 - 2006 Romerike Historielag artikkel forfattet av Per Otto Ask , siterer : Arent skal også være morbror til presten Colbjørn Torstensen i Sørum. Det refereres også til H Sollied : Akersgårder side 206 1947 , uten at jeg har fått tak på denne .Nils Aksel : Jeg kjenner ikke til P.R.Sollied sin artikkel i NST IX , hva står NST for og hvor kan jeg få tak på denne ?Vennlig hilsen BJørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Nils Aksel se bort fra mitt spørsmål om NST IX , har fått oppklart dette nå , gjenstår bare og få fatt i den.Men skulle gjerne vite om eventuelt slektsforhold mellom Arnt Torstensen og evt. Arneberg slekten Torstensen / Colbjørnsen .Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det finnes mye stoff om Arnt Torsteinssen, hvis det er denne christianiaborgeren du først og fremst er på jakt etter. Noe har jeg kommet over i NST for 1996, men det er mange flere kilder om ham fra Christiania i f eks 1670-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Tore takk for din respondering .Joda alt av Arnt Torstensen har interesse , men hvis du kunne tenke deg , hvordan kan du formidle dette til meg ? Jeg kan godt legge ut min mailadresse her hvis du har noe av denne informasjon på filer du kan sende meg .Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.