Gå til innhold
Arkivverket

[#77148] Husmand med jord på Jerpstad i Meldal


Gjest Aud Marit Klokkhammer
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marit Klokkhammer

Jeg forsøker å finne en Christen Paulsen som var 34 år da han giftet seg med Anne Olsdatter Lien, 26 år, i Bjugn 16/7 1829. D.v.s. han er født ca 1795. Hans far heter Paul Ingebrigtsen.Jeg har utført et søk i hele landet i FT 1801 og finner bare en Paul Ingebrigtsen med en sønn som heter Christen og det er på Jerpstad i Meldal i Sør-Trøndelag. Oppgitt å være husmand med jord, 32 år og gift med Beret Rasmusdatter, 26 år. Christen er oppgitt å være 5 år.I minestralbok for Meldal 1776-1815, s. 396, finner jeg en Christen som er døpt 10/7 1776, med Paul Jerpstad og Berret Rasmusdattter som foreldre.Er det noen som kan bekrefte/sannsynliggjøre at det er disse, eller i alle fall denne Christen Paulsen som befinner seg på Karlestrand i Bjugn i 1829?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

En som het Paul Ingebrigtsen Karlestrand var forlover i 1824,ifølge denne lenken: Vielse 03.04.1824 ungkar Ole Kristensen Uthaug 36 år, fisker, pike Ingeborg Olsdtr Aunet 30 år, forlovere: Paul Ingebrigtsen Karlestrand og Hans Olsen Aunet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marit Klokkhammer

Takk skal du ha:-) Det gir i alle fall en indiksajon på at det kan være den familien som flyttet til Bjugn.Jeg har ikke funnet noen bygdebok for Bjugn, så langt i alle fall. Er det noen som har litt oversikt over Karlestrand? Ole, Sønn til Christen Paulsen, er født på Karlestrand i 1835 og bodde der da han utflyttet til Åfjord i 1851, så familien må ha bodd her en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Dette er det som står i bygdeboka under Persvollen på Jerpstad, Meldal bygdebok, gard og ætt, bind 2, s. 236:Paul Ingebrigtsen, f. 1769, budde på Kjerstad og var grenader. Han vart i 1795 gift med Berit Rasmusdt. på Jerpstad, f. 1775. Dei slo seg ned på Persvollen ilag med Kristen Kristenson, som da var enkjemann for andre gongen. Barn: 1: Kristen, f. 1796 og 2. Ragnhild, f. 1798. Berit døydde, og i 1803 vart Paul oppattgift med Sara Iversdt. Grutbakk, Bakkstuggu, f. 1770. Dei fekk sonen Iver, f. 1805. Hjå desse budde ein omreisande bokbindar, Ole Jonsson, f. 1758. Paul og huslyden hans flytta til Strinda. Det låg føre melding frå lensmannen 29.11809 om at han oppheldt seg på Hr. Biskop Bugges avlsgard, men at han var skyldig 10 rigsd. til Den Kongelige Låneundsætning og dertil 4 % renter.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marit Klokkhammer

Kjempetusen takk!!! Antar at datoen skal være 29.1 1809 eller er det 29.11?Er det noen som har bygdebøkene fra Strinda som kan se om det står noe om ham på 'Hr. Biskop Bugges avlsgard'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Hans S. Lystad

Hei Aud MaritJeg holder også på med Christen Paulsen og Slekten rundt ham.Jeg var så uheldig at jeg mistet alle lenkene jeg hadde lagret på pcen, men jeg hadde fått satt opp et anetre rund Christen Paulsen med rådata, jeg sender med dette som jpg-bilde. Du har da noen navn å gå ut ifra.Mvh Hans

bilete9420.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Hans, denne oversikten du har satt opp her stemmer dessverre ikke. Paul Ingebrigtsen Jerpstadvollen som 1. gang var gift med Berit Rasmusdatter og 2. gang med Sara Iversdt. bodde i FT 1801 på Jerpstadvollen i Meldal:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011636&gardpostnr=61&personpostnr=1364&merk=1364#ovre>LenkeDu refererer i din oversikt til Ingebrigt Buttolfsen som far og Buttolf Ingebrigtsen som bror. Det må være denne familien du mener på som bor på Gribbestad, Vedø, Romsdalen i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans S. Lystad

Hei IngerJa, var sikkert for snar til å kobble meg på disse folka, så beklager om det laget problemer.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Alle kan gjøre feil, men syntes det var greit å si ifra. Vil selv også gjerne ha beskjed om jeg har gjort feil.Her er det bare å fortsette jakten, men det vil nok være litt av en jobb å finne bakgrunnen hans. Bruker å ta en pause i slike tilfeller og se om det kan dukke opp noe i leting på andre slekter. Det har vist seg å være lurt i mange tilfeller. Ellers blir det jo den berømte nåla i høystakken.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.