Gå til innhold
Arkivverket

[#77157] Er dette Peder Jørgensen Finde (1610-1691) og hans sønn?


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

For noen år siden kom jeg forbi Førde kirke og kom da i snakk med kirketjeneren der. Han viste meg et noen gamle prestemalerier, og jeg knipset i farten et par bilder av dem. Jeg hadde dårlig tid og et kamera som jeg ikke kjente. Kvaliteten er derfor ganske slett.Bildene er gjengitt nedenfor. Jeg har en mistanke om at det venstre bildet kan være av Peder Jørgensen Finde (1610-1691) mens det andre bildet rimelig sikkert er hans sønn Henrik Pedersen Finde (1643-1700). Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?Dessuten: Finnes det noen bedre versjoner av disse bildene på nettet, eller er det noen som har avfotograferinger liggende?

bilete9015.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Du har nok rett med tanke på han til høgre https://www.naustdal.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=140&AId=203 (håper linken virkar, dersom ikkje kan du google 'tidlegare prestar naustdal kommune').Når det gjeld han til venstre, så er dette bildet gjengitt i boka Førde - Kulturhistorisk vegvisar (ikkje noko god kvalitet der heller)under tittelen 'ukjend prest'. (s. 53) På side 72 er det bilde av Henrik Finde (same som du har), og her er det oppgitt at bildet kanskje er måla av Caspar Helvig.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Mange takk til Egil. Da regner jeg det som avklart at det høyre bildet er av Henrik Finde. Det venstre bildet er fortsatt uoppklart. Jeg fikk inn et synspunkt på at sveisen (eller kanskje vi heller skal si parykken) tyder på at dette ikke er Peder Jørgensen Finde, men en senere prest, - kanskje fra 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Tislevoll

Dette skal være Peder Jørgensen Finde i følge gmlt nr av 'Sunnhordland årbok',husker ikkje årstallet, men stod der at det skal være skrevet året 1610 og 1691 på portrettet, og dette stemmer kun på Peder, han ligner også mye på sønnen Henrik. Portrettet er i samlinga til Norsk Folkemuseum, uten navn der, men tror bestemt at det er han.

bilete9322...jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Til Svein : Innlegg Nr. 4I følge mine opplysninger om portrettet i innlegg Nr. 4 så er dette angivelig et selvportrett ( et av hans siste verker ca. 1705 ) av den kjente prest og kunstner Diedrich Nielssønn Muus .Diedrich var prest i middelalderkirken på Stord til hans død , han har også laget den gullforgylte duen som henger over døpefonten i Stord kirke .Diedrich malte mange presteportretter i perioden 1650- 1700 og er også kjent for sine utskjæringer og annen kirkekunst .Diedrich har også malt Ecce Homo ( lidende kristus ) som henger i Valen Kapell i Sveio , digitalbilde av dette er jeg også ute etter .Jeg har dette bildet i sort hvitt selv , men har vært på jakt lenge etter hvor originalbildet kunne henge , da jeg gjerne skulle hatt et ordentelig bilde av dette tatt med digitalkamera , så takk for tipset Svein i ditt innlegg Nr. 5Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Svein :Årstallet jeg skrev ca. 1705 må du ta med en klype salt , i notatet jeg har ad. dette bildet så står det bare ca . så tidsangivelse på dette er litt vrient så sant det ikke står eksakt årstall skrevet av kunstneren selv .Men jeg ser også noen likhetstrekk mellom bildet til høyre i ditt innlegg Nr. 1 og det angivelige selvportrettet av Muus i innlegg nr. 4Skulle vært artig og visst hva som står skrevet på bildet i innlegg 1 til høyreMed vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Takk for respons, har notert opp at det kan vera Diedrich N. Muus, men man er vel ikke helt sikker ? Han var vel sogneprest i Stord og Fitjar, ja. På fotografiet øverst til høyre står det vel øverst Natho (?): 1641 og 1661 eller 1664 under, med en tekst foran. Er kjekt å ha portretter av endel av personene vi skriver om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Dessverre er teksten på prestebildet til høyre i #1 nærmest uleselig, men en gjetning kan være at det i første linje står «NATH: ANNO:». I så fall står vel kanskje fødselsdatoen under. En alternativ tolkning kan være «NATH: AN: 16??». Da står kanskje navnet under?? Henrik Finde var født 1. januar 1643.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Det er ganske uleselig ja, så kan vel like gjerne være 1643 eller 1645 det står.Vennlig hilsen Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Det er ganske uleselig ja, så kan vel like gjerne være 1643 eller 1645 det står.Vennlig hilsen Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

HeiHvis det står NATH : Anno og årstall på bildet vil jeg vel tro at det angir når bildet er malt , snarere enn at det er fødselsåret til personen som er avbildet .Og det som er litt interesant her er likheten mellom de to personene som er avbildet på bilde i innlegg 1 ( høyre ) og i innlegg 4 , tenker også på posisjoner av hender blant annet .Så muligheten for at Muus også lavde et tidlig selvportrett er jo også til stede .Diedrich Muus skrev også navnet sitt : Theodoricus Nicolai Muus på en del av sine verker , blant annet på kjærlighetsdiktet fra 1651 til sin tante som ble gift i Roskilde med sognepresten der .Skulle vært spennende og funnet ut mer om dette Det hender jo at på baksiden av slike bilder skjuler ledetråder eller løsning på mysteriumetMed Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Søkte på ordet Natus eller Nathus, det betyr fødsel. så da er det vel utelukket at det er Peder J. Finde som ung om året er på 1640 - talet og heller ikke Diederich Muus, f.1633, d.1706 Om det andre maleriet (4)i svart og hvitt : I 'Sunnhordland årbok' står det at da man renset maleriet (orginalen)fant man bokstavene 1610 og 1691, og det såg ut til å være påført da maleriet ble malt (leste det på biblioteket, så er ikke sikker på hvilket år ell. nr. det var i, men leste det veldig grundig, så er rett. Om årstallet da stemmer så kan det ikke være Diederich Muus det heller, men passer bedre med Henrik Finde som tidl. nevnt over her. I tilfelle må det om årstalet være feil av artikkelskriveren, i årboken. M.v. hilsen Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Bjørn, ja, hadde vært bra om noen kunne granske fremside og bakside på de nevnte portretter for å fastslå identiteten helt sikker.Vennlig hilsen Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Knut Bryn,Henrik Finde hadde vel en sønn som ble kapellan i Førde på slutten av 1600 - tallet og begynnelsen av 1700 - kanskje han med parykken kan være han ? men har vel vært mange prester der, så maleriet og listene over prester og andre kilder må vel granskes nøye, for å finne ut om dette.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

På nr 14 skrev jeg feil, mente at det på 1640 talet passer best da på Henrik Finde som nevnt over og det i svart og hvitt passer helt på Peder Jørgensen Finde om det om årstallet er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

En liten oppklaring: Bildet til høyre i første innlegg skal være av Henrik Pedersen Finde som ble født 1. jan. 1643. Han var ganske riktig kapellan hos sin far, Peder Jørgensen Finde. I 1692 etterfulgte han sin far i embedet som sogneprest, men døde allerede i 1700. Nedenfor vedlegges enda et bilde av Henrik (hvis det da er ham). Det er nok bare et stikk som er laget etter maleriet.

bilete9329.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Knut Bryn,Fint bilde, han ligner vel enda litt mer her på det maleriet vi er usikker på som enten er Diederich Muule eller Peder Jørgensen Finde. Men han her på stikket (18) er vel sannsynligvis Henrik Finde da, ja. Henrik hadde en nevø ; Jens Finne f. ca.1679, bergskriver Røros verk. Han var sønn til Erasmus (Rasmus Pedersønn Finde (1644 - 1694). Kan se likhetstrekk mellom han og Henrik, selv om Jens hadde parykk på seg, som var mote da og er litt smalere i ansiktet (siste kan være bildeformatet som gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Dette er Anna Pedersdatter Finde, f. ca.1646 i Førde, g.m. enkemann og sogneprest i Vik i Sogn ; Iver Eriksen Leganger (1629 - 1702)

bilete9333. ca.1646 best.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Fikk ikke lagt inn bildet, men det er i Bygdabok for Vik i Sogn bind I av Olav Hoprekstad i 1951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

HeiDere har virkelig fått meg nysgjerrig og litt usikker på bildet i innlegg Nr. 4 , jeg skal ta kontakt med Baroniet i Rosendal på Mandag for og se om jeg kan komme i kontakt med noen som kan bidra med hjelp og opplysninger om dette bildet .Jeg kommer tilbake til forumet så snart jeg får noe oppklarende svar på detteMed vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Egil Russøy nævner i indlæg 2: boka Førde - Kulturhistorisk vegvisar side 72; her er angivet, at maleriet er fra 1681. Ellers er jeg enig i, at billedet er utydelig.Spørgsmål til Svein Tislevoll indlæg 20:Anna Pedersdatter Finde, f. ca.1646 i Førde er det damen til venstre?Mvh Hans Falch

bilete9336.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Hans Falch, damen til høyre er Anna Pedersdatter Finde og hun i midten er Maren (ell. Marie) Bertelsdatter Mule, første kona til Iver.Hilsen Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.