Gå til innhold
Arkivverket

[#77158] Info om Olaus Holmgreen, Alta (Talvik)


Gjest marianne elea haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest marianne elea haugen

Leter etter info om Olaus (Larsen/Larson?) Holmgreen, født enten i 1727 eller 1747, kanskje i Sverige. Jeg vet hvem han var gift med og hva ungene deres het - er på jakt etter info fra tiden FØR han havnet i Alta. Har lest at han kom fra Sverige og han hadde lært 'urmakerprofesjon'.Er ikke helt sikker på om han het Larsen/Larson, noen sier at faren het Lorents (Olaus hadde en sønn som het det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne elea haugen

har søkt på navnet hans i global søk - datteren hans Abel C. ble døpt i Talvik i 1782, der står det at han ble fødd i 1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Altens Talvig i 1801 finner jeg:Nathanael Holgreen 31, gift og har en sønn OlausJob Holmgren 30 og ugiftAbel Cathrine Holmgren 19 år og ugiftVidere i Hammerfest:Lorentz Holmgren 27 år og ugift, handelsbetjentDete er vel barna til Olaus Holmgren, gift med ??Spørsmålet er: Når døde Olaus Holmgren? Hvem var han gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her har jeg dåpen til datteren Abel Cathrina Dom 5 post Trin til høyre. Foreldre Olaus Holmgreen og Catterina Gamst. Men det står vel ingenting om når faren ble født?Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne elea haugen

Ja, dåpen har jeg også sett. Tviler på at noen vet noe om hans bakgrunn, selv om han visstnok har mange etterkommere. Kanskje jeg må prøve i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

De ble gift i Skjervøy. Fant det via FS. Venstre side i kirkeboka under 1768: d 19 octob. blev Olaus Holmgren og Thrine Gamst copulerede.Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Ekteviede 1763-1772, side 106. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nå beveger jeg meg på tynn is:-)Trolovelsen finner sted Dom 12 a Trinitatis til høyre: Olaus Larsen Holmgreen med Demoisel (Jomfru): Thrine Torbensd: Gamst af Dybvig: Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Trolovede 1764-1769, side 76. Permanent sidelenke: LenkeJeg er temmelig overbevist om at det ikke står noe om hans opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.