Gå til innhold
Arkivverket

[#77159] Vågå, Heidal, Lesja. Kongsrud og Kårbø


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

Har sakset følgende fra Håløygminne hefte 1 – 1980 Kvernsteinen av Ole T. Alm«Idag den 2. juni 1952 fortsetter jeg mine opptegnelser med å berette hva jeg vet om mine besteforeldre på morsiden. Mine besteforeldre var Ola Kongsru og hustru Karen. De var begge fra nordre Gudbrandsdal. Han var fra Vågå og hun fra Lesja. Hans håndtverk var kvernhugger. Det vil si - han meislet ut av fjellet kvernsteiner som brukes til å male korn i møllene. Et for datiden meget viktig håndtverk, som ikke hadde svært mange førsteklasses utøvere.Ola Kongsru hadde en god venn og ungdomskamerat som het Wilhelm Kaarbø. Disse to var fra samme grenden og utvandret til Nord-Norge omtrent samtidig.Får ikke opplysningene helt til å stemme. Kårbø er en gard på Lesja, og i bind 3 Bygdebok for Lesja, s.346 står det: Wilhelm, 1811-76, til Nord-Norge i 1830-åra i lag med Ola Tores. Frå Hallsteins-TandeKongsrud er en gard i Vågå. Jeg finner en Ola (Jørgensen) Kongsrud gift med Kari/Karen som utvandret til Lofoden i 1842 sammen med barna: Hans f.1830 på Kaggerud i Heidal, Barbra f.1835 på Kongsrud i Vågå og Anne f.1839 på et Bjølstadeie i Heidal.I følge teksten i Håløygminne skal barna i rekkefølge være: Jørgen, barbra, Hans, Anne og Marie. Justert for dårlig minne vil jeg tro at Jørgen og Mari er født nordpå.Det har vært et kvernsteinsbrudd i Heidal og er kanskje fremdeles ett i Lalm under Taulstad og Ola kan godt ha jobbet begge steder.Hovedspørsmålet blir om Kari/Karen er fra Heidal og om hun kan bære navnet Kari Hansdtr Kaggerud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Anne,døpt 27 okt 1839,Bjølstadeie(nr 19). Foreldre Ole Jørgensen og Kari Hansdatter:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16818&idx_id=16818&uid=ny&idx_side=-12>LenkeFant et par som het Ole Jørgensen og Karen Hansdatter som giftet seg 12 okt 1826 Vågå: LenkeØvrige barn: Jørgen,11 aug 1827: LenkeKirkeboken: LenkeHans,døpt 11 okt 1829: LenkeJacob,døpt 19 aug 1832: LenkeBarbara,11 aug 1835:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg stusser litt, for du siterer fra Håløygminne at hun skulle ha vært fra Lesja. Dessuten har jeg vanskelig for å tro at hun bar etternavn Kaggrud ved å være fra hovedbølet Kaggrud. Gjorde hun det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, han fra Svendstadeiet, som vel er Kongsrud i Sjårdalen i Vågå 23 aargl og hun var Kari Hansdatter Brenden af Dovre annex 23 aargl, så nå er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ja, teksten var grei å lese. Neste problem er Brenden på Dovre. Har sjekket i registrene til bygdebøkene for Dovre uten å finne Brenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Brenden skal finnes i bind 4 av Dovreboka tror jeg, vet at Brenden finnes bl. a. på Dovreskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, påstår du kanskje at jeg griper Brennen rett ut av luften ? Du Reidar har helt rett. I Dovre kommune er det idag 3 gårder med navnet Brenna. En på Dombås, en på Dovre og en som du sier Reidar, en på Dovreskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Teksten i lenke (6) er grei å lese. Kari Hansdtr sies å være fra Brenden på Dovre. Problemet er bare at i register B) Register over gards-og eigedomsnavn bakerst i Bygdabok for Dovre 1,2,3 og 4, finner jeg ikke Brenden. Alle 4 bindene ligger ved min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

13, disse bøkene er ikke helt gode å finne fram i for å være ærlig, men gårdene må nå finnes et sted for jeg kjenner sjøl noen av Brenden-slektene. Brenna på Dombås er grei i bind 1, men har ikke anskaffet bd 3 og 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, Jeg repeterer innleggene nr. 8, 11 og 12. Kan du eller vil du ikke lese fakta ? Det er gnr/bnr 17/22 75/8 75/27. I tillegg var det I 1951 en fjerde Brenden, 75/7. Jeg har ikke noen annen TESKJE å prøve å mate deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Familinavnet Brenden finnes flere steder på Dovre, f.eks i bygdebok 4 finnes en Anton P Brenden på 75/27 Veslbrenna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Disse registrene til Dovrebøkene er sikkert ikke idiotsikre. Ole Dagfinn Brenna f 1974 herifra nabolaget er bruker av Brenna på Dombås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

17/22 Brenna, ingen Kari/Karen 75/8 Søre Skreddarbrenna, ingen Kari/Karen 75/27 Veslbrenna, ingen Kari/Karen 75/7 Nørdre Skreddarbrenna, navnet Jørgen brukes og han har en sønn Ole Jørgensen f.1794. Til Oppdal 1824, g.1829 m Kari Hansdtr frå Skrukstad. De finnes igjen på Geitsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, jeg forstår ikke hva du driver med i 18. Du har en slem uvane bestandig ikke å dokumentere det du driver med. I nr. 8 pekte jeg på en familie. Hvis du leser dette, så kan du hoste fram dåpsattesten til Kari Hansdatter født i Dovre ca 1803. Jeg blir mere og mere forundret når du trekker fram Ole Jørgensen i Dovre-sammenheng så lenge han var fra Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dette er bare en kandidat til Ole Jørgensen's far : Jørgen Hansen 23 er tjener på Holbø i Sjårdalen, Vågå. Det er den eneste Jørgen med passende alder, og faktisk er han altså i Sjårdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Måtte ut å lufte hunder. Hva synes du jeg har misforstått? Er takknemlig for alle innspill som kan føre til en positiv fremdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Som svar på hovedspørsmålet ditt i 1, er vel slutningen den at hun ikke bar navnet Kagrud, og var fra Dovre. ikke fra Heidal. Hva savner du positiv fremdrift av ? Misforståelse ? Du synest å lese bare det du selv skriver. I 13 bruker du register i Dovre bygdabok som sannhetsvitne om at det IKKE er noe Brenden i Dovre. Fra ett eller annet sted kommer du med påstand om at Kari/Karen ikke var på Brenna-bruk. At hun ikke står der, betyr det at hun IKKE var født der ??? Har du hørt om hull i BB ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Har gått bort fra teorien om Kagrud i Heidal. Prøver å lete i scanna kirkebøker på fødsler i 1803, men har store problemer med å tyde skriften. Vi kan begge lete og kansje tette et hull. Det er alltid gøy å finne noe som har unngått bygdebokforfattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.