Gå til innhold
Arkivverket

[#77165] Milla Christensdatter f. ca 1789.


Gjest Else Lillefuhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Steigberg

I Arvid Støver sine nedtegnelser fra Gildeskål(CD rom)står det en del om Milla og Jørgen, og om deres aner og etterkommere.Imidlertid er det mange svakheter og feil i dette materialet. Tildels kan opplysningene være innbyrdes motstridende og ofte i strid med info. i bla. folketellingene. Hva som er mest riktig er ikke alltid godt å vite. Siden de eldste KB i Giledskål ikke er bevart er det lite å manøvrere etter, så uansett er Støver sitt bidrag et verdifullt utgangspunkt, og ofte det eneste holdepunktet.Infoen her er en blanding av A. Støver og skifter i Salten (begge CD rom). Ingenting er sjekket opp mot originalkilder.Milla og Jørgen er oppført på Saura (hos Støver) med barna:Olina f. 1812Øllegaard f. 1818nn Jørgensdatter f. og d. 1820Sophia Fredrikke f. 1821Peder f. 1824 I den første linken du viser til (den andre virker ikke) har du nok funnet den riktige Milla.Hun er født i Indre Skolsvik av foreldrene Sophie Hansdatter og Christen nn. Søsken; Hans Christian, Peder, Niels og Paul.Sophie er datter av Mille Hansdatter og Hans Olsen på Kjøpstad. Hans Olsen (f. ca 1696) er sønn av Anne Hansdatter d. 1715, og Ole Pedersen d. 1733, Kjøpstad. Anne Hansdatter er fra Ytre Skolsvik og og datter av Marithe Christopherdatter d. 1733 og Hans nn. Disse to er også mine aner.Når det gjelder Milla sin mann Jørgen Pedersen så er han sønn av Øllegaard Jørgensdatter og Peder Nielsen ( f. 1754 d. 1814) fra Røsnes.Alle stedsnavnene som er nevnt er fra Gildeskål. Det finnes mer informasjon i nevnte sekundærkilder.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Lilfuhr

Tusen takk. Dette hjalp meg... Har litt problemer med å få lagt inn lenke, men jeg lærer vel med litt hjelp.Noen som vet noe mer?Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.