Gå til innhold
Arkivverket

[#77179] Tydehjelp skifte 1817 i Frosta i Nord-Trøndelag


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Holder jo på å skrive av skifter for Frosta og Åsen, og jeg har store problemer med å forstå hvilket slektsmessig forhold arvingen Jonas Toresen eller Tørresen har her til Arent Olsen som det var skifte etter:LenkeJeg forstår jo at igjenlevende enke var Inger Johnsdatter, og Niels Marchussen Flegstad var hennes laugverge. Verge for arvingen Jonas var vel Jens Jensen Haugan(??). Men hvilket slektsmessig forhold hadde Jonas til den han arvet? Her får jeg heller ikke hjelp av bygdebok for Frosta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg leser følgende litt nede på fol.274b:''Efter SterbboeEnkens Declaration, skal her i dette Boe være flere Udarvinger, men Hvor mange og hvor disse opholder sig ved hun ikke, dog har hun hørt at de skal være i Annexet Aasen, ikke heller kan hun bestemt i dag opgive, hvor nær den anbragte Udarving Jonas Torrichsen[?] er beslegtet til den her i Boet afdøde Arent Olsen.''Jonas Torressen er 16 år gammel og i tjeneste hos gårdmann Jens Jonsen Haugen på Frosta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Jeg får vel da slektsforske på vanlig måte på Jonas, å prøve å finne han som døpt selv om dette ikke er min slekt og jeg bare skal ha avskrift av skiftet sammen med de andre skiftene fra Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.