Gå til innhold
Arkivverket

[#77191] Lesehjelp Oslo Domkirke/Vår Frelser 1787


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Oslo Domkrk/Vår Frelsers Men. 1787-1806, side 816-817,høyre side, 31.januar. Jeg ser at det står Lars Honning, men det ser også ut til å stå flere navn der. Er det noen som klarer å tyde dette? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Dette er vel høker og øltapper Lars Knudsen Haaning f. ca 1753. Det kan vel stemme at han døde i 1787, uten at jeg har det fra før. Se også borgerboka Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg ser du har mange temaer med spørsmål om tydehjelp, og det må du bare fortsette med - men du bør nok snart lære å legge inn lenker til kirkeboksidene. Søk på ''lage lenker'' i søkefeltet, og du får flere oppskrifter - det er slett ikke vanskelig!Her er siden du spør om nå - Lenke .Jeg leser: ''Lars Honning Høkers afdøede Moeder Karen afd. Knud Honnings Enke gl. 62 Aar og hans afdøede hustru Bodel Maria gl. 37 Aar''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hjertelig takk for hjelpen! Høker Lars Haaning ble gravlagt på Vaterland kirkegård fra Vor Frelsers krk. 27.5.1789. Da står han oppført som enkemand. Det ser jo ut som om han mistet både mor og hustru på samme tid. Er det noen som vet hvem som er foreldre til Bodel Maria? Til Tore: Ja, jeg er enig i at jeg er ei skikkelig sinke mht å lage lenker! Jeg har prøvet - og jeg skal forsøke igjen, jeg lover! Men takk til alle som har tatt seg bryderiet med å lete fram det jeg ikke har klart. Det var det med å lære gamle hunder å sitte.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Det finnes to forskjellige Lars Haaning/Honning, se http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,537127,537592 (beklager dårlig link, en må kopiere inn 2. halvpart - copy paste) for at den skal virke).Det stemmer imidlertid med høkeren at faren heter Knud og her får en også med at hustruen hette Bodel (Boel) Maria samt at høkeren nok levde fortsatt. Høker har minst to brødre, bødkermester Christen Knudsen Haaning ca 1752- før1801 og mesterskredder Frantz Knudsen Haaning. Ihvertfall Christen har div. etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk igjen Leif! Jeg beklager, har visst tatt påskeferie oppe i hodet! Jeg glemte helt å henvise til 76916 -76919 -76894. Og nå skal jeg prøve meg på linken din , måtte bare få sendt denne så du ikke gjør unødvendig arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Klarte å komme inn på linken ved hjelp av min ektevidde (han er heldigvis teknisk) - og det var jo som å møte seg sjøl i døra,til tider. Her var det mye jeg hadde glemt - artig å lese igjen! Men vet du hvem høkerens hustru var - Boel Maria ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Bodel Maria er en nøtt. Det er ikke mange i aktuell periode i Chra., og det kan godt tenkes at foreldrene har innvandret. Innvandringen var meget bred fra omliggende områder i midten av 1700-taller.En kandidat [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7684&idx_id=7684&uid=ny&idx_side=-58>Lenke Boel Maria døpt 15.aug.1749 i Garnisonsmenigheten.Noe sier meg at denne er bedre Lenke i Oslo Domkirke 10.apr.1748Eller kanskje denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er ikke skrevet hjemmefra og har sine begrensninger, men... - det er store forskjeller på Christianiaborgere og det er langtfra gitt at en borger gifter seg med sønn/datter fra en annen borgerfamilie. - Det er to Lars Haaning, men Lars Christian som det her er snakk om er født på Grønland - jeg tror det er 3. gang jeg skriver dette, døpt 22.09.1752 i Aker (en bror som dør tidlig døpes året før i Vor Frelsers Kirke). Den andre Lars Haaning er heller ikke født i Christiania (Opsloe 1736), men gikk på Christiania Schole. (Han var gift med Elen Cecilia Debes og det kan skrives mange sider om ham.) - Bodel/Boel Maria er identifisert, såvidt jeg husker gjennom skifte® (Har dere sett der?), om ingen kan hjelpe får jeg heller komme tilbake til dette.Hvis dere ikke fester lit til det jeg skriver, gi heller et signal om det så slipper jeg å bruke mer tid på Haaning, jeg har brukt en del allerede. Om det skulle være en 4. Lars Haaning jeg i farten har glemt, hører jeg gjerne om ham også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det kan jeg ikke før jeg er hjemme. Godt mulig jeg husker feil, men mener å huske at jeg først fant henne 'indirekte' - her mener jeg et skifte i hennes familie (eller var det søster til Lars Haaning?????)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.