Gå til innhold
Arkivverket

[#77192] Hauge, Råde,Østfold beg av 1800


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Jeg har en Johanne Pedersdatter f 28 feb 1808 i Råde. Foreldrene het Peder Sørensen Hauge og Kari Joensdatter. Jeg finner ikke disse foreldrene gift, eller hvor de kom fra. I 1801 tellingen bodde det ingen Peder på Hauge så vidt jeg kan se. Noen som kjenner til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Torill. I bygdeboka Gårder og slekter i Råde står det om familien på s. 209. (Hauga g. nr. 32) 'Peder Sørensen Røtne f. 1764, bygslet 14/11-1803 Hauga. Bodde 1793 på Lille Burum. Fra 1808-1811 lottebruker på Kåpekot, da han sies å skulle flytte til til en plass Guslund u. Onsøy prestegård. Gift 1793 med Kari Jonsdatter Lille Burum f. 1768, død 1809. Barn: Søren f. 1793, d. 1798, Søren, f. ca. 1799, Ellen Marie f. ca 1803, g. 1832 m. Nils Larsen Nymark,Ole f. 1808, g. m. Kirst Christiansdatter, de flyttet til Moss, Johanne f. 1808, død 1803.'Her er lenke til vielsen til Peder og Kari under Trolovede i Råde 1762 - 1806: LenkeHilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

I samme bok står det om Lille Burum (g.nr. 31) på s. 204, at foreldrene til Kari var Jon Mikelsen Hovland (1726 - 1790) og hans andre kone, Eli Villadsdatter Tasken (1732 - 1804) De hadde ifølge boka fem barn. Jons første kone var Kari Gundersdatter (ca. 1732 - 1762).På s. 590 står det om Røtne (g. nr. 90) at Peders foreldre var Søren Guttormsen (ca, 1722 - 1788) og Eli Pedersdatter (ca. 1731 - 1806) De hadde fire barn.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Uff,jeg har visst kommet inn på feil spor her. Jeg har funnet ut at den Johanne som jeg skal ha tak i, hadde en far som het Peder Jacobsen. Hun var gift med Augen Syversen Vold og hun døde 21 aug 1864.Da skulle hun være 54 år. Uff, det blir litt av hvert når det er flere med samme navn.Men jeg har heller ikke funnet noen Johanne med en far som heter Peder Jacobsen... Takk til Anne Lise likevel, som tok seg tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen. Det står om Augen Syversen på s. 274 (plass under Store Huseby i Råde) at han var gift med Johanne Pedersdatter fra Tune. (1812 - 1864), gift 8/1-1817.Jeg hadde allerede noe av den andre familien på mitt eget tre - Berte, søsteren til Kari Jonsdatter og om jeg leter dukker vel denne familien opp også, for jeg har lagt inn mye fra Råde og Rygge. (Jeg ser at jeg har slekten til Augen litt lenger bakover til Jon Guttormsen Grimstad vestre f. 1659.)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Fra Tune,ja, da er det ikkeno rart at jeg ikke fant henne i Råde. Takk for den tråden. Ellers er jeg interessert i alt om disse. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Først må jeg rette datoen for vielsen - det gikk vel litt fort. Augen Syversen (f. 8/1-1817, d. 1872) og Johanne Pedersdatter ble gift 29/11-1836, men det vet du vel, siden du sa at hun er datter av Peder Jacobsen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=423&idx_id=423&uid=ny&idx_side=-188>LenkeSyvert Simonsen Vold (02.11.1788 - 1854) gift 1815 med Karen Augensdatter Tofteberg f. 1793 var foreldrene til Augen. Syvert var sønn av Simen Guttormsen Kjellerød f. 1740 og Marthe Nielsdatter Sandaker (1745 - 1825).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Bare hyggelig. Ja, jeg har bygdebøkene for Rygge, Råde, og Bullboka om Rendalen og samboeren fikk nylig kjøpt alle bøkene for Nes på Romerike. Det gjør det litt lettere.Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.