Gå til innhold
Arkivverket

[#77196] Foreldre til Berte Olsdatter, Kvæfjord (gift med Søren Johannesen)


Gjest Leif Høybakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Høybakk

Jeg sliter med å finne dokumentasjon på når Berte Olsdatter var født og hvem som var hennes foreldre.Det er denne Berte jeg snakker om: LenkeHar altså funnet henne i folketellingen for 1801 som konen til Søren Johannesen. Der står hun registrert som 39 år i 1801 men har ubekreftede informasjon som sier hun var født i 1761.Vet ikke om nanvet er riktig skrevet i folketellingen. Kan vel like gjerne være Bereth eller Berethe tenker jeg.Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

9. desember 1788 giftet en Søren Johannesen seg i Trondenes med Berthe Olsdatter -Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 3 (1783-1803), Kronologisk liste 1788, side 198-199. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9641&idx_id=9641&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det samme paret hadde en sønn Gabriel til dåpen i Trondenes i 1797 – se nederst til venstre - Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 3 (1783-1803), Fødte og døpte 1797, side 306-307. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Hei Grethe, ser ut som du har funnet til riktig giftemål i alle fall. Noen som klarer å tyde hva det står hvor hun er i fra? Beritte Olsdatter af Hag????Det er også riktig at hun har en bror som heter Gabriel, så det er også riktig, så takk for det. :)Men fortsatt mangler jeg bekreftelse av når og hvor hun ble født og hvem som var henens foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Ann-Mary,skulle akkurat til å legge inn vielsen fra klokkerboka fordi den er litt enklere å lese enn kirkeboka. Men der står ting litt annerledes enn i kirkeboka.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Hei GretheHvis jeg ikke tar helt feil (og det er jo mulig jeg gjør) så lå/ligger gården Berg i Kvæfjord, men den gang tilhørte det Trondenes prestegjeld. De som kjenner historien bedre enn meg må gjerne korrigere meg om jeg tar feil.Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Glemte jo å svare på det andre du spør om. Nei, jeg vet ikke om hun kom fra Kvæfjord, bare at hun bodde der sammen med sin mann. Hvor hun kom i fra og hvem som er hennes foreldre er fortsatt ukjent for meg.Jeg prøver å finne når hennes eldste sønn Hans ble døpt som var født i 1789 eller 1790 men uten å lykkes ennå. Det samme gjelder Ole Johan, men han har jeg ikke fått lett så mye etter ennå.Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Grethe!De bodde i Trondenes,så jeg tror kanskje Leif tar feil når han sier at gården Berg i Kvæfjord tilhørte Trondenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Han har nok rett i at Trondenes og Kvæfjord har noe med hverandre å gjøre - klippet dette fra sognhistorikken:Kvæfjord Kvæfjord er nevnt i reformatsen 1589 som et residerende kapellani under Trondenes prestegjeld. Det ble utskilt som selvstendig prestegjeld ved anordn. av 28.12.1731.Kirkebøker før 1751; se Trondenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

HeiBerg er i Trondenes. Ligger ved siden av gården Bergseng.Berthe var fra Hagan som er ca 1 km. fra Berg.Berthe døde 1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Foreldrene til Berthe - Berit er Ole Tomassen 1726-1796fra Sør-Rollnes i Trondenes og Kirsten Iversdtr.1727-1784fra Hagan. Foreldrene til Kirsten er Iver Larsen 1699-1753fra Hagan og Berte Fredriksdtr. 1697-1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Jeg ser nå at jeg har bommet når det gjelder hvilken Berg gård de kommer i fra. Det er nok riktig at det finnes gård med navn Berg både i Kvæfjord og i Harstad (Trondenes). De bodde nok på Berg i Trondenes ja.Odd Einar, hvor fant du ut foreldrenes navn? Har du funnet noen dokumentasjon på dette? Lenke?Ellers så setter jeg stor pris på hjelpen dere gir ! Her lærer man mye både om geografi og også hvordan man bedre kan lete i arkiver.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Faren til Iver er Lars Kolbeinsen , husmann som var bosattflere plasser bl.a..For og Kjellhus . Iver og Berthe tjentebegge hos fogdenke madame Bremer i Ervik. Der fikk de iflg.Trygve Lysakers bygdebok , dømt for fortidligt Samleye ogdømt til ægtebøder at betale og udgive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

HeiDet eneste jeg har er private papirer etter en hobbyforskerved navn Alfred Tangen og litt støtte fra TrondenesBygdebok ved Trygve Lysaker fra 1956.Dokumentasjon er det ikke men kanskje en god pekepinn.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Er jo mer enn en god pekepinn, gir flott hjelp det her. :)Har du fødselsdato på Berthe også? Jeg har to årstall i de informasjoner jeg har foruten det som står i folketellingen for 1801 og det ene er 1753 og det andre er 1761. Skulle jo tro at 1761 er den korrekte men hadde satt pris på mer info om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

I den ene informasjonen jeg har tilgang til så står det at Berthe er født i Evenestangen i Evenes, men det må vel være en feil i disse informasjonene går jeg ut i fra. For det er samme mann, samme sted, samme fødselsår og samme år hun var død. Det står også i denne informasjonen at hun døde på Sama i Trondenes. Så da må det vel være noen som har blingset litt her regner jeg med. Men derfor hadde det vært ekstra kjekt å funnet henne i en kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Har dessverre ingen dato på Berthe -Berit.Født iflg mine papirer 1761 -- iflg.T.Lysaker 1759Sama er ca.40 minutts gange fra Hagan , eller 10 min. forandre.Søren og Berthe var bosatt på Sama.Evenes er ca. 1 time kjøring fra Harstad.Har bestandig hatt en følelse av at denne familien var avsamisk opprinnelse.... og da er jo Evenes kanskje rett ?Men dette er vill gjetning !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Hvis foreldrene kom fra Sør-Rollnes er det vel usannsynlig at hun var født på Evenestangen? Hvis ikke foreldrene har flyttet fra Evenestangen til Sør-Rollnes da. Da må det jo evt være Ole Tomassen som kom derfra slik jeg kan forstå det, for kona hans Kirsten Iversdatter er jo fra Hagan ifølge det du skriver.PS Odd Einar. Har du (eller har hatt) slekt i Godfjord? Der bodde i alle fall en Tømmerås familie der tidligere. (hoeybak@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Heisan.Det var Ole Tomassen som kom fra Sør-Rollnes. Tankegangenmin var at Kolbein folkene var omflakkende , har hanregistrert på minst 5 plasser og at Tomas-folket var avsamisk opprinnelse og derav var flyttbar når det gjelderbosted.Nå har jeg viklet meg inn i mitt eget tanke-eksperiment................Det er sikkert MYE flinkerefolk enn meg som kan fortelle deg svaret på dette.Og da kom den mellomste av bukkene Bruse...Anyhow..Når det gjelder GodfjordenMin 2xtipp-oldefar hadde 2 barne barn som ikke var giftPeder Johan 1864-1935Jens 1860-1915Disse 2 var en jækel åt kjærlekPeder fikk Gudrun12.3.1907-|7.3.2000 gift SollienJens fikk Darre Severin J: 1909 Otto en ukjent som flyttet til British ColumbiaOtto flyttet til Godfjord.Det morsomme er jo at mine og dine folk var husmenn påErviggaard ca.1790. Kolbeinfamilien har vi felles. Jegjobbet med ekteparet Tømmerås som ambulansesjåfør på80-tallet, de fra Godfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.