Gå til innhold
Arkivverket

[#77208] Kirkebok Bergen - Domkirken


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Reidar!Eg ser ingen med etternamnet Halmer. Etternamnet til faren er Hansen og jentenamnet til mora er Hanssen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Nei Gunnar, jeg finner det ikke jeg heller, men grunnen til spørsmålet er at undertegnede er døpt av`n og da heter han Halmer til etternav, var prest i Folldal`n fra 1926 til 1945. Det er ikke så farlig men hadde bare lyst til å sjå om jeg fant`n i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Finner ikke konfirmasjonen til denne Ernst Andreas Bottolf (Halmer) i Domkirken - Bergen, kan han være konfirmert et annet sted? Kan han f. eks. ha tatt etternavnet navnet til evt. kone, ettersom han som prest heter Ernst Andreas Bottolf Halmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ernst Andreas Bottolf Halmer, f. i Bergen 25-2-1891 av foreldre murmester E.J.A.Hanssen (f.9-8-1856) og Inga Mathilde f. Hansen (f.18-4-1856, død 13-6-1901). Student 1912, cand.theol. 1918.Pers.kap. hos sognepr. i Hadsel prost Sigvard Nielsen 1918, 1921 sogneprest i Kvikne i Nord-Østerdal.Gift i Drammen 6-5-1919 (finner ikke vielsen) med tannlæge Laura Bøgh Fretheim, f. i Vang, Hedmark, 27-10-1890 av foreldre sognepr. Thorleif Fretheim (f.14-6-1851, død 15-1-1894) og Alette Hedvig Wilhelmine, f. Erichsen (f.24-6-1868).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Greit Carsten og tusen takk, da er han klarlagt, men lurer enda på hvor han har tatt Halmer-navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler Jacobsen

I min far (født 1908) sin familie, forandret flere av hans fettere navnet sitt. Eks. Johannesen til Jolmstar, Monsen til Moldung, Hadler Faye til Fadler. mener det var en trend dengang. MVA Eva Hadeler-Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til Eva for den forklaringen og den har sikkert noe for seg når det var en trend på den tiden. Da har han nok vært inspirert av ett eller annet da han tok Halmer-navnet. Legger ellers merke til at de har beholdt de to første bokstavene i etternavnet inn i det nye. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.