Gå til innhold
Arkivverket

[#77218] Tydehjelp dåp, Ole


Gjest Anita Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Jeg tror ikke dette er samme Ole.Ved dåpen er hans far oppgitt å være 'Peder Andersøn af Botne', så denne Ole skulle da hete Ole Pedersen.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Er det DET det står ja... tolket Peder som fader jeg. Ikke lett med sånn 'skjønnskrift'Takk for oppklaringen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiGår ut i fra at det er denne Ole Andersen du leter etter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f18011820&gardpostnr=49&personpostnr=1460&merk=1460#ovre>LenkeDet er skifte etter Johanna Andersdtr. Kjelsnes i Herøy i 1811 Ektefelle Ole Andersen. Barn: Anders 11 år, Andreas Nicolai 5 år og Anna Johanna (trolig nyfødt)Skifte etter enkemann Ole Andersen, Kjelsnes i Herøy i 1847. Barn: Anders gift – Johan gift, Dunbjørn – Andreas gift, Solfield – Anna Johanna gift med Petter Poulsen, Teistad. (nr. 2) Lenke alderen på Ole skal vel være ca. 76 år.Skifte etter Johanna Andersdtrs far Anders Petersen, Berfjord i Herøy 1805. Ektefelle: Ane Johannesdtr. Barn: Peter – Nils 18 år – Andreas 14 år – Doret 22 år - Pernille gift med Peter Jacobsen, Berfjord – Johanna gift med Ole Andersen, Kjeldneset.Har sjekket en del skifter og finner at Ole Andersen trolig er fra Gisfjord i Herøy og sønn av Anders Olsen og Anna Johanna Johansdtr. Fra KB for Herøy hvor Oles dåp står avmerket under NB. Tyder at han ble døpt Festum Sanctissimæ Trinitatis (26. mai 1771) i Dønnes kirke av Buschmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Hei Jeg beklager å måtte si at du sannsynligvis har hentet frem alle disse opplysningene forgjeves, og det er jeg oppriktig lei for. Jeg har nok vært litt på villspor angående denne saken. Her er det jeg har å gå etter:Utgangspunktet er denne vielsen (nr.29 venstre side): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16576&idx_id=16576&uid=ny&idx_side=-138>LenkeKonfirmasjonen hans (nr. 19 venstre side): LenkeDette tror jeg er hans dåp (Øverst, venstre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Det går bare greit, ”skitt happens” (at man tar feil utgangspunkt :-)Ut ifra skifter, folketelling og KB må dette være Nils Andreas Olsens bror og foreldre i 1801 LenkeOle Pedersens far er Peer Andersen nr. 2197, mor er Pernille Eliasdtr. Nr. 2198. Alderen på Ole Pedersen i ft. er trolig litt for høy siden han er født i 1768 (første lenken i innlegg nr.1)Maren Nielsdtr. er datter av Niels Pedersen, Botnet, nr. 2207 i ft. 1801. (alderen på han er trolig oppgitt for lav)Det er skift etter Maren sin mor Elen Nielsdtr. Botnet i 1801. Ektefelle Niels Pedersen. Barn: Maren Nielsdtr. gm Ole Pedersen, Botnet og Dorthe Nielsdtr. gm Michel Zachariasen, Botnet.Det er skifte etter Peder Andersen, Botnet i 1827:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.