Gå til innhold
Arkivverket

[#77231] Peder Helgesen fra Saltendistriktet


Gjest Leif Høybakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Høybakk

Hei, Jeg forsøker å spore opp familien til Peder Helgesen fra Salten. Han var en av Saltenværingene som kom til Harstad for å jobbe på Nordlandsjektene til Normann familien. Han skal visstnok være hentet til denne jobben av Helge Lind født i 1802 som er fra Engan i Skjerstad kommune, og i nær slekt med Peder. Etter min fars onkel granskning skal Peder være fra samme sted som Helge Lind. Dog finner jeg ingen med det navnet og heller ingen Helge som kan være faren i Skjerstad kommune. Men jeg finner det jeg tror er en Peder født i 1789 (som skal være riktig fødselsår ifølge de data jeg har på han) i Gildeskål kommune med far Helge Pedersen og mor Marithe Olsdatter. Det kan være at dette er foreldrene hans og at han var fra Gildeskål og ikke fra Skjerstad. Men jeg klarer ikke finne noe mer ut om denne Helge Pedersen og heller ikke Marithe Olsdatter. Kan ikke finne de igjen i noen folketellinger. Her en link til det jeg tror er Peders dåp: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=84&uid=89447&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1>LenkeFint om jeg kan få litt hjelp til å vurdere dette funnet, og om noen av dere enten sitter på mer info eller kan hjelpe meg med å finne ut noe mer om min tipptipp oldefar.Hvis dere må ha mer info så kan jeg fortelle at Peder bosatte seg i Årnesvika i Harstad/Trondenes mellom Berg og Ervik. Han giftet i 23 oktober 1820 i Trondenes seg med Maria Bergitha Pedersdatter født 1788 fra Bergseng i Harstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er skifte etter Marit Olsdatter, Mårnes i Gildeskål 4/6 1790, ektefelle Helge Pedersen.Formue: 97 - 1 - 4. Gjeld: 66 - 4 - 6.Arvinger: Helge Pedersen, Ektemann av avdøde. Gift. Enkemann.Peder Helgesen, Mårnes i Gildeskål, 1 år Sønn av avdøde. 5mndLenken din får jeg ikke til å virke. Men tror det må være denne Peder Helgesen du nevner. Men jeg finner ingen Helge Lind i skiftene for Salten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Vet ikke om dette hjelper, men i 'Folk o slekt i Rondenes', side 329 nr 3865 Er nevnt en Peder Helgesen (1789-1836) gift 1820 med Maria Bergitte Pedersdtr (1789-1858). De fikk 6 barn og i tillegg har Peder et barn ue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Så er det et skifte etter Ole Jonsen, Tvervig i Beiarn i 1797, Marit Arentsdatter hustru av avdøde.I dette skiftet er nevnt avdød datter Marit Olsdatter med ektefelle Helge Pedersen. Her er det nevnt at Peder Helgesen er dattersønn av avdøde og oppholder seg på Mornes. Men ut fra skiftet står det at faren bor i Tvervig, Beiarn.Det er også nevnt en datterdatter Marit Olsdatter i Leervig i Gildeskål, gift.Lind er det mange av i Salten, men ingen knyttet til Mårnes. Spent på om dette hjelper deg. Det kan se ut som at denne Peder Helgesen bor hos andre enn faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Ja, det er nok riktige personer du har funnet der slik jeg kan se det. I dåpsprotokollen står det at det er barn av Mornæs så det stemmer sikkert.Datoen du nevner er vel den datoen skiftet fant sted regner jeg med?Siden det står at Peder var bare fem måneder når moren døde og ingen andre navn står der så vil vel det si at han ikke hadde noen søsken?Det er vel ingen årstall for når Helge og Marit var født i disse papirene tenker jeg.Kunne du lagt ut en lenke til dette da jeg ikke er vel bevandret i disse skifteprotokollene. Hva skriver du for å søke der for å finne de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Til Otto:Det er nok riktig Peder Helgesen det også. Men står det at han har seks barn og ett uekte? Jeg har bare informasjon om 6 barn totalt sett. Hvem er disse 6 som står i boka?De jeg vet om er: 1. Tvilling Perder Pedersen f 19.06.1820 2. Helge Pedersen f 19.06.1820 d 12.11.1820 3. Nils Pedersen f 25.03.1821 med mor Karen Størkersdatter. 4. Johannes Pedersen f 16.06.1822 5. Helge Pedersen f 03.08.1824 6. Gabriel Malakias Bredal Pedersen f 22.04.1829 De to første og tre siste fikk han med Maria Bergitha Pedersdatter.Er det et barn til som jeg ikke har informasjon om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Samme bok som tidligere men side 450, nr 5358 står'Han Årnes, hun Grunnvassbotn: Peder Helgesen (1789-1836) 2:2 D. Årnes, u.b.m. Maria Størkersdtr.1. Nilse (1821-1839) f Grunnvassbotn, d Grunnvassbotn. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Dette finner jeg under Tvervig i Beiarn (Ringakers bok):Ole Joensen gift 1753 med Maren Jæbelsdatter (1731 - 1771 med foreldre Jæbel Pedersen og Marit Pedersdatter)Barn av ekteparet:Hans 1754 død før 1771Dordei 1755 -Marit 1758 -Maren 1762 -Arent 1769 - død før 1771Jørgen 1771 - Foreldre til Ole Joensen:Joen Olsen gift med Anne Pedersdatter (hennes foreldre: Peder Hansen og Kirsten Pedersdatter)Barn:Ole født ca 1735KierstiPederAne 1751 - 1802Malene 1754 -Sara 1757 -Skiftene finnes lett tilgjengelig på en CD som DIS-Salten utgir. Nå er vel disse skiftene å finne skannet på nettet, men det er noe vanskeligere å lese. Jeg kan når jeg får tid, prøve å finne originalskifet på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg får fortsette:Skiftet etter Maren Jæbelsdatter er omtalt i Ringakers bok, den 24. juli 1771. Her er det nevnt detaljer fra skiftet. Og det er vel disse som har interesse for deg, men tar likevel med:Ole Joensen giftet seg på nytt med Marit Arentsdatter (foreldre Arent Pedersen og Kirsti Pedersdatter, Hemminghytt)Deres barn:Arent 1773 - Peder 1776 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Kjempeflott det her Inger. Setter pris på din nyttige hjelp. :)Ingen spor etter Helge Pedersen og hans familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hos Arvid Støver finner jeg en Helge Pedersen født 1758 med foreldre Peder Isaksen og Lisbeth Stepensdatter på Indre KjellingPeder Isaksen død i 1782 og her er en Helge Pedersen nevnt som sønn med tilhold på Mårnes.Hvis du/vi har funnet den riktige Peder Helgesen, kan vi kanskje lete mer i skiftene. Men må vi ikke ha et sikrere utgangspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Det virker jo overveiende sannsynlig at dere har funnet riktig far til Peder Helgesen. Hans far, Helge Pedersen f. ca. 1758, er i så fall bror til min 2.tipp - Isak Pedersen f. 1743, og da er vi fjerne slektninger:)Deres far Peder Isaksen (ca. 1702-1782) og Lisbeth Stephensdatter d. ca. 1778, hadde forøvrig barna Stephen, Lars f. 1752, Maren og Malene. Hos Støver opgis det hvem flere av dem giftet seg med og hvor.Foreldre til Peder Isaksen; Isak Olsen f. 1675 og Mali Davidsdatter, d. 1740 (- hennes 2. ekteskap, 2 barn i første gifte).Når det gjelder Lisbeth Stephensdatter er jeg usikker på hvor hun kommer fra. Har bla. lett etter innførsel som død, men finner henne ikke i KB. Det er flere med samme navn i området.Mulige foreldrekandidater kan være Stephen Larsen fra Fleina/Sørvær gm. Margrethe Nielsdatter, født på Oldereid i Skjerstad. Men dette er svært usikkert, har ingenting som verifiserer.. Kanskje andre vet noe om henne?Når det gjelder link mellom Helge Lind og Peder Helgesen har jeg ikke funnet noe, men det er jo mange Lind i nettopp disse to kommunene.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Ja, det ser lovende ut med tanke på at det er riktige personer som her er funnet. Var jo kjekt å finne fjerne slektninger også :)Denne Arvid Støver dere referer til regner jeg med er en som har drevet med slektsforskning? Hvor finnes hans materiale tilgjengelig? Hadde jo vært kjekt å funnet ut mer om familiene til disse andre søskene til Helge.Hvis det er noen som har mer informasjon om Lisbeth Stephensdatter så er vi jo i alle fall et par stykker her som gjerne vil vite mer om hvor hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er jo en del slekt og noen aner.Når det gjelder Lisbeth Stephensdtr så er det vel henne du finner i Utvik (s. 461 bind 1)i Skjerstad etter døpt 27/2-1697 faren er Stephen Hansen ca 1660 - 1701 gift 19/11-1691 med Marit RasmusdtrSkifte etter Marit foretatt 3/10-1714har en del sider med etterkommere og nå forfedre på Peder Helgesen, kan legge inn en Ane-oversikt hvis det er av interesse.Helge Lind som nevnet er vel han i Vika i Trondenes. og da må dere se s. 79 i Bind I Skjerstad på gården Bue. Hans bror Peder Andersen var og i VikafamilieoppsettAnders Andersen 1769 Bue dpt 20/3-1769 gift i Bodin med Grethe Jochumsdtr f. 1771 i Ertsvik (datter av skipper Jochum Jensen og Lisbeth Jensdtr) de to som kom til Trondenes var:Peder døpt 3/3-1799 g. i Evenes? m. Ane Johanne Ravn Olsdtr fra Tårstad i Evenes bosatt i HarstadhamnHelge døpt 31/5-1801 g. 1834 m. Johanna Elisabeth Ravn NormannSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Arvid Støver var ganske riktig slektsforsker og han gjorde veldig mye bra arbeid, - spesielt når det gjelder Gildeskål. Dette område er vanskelig å arbeide med fordi kirkebøkene ikke er bevart lenger tilbake enn ca. 1765. Støver har nyttet kirkebøker, lensregnskaper og manntall. Han laget en oversikt over befolkningen i Gildeskål fra så langt tilbake som han fant kilder og framover til nyere tid. Hans arbeid er samlet i tre bøker eller hefter og er oppbevart på Arkiv i Nordland, Bodø. Ved henvendelse til arkivet v/ Inge Strand er det sikkert mulig å få kjøpt kopi av disse heftene. Men opplysningene som står der må kontrolleres! Der er desverre en del feil. Og - det er bare navn en får opplysning om, samt fødselsdata. Ikke noe mer.Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Arvid Støver var ganske riktig slektsforsker og han gjorde veldig mye bra arbeid, - spesielt når det gjelder Gildeskål. Dette område er vanskelig å arbeide med fordi kirkebøkene ikke er bevart lenger tilbake enn ca. 1765. Støver har nyttet kirkebøker, lensregnskaper og manntall. Han laget en oversikt over befolkningen i Gildeskål fra så langt tilbake som han fant kilder og framover til nyere tid. Hans arbeid er samlet i tre bøker eller hefter og er oppbevart på Arkiv i Nordland, Bodø. Ved henvendelse til arkivet v/ Inge Strand er det sikkert mulig å få kjøpt kopi av disse heftene. Men opplysningene som står der må kontrolleres! Der er desverre en del feil. Og - det er bare navn en får opplysning om, samt fødselsdata. Ikke noe mer.Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Hei Steinar. Dette var jo veldig nyttig. Jeg er selvfølgelig veldig interresert i den informasjon du har om både forfedre og etterkommere av Peder Helgesen. Etterkommere mest for å sjekke av den informasjonen jeg allerede har om dette.Jeg er ikke så vel bevandret i alle kilder som finnes ennå, så jeg må spørre litt 'dumt' her for å lære.Det refereres til Arvid Støver sin informasjon. Hvor er denen tilgjengelig?Steinar, du referer til Side 461 bind 1. Hvilken bok er det du her referer til? Jeg har dog funnet henne i Ministerialboken for skjerstad: LenkeOg til slutt, referer du til s 79 i Bind 1 Skjærstad. Hvilken bok er det du her referer til?Det er visst mye som må læres når det gjelder slektsforskning og det er veldig spennende å se treet vokse. Har nå over 5000 personer i mitt tre, men det er fortsatt mye dokumentasjon som må på plass for å få bekreftet informasjonen.Er veldig glad for hjelpen dere gir her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Hei Torbjørn. Ser at du har lagt inn informsjon her om Arvid Støver mens jeg har skrevet mitt siste innlegg. Takk for dennne informasjonen om hvor det er mulig å få tak i dette. Det er kanskje disse bøkene som Steinar også referer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Arvid Støver sitt arbeid er også på CD og kan kjøpes hos DIS Salten, både av medlemmer og ikke medlemmer.Steinar (14) Jeg er usikker på om hun er den rette Lisbeth Stephensdatter. Ingen av etterkommerne er å finne med navnene Marit, Rasmus eller Hans,- men det trenger kanskje ikke å bety så mye?Barna til Peder og Lisbeth ser ut til bosette seg i Gildeskål/Beiarn. Ei datter i Eggesvik ( Maren), Malene på Nord-Fugløy, Helge på Mårnes og Lars, Stephen og Isak på Kjelling.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Takk skal du ha Grete. Da skal jeg se om jeg ikke kan skaffe meg et eksemplar av disse.Ser at disse lenkene jeg legger ut slutter å virke etter 30 minutter. Hvordan lager man en permanent lenke til kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiFørst Skjerstad bygdebok heter 'slektsbok for Skjerstad og Fauske' bind I er samlet av Harald Solbakk og Gunnar Berg, da Harald døde fortsatte Gunnar Berg og nå er det vel 7 bind som dekker Fauske og Skjerstad.så til skannede kirkebøker, over bildetet av kirkeboksiden ser du noen 'drop down' menyer bl. a. om bilde informasjon. trykk på den og velg øverst på siden av valgene. der kan du velge permanent sidelenke og lime inn her. URL linjen virker ikke på den måten siden det er en database du henter sideopplysninger fra. Du kan og lagre siden som PDF fil til eget bruk senere.Når det gjelder Arvid Støver har Arkiv i Nordland, Bodø også en litt større utgave av hans ting om Gildeskål som står i A4 permer som jeg selv har brukt (og tok kopi av det jeg trengte) for mange år siden. Han skrev også av Bodin kirkebok og andre ting som de har der. De fikk arkivet hans, etter at A. Støver døde.når det gjelder Peder Isaksen og Lisbeth Stephensdtr er deres barn født mellom ca 1740 og 1758 ifølge alder oppgitt i 1801 ft eller når de døde og skiftet 1778 etter Lisbeth.tok feil på hvilken Lisbet som er aktuell desverre.Den yngste Helge Pedersen oppgis å være 20 år i 1778. så etter litt regning faller hun fra Skjerstad ut, siden hun helt sikkert er døpt 1697, hun har vel neppe begynt å få barn etter fylte 42 år omtrent på den eldste datterens alder.Det skal finnes en samling med papirer etter presten som skrev 1769 skattelisten der han tok med alle barn. (de under 12 år er ikke med der) Han brukte det som grunnlag for å lage listen, det skal ligge i Trondheim. Kan jo hende det står mye innteresant der.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.