Gå til innhold
Arkivverket

[#77236] rakkestad


Gjest hilde roos
 Del

Recommended Posts

Gjest hilde roos

leter etter ole gierlougsen angivelig født i rakkestad i 1753 men kan ikke finne han i kirkebøkene da det er noe vanskelig å tyde.har funnet han gift i rakkestad 1787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

leter etter ole gierlougsen født 1753 rakkestad men kan ikke finne han. har funnet han gift 24.4 1787.han fikk en sønn gierloug olsen født 22.7 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Ole er sønn av Giertlov Thorsen og Anne Olsdatter på østre Grøtvedt. Skifte 1763: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25521/511>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25521/511 Ole hadde flere søsken, formyndere for Ole og broren Søren var Anders Thorsen Holløs (mulig bror av Giertlov?) og formynder for broren Anders var Ole Christensen store Torp.Giertlov var sønn av Thor Jensen Hougsteen søndre, skifte 1773: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25522/257Anne Olsdatter var datter av Ole Hansen Westbye søndre, skifte 1768:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Om dette kan være til noe hjelp. Jeg har ikke Ole, men hans brødre: Peder (døpt 12.02.1743), Simen (døpt 23.06.1754), Anders (døpt 3.10.1755), Søren (døpt 15.07.1759). Foreldrene Gjerløv Torsen og Anne Olsdatter giftet seg i Rakkestad den 13.12.1741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

dette var til stor hjelp.har funnet anders og søren.jeg kan heller ikke finne når ole er født men jeg får søke mer,han skal jo være født rundt 1752-1753.takk for hjelpe hilsen hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei HildeSøker du bare Gjerloug og Anne? Da vet du antagelig at deres slekt går tilbake til 1290. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

nei det viste jeg ikke.er ganske fersk i slektforskning så det er litt vanskelig å tyde de gamle kirkebøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Hilde. Du har nok et problem. De opplysningen du søker må du finne andre steder. Skifter og skjøter er bare delvis digitalisert i Østfold, men finnes på Riksarkivet som ligger på Sognsvann i Oslo. Disse foreligger fra ca. 1670, litt varierende. Før denne tid må man søke i dombøker, og i Diplomatarium Norvegicum. Søkbare dombøker finnes på Digitalarkivet, og Diplomatariet kan du enkelt google deg til. En annen kilde finner du i Rakkestad Rådhus, det såkalte 'Underhuset'. Dit kan du ringe på hverdager. Hvis du ikke har siste utgave av boken 'Våre Røtter', bør du skaffe deg den. Der finner du en god oversikt over tilgjengelige kilder. Til slutt, en gjetning: Jan Frodes innlegg (8), hvor han sier at Gjerloug og Annes slekt går tilbake til 1290, kan bety at de har røtter til den såkalte 'Rosensverd'-slekten. Østfold er fullt av denne slektens etterkommere, særlig de ytre bygdene, og det finnes gode og dårlige publikasjoner. Langekiehl og Høyendahl er bra. Hilsen Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Til innlegg 11 'Skifter og skjøter er bare delvis digitalisert i Østfold, men finnes på Riksarkivet som ligger på Sognsvann i Oslo'Jeg vil bare skyte inn at de fleste tingbøker og skifteprotokoller for Østfold i tiden ca 1690- ca1780 er tapt. Disse lå i amtsarkivet til Smålenenes amt, som har brent to ganger i løpet av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

tsusen takk for opplysningene.skjønner at det blir en del jobbing. den boken du nevner er den til utlåns eller må man kjøpe den,og er det konkrete opplysninger i den naår det gjeller de som er født før 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei HildeDu kommer nok som Fredrik (11) sier at du får problemer med slekten til Gjerloug og Anne. Bare navnet Gjerloug kan by på problemer, for det skrives på flere måter. Og av og til med samme kone. Så om du vil ha litt hjelp av meg for å komme videre. Kan du ta kontakt med meg på jfk1000@halden.net Så får vi se hva vi kan få til. Som nybegynner står du nok fast. Jeg har tross alt holdt poå i flere år.Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.