Gå til innhold
Arkivverket

[#77242] lensmann i Buksnes og Hol Peder Eriksen på Ure og etterkommere


Gjest Knut Riksen jr
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Riksen jr

lensmann i Buksnes og Hol Peder Eriksen og hustru Margrethe Hartvigsdatter (1714-1776) på Ure skal ha hatt 10 etterkommere. En del av disse er nevnt i ulike kilder (bla. i bygdebok for Busknes, innrulleringsmantall og vigselsoversikt). Finnes det noe skifte etter disse og med informasjon om hvor etterkommerne befant seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar B Benjaminsen

HeiI de flotte skifteekstratene som Erlend Mæhlum har lagt ut finner vi en over sikt over Margrethes etterlatte i følgende link: [url="http://picasaweb.google.no/erlendem/LofotenOgVesteralenFogderiSkifteekstrakter17641780#5368696986450528514>LenkeEr selv etterkommer av Peder Erichsen og Margrethe gjennom deres datter Karen Elisabeth som ble gift med Lars Olson Tundberg. Ellers som vi ser av oversikten fra skifteekstraktene var de av barna som var i live eller hadde etterkommere i 1776: Erich, avdøde Peder Leth, Hans, Iver, Berthe, Karen og Maren.Se ellers også en grei oversikt over familien på Börje Jonsson sider:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Takk, Det var spesielt Berthe som jeg ville ha bekreftet. På bla. Börje Jonssons sider finner jeg henne nevnt som Berithe Margrethe, men i skifet er det Berthe. Berithe Margrethe er navnet som oppgis i bygdeboken. Basert på bydeboken fra Solværøyene i Lurøy havnet Berith Margrete her. I folketellingen av 1801 skal hun være 51 år (født ca 1750). (Börje gjetter på rundt 1754). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiDenne familien som bor på Ure er jo litt vanskeliog å sette opp rett siden hverken Peder eller Margrethe har skifte etter seg på skifte CDen til DIS-Salten. Jeg har 12 barn på Peder 1 i første kone Anne Pedersdtr, og 11 i andre ekteskap med Margrethe Hartvigsdtr. (Hun er av Jentoftslekt på morsiden). Begge koner er jo som du sikkert vet er fra Steigen.På Åsjord i Steigen (Saltenskifter) skiftes det 2/8-17969 (Film HF1968 protokoll 14 s. 252,5) nr. 3586 etter en Christopher Persen Juul og der er nevnt kone Kirsten Trondsdtr, (han hadde ikke barn derfor er arvingene søsken etc)Arvingerbror Jens Pedersen, Gylseth, (Leiranger, Steigen)bror Nils Pedersen d. på Uhre og hans 4 sønner (de to yngste uten bosted)brorsønn Henrik Pedersen, Petvik 29 årbrorsønn Peder Nilsen Løvøen på Helgeland 19 årbrorsønn Arnt Nilsen Schøning 25 år (han bosatte seg som kjent på Barøy i Lødingen/Ballangen)brorsønn Christen Nilsen 22 år,bror Peder Pedersen, Fløstrand (Steigen)søster Margrethe Pedersdtr var gift bodde 1796 på Levik i Ledingen (Steigen)Det finnes ingen Berit nevnt her, men det rare er det som kommer viderehalvbror Ole Olsen Fremnesvik? i VåganHalvsøster Sara Olsdtr gift bosatt som inderst på Fløstrand (Steigen)Stesønner med krav i boet. Peder Jensen, Åsjord, Jens Pedersen, Ole Pedersen, Os i Folda (er vel på Kjerringøy) Peder Johansen, og til siste Peder Trondsen (kanskje bror til enken)Dette svarer jo ikke på ditt spørsmål direkte, men det er jo et interesant skifte. Jeg vet ikke hvor de halvsøsknene hører hjemme. Er det noen som vet?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar B Benjaminsen

Hei SteinarHva er forbindelsen med den familien du nevner og Peder Erichsen?Gjennom skifte-cden for Salten og der skiftene til Margrethe Jensdtr (Skålvold 1753), Peder Nilsen (Skålvold 1764), Jens Olsen (Lund 1755), Enoch Pedersen (Åsjord 1776) og Christopher Juul Pedersen (Åsjord 1796) kan vi jo konstruere følgende oversikt over den familien du nevner:Peder Nilsen (d. ca 1764)gift 1. gang med Margrethe Jensdtr (d. ca 1753). De hadde barna: 1. Jens, 2. Niels, 3. Enoch (d. ca 1776) og Sara (ikke nevnt ved farens skifte i 1764, så trolig død mellom 1755 og 1764).Peder Nilsen blir så gift med Ane Pedersdtr og de får barna: 1. Margrethe, 2. Peder, 3. Christopher (d. ca 1796) og 4. Anders.Om Christopher Pedersen fra 2. ekteskapet til Peder Nilsen skulle ha to halvsøsken med navn Olsen, Ole og Sara så måtte de jo være fra et annen ekteksap til hans mor Ane Pedersdtr. Noe som bekrefes i skiftet etter Ole Olsen på Skålvold i 1775 der enke Ane Pedersdtr nevnes med barna Ole og Sara.Når det gjelder Peder Erichsen så var jeg ikke kjent med at han hadde vært gift en gang før Margrethe. Hvem er denne kona Anne Pedersdtr og hvem var deres barn?Med Margrethe har jeg følgende barn som jeg har fått kildebekreftet fra kirkebok fra Buksnes frem til 1748 og skifeekstraktet etter Margrethe fra 1777 som er nevnt i min link i mitt forrige innlegg:1. Hartvig, døpt 27/7 1738 i Hol. (død før 1741). 2. Erich, døpt 2/7 1739 i Hol. (nevnes i skifteekstraktet fra 1776). 3. Hartvig, døpt 23/6 1741 i Hol. (død før. 1776) 4. Peder Leth, døpt 22/2 1743 i Hol.(nevnes i skifteekstraktet fra 1776, da død etterlater seg 2 sønner). 5. Hans, f. cq 1748, jfr ekstraskatten 1764 (nevnes i skifteekstraktet fra 1776). 6. Iver Lockert Jentoft, f. ca 1749 jfr innrullering 1769.(nevnes i skifteekstraktet fra 1776). 7. Berit Margrethe, f. ca 1750 fra 1801-tellinga (nevnes i skifteekstraktet fra 1776). 8. Karen Elisabeth, f. ca 1751 jfr 1801- tellinga (nevnes i skifteekstraktet fra 1776). 9. Maren, (nevnes i skifteekstraktet fra 1776).Men du har 2 til i andre ekteskapet Steinar?Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Har et gammalt notat om noen av fam. til Lensm. Peder Eriksen og Margrethe Hartviksdr., f.c. 1714, d. 1776, foreldre til Beret Margrethe Pedrsdr., f. 1745, g.m. Hans Nilsen, f. 1754, bos. i Lurøy. -- Foreldre til Margrethe Hartviksdr. skal ha vært Hartvig Hartvigsen, Myklebost. Steigen, g.m. Margrethe Hansdr. Jentoft, fra Borge Prestegård. --Vet ikke om dette er til noen nytte. -- Opplysningen må jeg ha fått fra noen i Lofoten, men hvem kan jeg ikke si nu. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Hei Alv, notatet er absolutt av interesse. Om dette er noe du kan sende meg kopi av på e-post imøteser jeg gjerne det.Forøvrig er det ikke samsvar mellom folketellingen og oppførelse i kirkeboken ved død for Berit Margrethe. Ved død (11.4.1833) står hun oppført med alder 88 år (f. omk 1745) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Dessverre har jeg ikke stort mer for hånden enn det jeg skrev og som jeg hadde gjort et eget notat av. - Hvor jeg fikk dette fra er jeg litt usikker på, men jeg mener jeg var i kontakt med slektshist. laget. -- Jeg fant noe jeg hadde fått tilsendt om slekten Ursin i Lofoten, men det jeg fikk om dette nu aktuelle klarer jeg ikke å finne akkurat nu. - Skulle vel ha laget meg et arkiv for alle løse ark og lign. -- Jeg skal forsøke å gå igjennom noen stabler og se om jeg ser noe. --At det forekommer uoverenstemmelse med oppgitt alder i folketellinger kontra andre opplysn. er jo ikke helt uvanlg. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvor sikker man på at Berit Margrethe Pedersdatter var datter til Lensm. Peder Eriksen og Margrethe Hartviksdr.Kan hun ikke være en datter til Peder Nielsen og Elen Leth Hartvigsdatter på Stokke i Tjeldsund. De hadde en datter ved navnet Berith Margrethe Jentoft Pedersdatter f. 1751 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Iver Pedersen Gjerstad skifte av 18/7 1778 [url="http://picasaweb.google.no/erlendem/LofotenOgVesteralenFogderiSkifteekstrakter17641780#5368696382181009058>LenkeAlderen på Berthe oppgis å være 22 år, Karen 23 år, Hans bosatt på Strøm (Borge), Peder død med barna Ole og Peder. Erich på Eggum (står Peder Pedersen Eggum) formynder for Berthe og Karen. LenkeMaren giftet seg 20/11 1778 Lenke og samme dag giftet Karen Elisabeth seg 1. gang Lenke og 2. gang i 1790 LenkeMulig Berthe/Berith fikk en datter i 1781 med Fredrik Eliassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Hei Michael. Does this help from my ancestry?Hartvig Hartvigsen f.1664 Lakstad,Steigen d.1725 Myklebostad,Steigen Birgithe Margaretha Jentoft f.1678 Borge,Lofoten d.1743 Lervik,Steigen1.Hartvig Hartvigsen f.1698 Myklebostad d.1774 Stokke Ingeborg Olsdr.1695 - 1751 Stokke Elen Leth Hartvigsdr. 1729 - 1757 Stokke Peder Nilsen 1727 Stokke d.1801 Gausvik Berit Margrete Jentoft Pedersdr. f.1751 Stokke Hartvig Pedersen f.1754 Stokke d.1818 Rambø Maren Stina Pedersdr.f.1756 Stokke d.1831 Sandtorg7.Margrethe Hartvigsdr.f.1716 Myklebostad d.1776 Ure,Hol married Peder Erichsen Lochert. Lensmann in BuksnesI never could find information on Berit f.1751 Stokke. Hartvig f.1754 is my ancestor.marr.1783 to Kristine Rafn Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

I found a note in my file about a possible marriage for Berit. 31 July 1774 in Steigen Hans Nielsen married Bereth Pedersdr. I do not know if that is Berit however.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det er ikke opplyst i boka 'Solværøyan' når Hans Nilsen og Beret Margrehe blev gift. - Eldste sønn, Christen Viding er imidlertid oppgitt f.c. 1780, så da kan man jo forøke å lete bakover. -- Ellers vil jeg tro det for rimelig sikkert at Beret Margrethe er dr. av Lensmannen i Buksnes, da dette også fremgår at noe sønnesønnen Petter Christian Nikolaisen hadde skrevet om sin slekt i Lurøy. - Han omtaler da sin bestemor som dr. av Lensmann i Buksnes som hette 'Petter Christian'. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det er ikke kjent at det var noe skifte etter Beret Margrethe, men alle hennes barn er kjent. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.