Gå til innhold
Arkivverket

[#77245] Er dette en skole i Christiania eller Østfold?


Gjest Trine Barrusten Femtehjell
 Del

Recommended Posts

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Dette kan være en skole i Østfold, men mest sannsynlig er det en i Oslo. Fotograf er P.P. Herdenberg, Kongensgade 13, Christiania. Er det noen som kjenner skolen igjen, og evt. noen elever? Er det noen som vet når bildet er tatt?Mvh Trine

bilete9032.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette er vel fotografen på en annen adresse i 1900 Lenke Det er vel en mulighet for at han har reist rundt til skoler for å fotografere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Jeg fikk trøbbel første gang jeg lagde innlegget, så jeg la ikke inn så mye info ved neste forsøk. Sofie Rasmusdatter bodde sammen med ektemannen på Hankø, så døde Anders Jacobsen. Av de 15 barna var det flere som flyttet til Christiania, og under ft 1900 er Sofie og yngstedatteren Walborg Andersen bosatt i Seildugsgt 22 hos datteren Mathilde. De er imidlertid på besøk hos en annen datter i Onsø (Fredrikstad) under tellingen. Jeg har snakket med noen lokale om bildet, i tillegg til det bestemor fortalte meg om sin skole, og denne er nok for stor for å være her nede. Det er jo mange barn avbildet. At det kan være Walborg sitt skolebilde er indisier, men hun døde ung, så det kan ha vært søsteren, min tippoldemor, som havnet med bildet etter morens død. Walborg er født i 1879. Jeg vet ikke helt hvordan klærne passer tidsmessig inn for Walborg, men jeg har ingen bilder som er merket med hennes navn.LenkeMvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Takk Carsten!Dette hjalp meg mye, så jeg skal legge inn bildet under Østfold også! Tidsaspektet på når bildet er tatt fører meg dit! ; )Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei.Jeg kjørte forbi en bygning like ved Hobøl i går. La merke til at listene under vinduet var ganske like som det på bilde som er lagt ut her. Du kan se litt av bygningen her: Vis større kartMen det kan se ut som om det er litt mer mellomrom mellom vinduene på bygningen i Hobøl. Men det går sikkert ann å studere nærmere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Ser ikke ut som om jeg klarer å få lagt inn lenke, men det er bare å gå på google kart, mellom Elvestad og Knappstad ved E-18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Jeg har nå fått bekreftet at det er et skolefoto fra Slevik Skole. En person er identifisert, pike nr 3 fra venstre, midterste rekke er født i 1898. Jeg har en kopi av et klassetrinnsfoto fra 1908 med samme frøken, og kan datere dette til mellom 1905 (pga skolens byggeår) og 1907.I 1905 hadde småskolen (1-3 trinn)lærerinne Ragnhild Thorp , og læreren for storklassen (4-6) trinn kan være en av følgende; Lærer Ole Brudevold (ble med fra 'gamleskolen' Halvorsrød) tom jan 1905, Anton Hammer resterende av 1905, Peder Dørumsgaard fra januar 1906 med avbrudd fra midten av mai til sommerferien 1609 pga militæret. Karl Kristiansen Borge var vikar i denne tiden. Det skal også ha vært en lærer med navn Jetmund Ringstad ved denne skolen en gang mellom 1905 og ca 1925. Det mest sannsynlige er nok at det er Peder Dørumsgaard f. 1882.Takk for hjelpen! Det var gøy å komme til bunns i dette! ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til (6): Du kjørte forbi gamle Foss skole ved E-18 i Hobøl. Den var barneskole til 1975. Bygningen er nå privat eiet. Et par hundre meter lenger øst ligger gamle Holt skole - en skolestue av den gamle sorten - nå med 'Antik'-utsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.