Gå til innhold
Arkivverket

[#77247] Ekteskap mellom Edvard Halslee (1874) og Johanne Pedersdtr (1872) Trondheim


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Hei.Jeg prøver å hjelpe noen Canadiske venner, men trenger hjelp for å komme videre. Dette er opplysningene jeg har fått: Edvard Stefenson Halslee f. 1874 g.m. Johanne Berthea Pedersdtr. f. 1872 fra Dromnes?. Barn: Paul f.1898, Ed f. 1900, Karl f.1902, Ivor f. 1904, Magda f. 1905, Hjalmar f. 1906, Melvin & Mable f. 1909, Inga f. 1911 og Thorvald f. 1912. De tre eldste barna skal være født i Norge, resten i Amerika/Canada.Edvard reiste til USA rundt 1900 og kona Johanne kom etter i 1902. De endret etternavn til Lee og reiste til Summit, South Dakota.I FT1900 er de her Lenke sammen med de to eldste barna Paul Sigfred f.1898 og Edvind Julius f.1899.Jeg har funnet dåpen til moren i Skanna kirkebøker for Møre og Romsdal, Aure 1858-1877 Mini, side 78, post 61.Og kanskje for faren i skanna kirkebøker for Sør-Trøndelag, Stadsbygd 1870-1884 Mini, side 39, post 77.Men for å være sikker på at jeg har funnet de rette har jeg lett etter ekteskapet deres Møre og Romsdal og for Sør-Trøndelag, uten å finne det.Hilsen Kari Anne Støyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk for hjelpen, Egil! Godt å få bekreftet at jeg har funnet de rette personene. Da kan jeg prøve litt videre.Mvh Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Edvard Steffensen Halsli (28) er registrert som utvandrer i Trondheim 21. april 1902. Han reiste via Kristiania, og som reisemål oppgis Minneapolis, MN.Denne Edvard er oppgitt å være ugift og bosatt i Åsen. Ugift stemmer ikke (jf. folketellinga 1900), og bosatt i Åsen er jeg også usikker på om stemmer. Alder og navn tilsier at det er den personen som etterspørres i innlegg 1. Under registrering av utvandrere fra Åsen kan jeg ikke finne at Edvard faktisk har bodd her i bygda - det må i såfall være en svært kort periode. Han bor i Trondheim i 1900, og kona og barna oppgis å være bosatt i Trondheim ved utvandring i 1903. Edvard er ikke funnet i flyttelister for Åsen, verken hos lensmannen eller presten.Edvards utvandring: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=EMITROND&gardpostnr=99053&merk=99053#ovre>LenkeJohanne og barna i 1903:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk, Arne. Det virker som du har funnet rett person, så det er nok bare skrivefeil at han var ugift og bosatt i Åsen.Kjempefint du fant Johanne også, utvandret i 1903. Jeg fikk oppgitt fra Canada at hun reiste i 1902, men fikk det til å stemme dårlig siden hun fikk sønnen Karl i 1902. Det må ha vært en slitsom reise alene med en 5 åring, 3 åring og en 1 åring.Mvh Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Kari! What specific kind of USA record (was it in census records??) did they use the name Lee?I took a look at the 1910 census and had trouble locating them in South Dakota... mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hi Patty.Thank you very much for trying to help me. The Canadian friend I am trying to help is the great grandson of Edvard and Johanne, so all the information I have from USA is from him, not from a census records. I don’t know where they went after South Dakota, but I think this is something my Canadian friend knows. He is more interested to find his Norwegian ancestors.Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hi Kari! My Norwegian is not perfect...but after re-reading your first entry I realized you were working on finding the Norwegian ancestors, rather than info in the USA records.So I will let you do your searches 'over there'.. Ha en fin kveld! Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.