Gå til innhold
Arkivverket

[#77255] Tyding av skifte


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Viser til skifte etter Berit Larsdatter i Hulbækli i Rana fra 1825. Omtrent øverst helt til høyre på side 241, under post 3, ønsker jeg hjelp til å tyde det som står i linje 3, 4, 5 og 6.Lenke Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Mener du der hvor det står «1 Voxen Sou 1 rdl, 1 Lam 1 ort, af Skifte omkostn...»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Beklager hvis jeg har vært noe upresis! I linjen nedenfor det du viser til, under '3', er det et utlegg for 24 spesidaler til Knud Jæger. De to første linjene i utlegget er foråvidt greie å tyde, men de 4 neste linjene er jeg svært usikker på! Håper på hjelp her!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg skjønner godt at du sliter med denne lista :) Det er mange ord som er helt ukjente for meg, men her er det jeg får ut av det:Første post, er det en skåren hest? 14 daler. Deretter kommer 1 halv tønde? gryde 3 daler 4 ort, 1 Adshie? med Jern Laag 2 dlr, 1 Tre Veevstole? med ??? (tilbehør?) 1 dlr 4 ort, 3 Vog udsaaet Korn 1 dlr 2 ort 12 sk, 1 Jødningsou? 4 ort, 1 Rieskaal No 1 12 sk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Takk for innsatsen, Leif! Litt mer forståelig ble det, men hva i all verden skal 'Adshie?' være?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Det kanskje er helt feil, men i ei smie har du essa (avlen) og jeg mener å ha hørt essa uttalt med d, edsa??MvhNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg tror ikke det står 'Adshie', men derimot '1 Achie med Jern Drag', dvs. åk/'vassæle'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

En akkje er som en stor pulk som du setter bak en hest (eller rein). Den har da et drag til å feste på hesten. Jfr. Rana bygdebok bind 1, s. 229 og 230mvh Carl-Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.