Gå til innhold
Arkivverket

[#77261] Hva betyr disse ordene?


Gjest marianne elea haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest marianne elea haugen

Domisielle, Inderst(f.eks. Inderstkone), Byxelmand, Kaarkone, Leilending....og hva menes egentlig med å være 'Pleiebarn'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne elea haugen

Ordlista funket ikke sist jeg prøvde, nå gjorde den det. Men det var ikke mye hjelp å få fra den desverre : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Domisiell som jeg mistenker skal være Demoiselle, er en kortform for mademoiselle eller frøken som man sier idag (men som man ikke ville titulert en 'mademoiselle' med for 200 år siden). Ut fra de andre ordene tror jeg nok dette er fra en tid der man standsmessig skilte mellom (regnet fra høy til lav): Frue/Frøchen(Frøken) - Madam(e)/Mademoiselle/Demoiselle/Jomfru - Kone/Pige(pike).Dette er en litt forenklet og generalisert liste med de helt vanligste tiltalene, tidspunktet som spørsmålet dreier som om er også av betydning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Domisiell er vel heller ment å være Domicil som betyr bopel/hjemsted, eller verbet domicilere som betyr å ha bopel/ oppholde seg el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Niels og Aud, jeg er klar over den varianten, men jeg baserte meg på 'vanskelighetsgraden' til de øvrige ordene - godt mulig feilaktig. Feilskriving av Demoiselle finnes det jo tallrike av (som de øvrige nevnte ord), domisiell er i min verden relativt sjeldent.Men før vi hører sammenhengen, gjerne domisiell (helst med familietilknytning som Niels nevner) som bosted, og tilføyd en e (som igjen får meg til å ....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.