Gå til innhold
Arkivverket

[#77263] proprietær Haldor Larsen, Vestby 1761- (også kjøpmann i Christiania)


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Jeg regner med at du for lengst har sjekket dåpsinnførslene til barna i Oslo domkirke. Jeg tok en sjekk, jeg også, for å se om fadderne kunne gi noen ledetråder, men den gang ei. Men her er det jo kjøpmenn og en Bernt Anker også, blant fadderne. En av fadderne (tror det var ved dåpen til datteren Mathea i 1790) het Iver Hesselberg, og han finner jeg i borgerboka for Christiania. Merkelig at ikke Haldor er nevnt her.Jeg har også forsøkt å søke på folk m etternavn Strøm i f.t. 1801, men ikke blitt noe klokere mht til Barbra Strøms opphav. Ser at Strøm er et gårdsnavn i Nes i Akershus, men jeg vet ikke om etternavnet Strøm har noe med et gårdsnavn å gjøre....Så langt, ikke noe spor. Vet du om Haldor døde i Vestby?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Om Haldor er omtalt som proprietær på Kålås (ved Son) i 1801, så kan ikke tittelen relatere seg til denne gården. Haldor var iflg Vestby gårdshistorie bruker på denne gården fra ca ca 1780 for eieren Engebret Hoelstad, Ås. Kålås ble solgt til kammerherre Ander i 1801, og Haldor fortsatte som bruker. Ny bruker på Kålås fra 09 eller 10.Men Strøm? Jeg ville tenke i retning av Hurum. Skal kikke litt i gamle notater ved leilighet.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for svar. Jeg har jo sjekket det meste, og har jo fra før noen Strøm, bl.a. Jens Henrik Strøm i Bragernes som fikk barn på den tiden, men jeg ser ikke Gunnild Barbara i kb der.Jeg har også tidligere hatt en tråd om Strøm, men da om Bastian Strøm, kirkeeier 1726-1773 som bodde i Enebakk. Jeg kom borte i ham fordi han var gift med Johanne Holmsdatter 1740-etter1782 på Tannum gård i Vestby hvor hun ble gift 2) med Morthen Hansen 1751-1783. Jeg ser nå at Bastian og Johanne hadde 2 døtre (Stine Johanne f.1764 og Gunhild Barbro f.1765). Det skulle ikke forundre meg om sistnevnte er den samme Gunnild Barbara Strøm som skulle vært født i 1759. Hun er født i Enebakk iflg. Familysearch.Begge Haldor Larsens døtre Benedicte Larine og Mathea ble gift til Fredrikshald, førstnevnte gift 19.des.1817 i Fredrikshald, mens Mathea ble gift 27.apr.1819 i Bragernes med Sven Christian Lyche og flyttet til Fredrikshald. Hvor det ble av sønnene Bernt f.ca 1790, Arne f.1796 og Hans f.1799 vet jeg ikke. For øvrig så kom også nesten alle nevnte Morthen Hansens etterkommere til Fredrikshald hvor bl.a. et oldebarn August Hansen 1842-1915 ble borgermester der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Bernt Anker eide også Tannem fra 1798 til 1803(6), og Haldor er nevnt som representant for denne gården.Det var ellers Bastian Strøm jeg også hadde i tankene tidligere. Han eide bl.a. kirkene i Vestby i en periode, men jeg fant ikke noe mer som kan bekrefte om han var far til Gunhild Barbara.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis vi finner dødsfallet til Gunhild Barbara, kan alderen ved dødsfallet si noe om fødselsåret. Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg brukte kilden til Carsten og fant henne død i del 2, side 245 død 26/6 1835 i Fredrikshald, 68 år gammel, dvs. at hun kan være født i 1767 - fremdeles mulig som datter til Bastian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Her begr. i Fredrikshald LenkeLegg merke til begr. rett etter, dette er hustruen til Hans Larsen, Haldor Larsens sønn som altså også ble gift med en Lyche. Kanskje bodde moren hos dem da hun døde. Hans og Mathea ble altså gift med søsknene Lyche, begge barn av byfogd i Drammen, byfogd Johan Nicolay Lyche 1750-1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er stadig ikke i 'min hule' og det meste av mitt materiale er ikke tilgjengelig.Haldor var ikke borger i Christiania og neppe det man forbinder med kjøpmann (krambokar lå vel nærmere). PS. Jeg vet at han står som Kiøbmands Karl ved vielsen og som Kiøbmand ved en barnedåp i Christiania. Hans er forøvrig født i Vestby, ikke på Kaalaas, men nordre Sundbye. Det er en sønn til, Johannes Martin, også født i Enebakk (Kaalaas) i 1804.Forbindelse med Lyche fra 1700-tallet kan jeg ikke huske på strak arm, uten at det sier så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Geir, og takk for bidrag.Johannes Martin var ny for meg, men jeg finner ham ikke i Enebakks kb. Levde han opp ?Benedicte Laurine var gift med Jens Christian Bertelsen f. ca 1796 sønn av Jens Bertelsen kjøpmann i Fredrikshald og Johanne Aletha Linde - se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Unnskyld, Vestby (men gården var selvsagt riktig). Hjemmedåp stadfestet 20.09.1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Linken i (9) fra 1835 nevner også at Haldor Larsen var kjøpmann. Kan han ha praktisert som kjøpmann etter at han kom til Vestby ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Det begynner å falle på plass. Haldor Larsen fikk 4 barn i Christiania fra 1789-1797 og 2 i Vestby i hhv. 1800 og 1804.I alle fall 3 av barna, de to døtrene Benedicte Laurine f.1789 og Mathea f. 1790 samt Hans f. 1800 kom etterhvert til Fredrikshald hvor også Haldors hustru Gunnild Barbara Strøm døde i 1835. De tre øvrige sønnene, Bernt f. 1791, Knud Arne f. 1797 og Johannes Martin f. 1804 er litt vanskeligere å finne, men Knud Arne ble konfirmert i 1812 i Vestby.Når Haldor Larsen begraves 15.jan.1825 opplyses det i kb at han er 68 år. Dette gir oss 1756/1757 som fødselsår, men jeg finner ham ihvertfall ikke i Chra. eller Vestby. Hvor kan han være født ? Står det noe i bygdebøkene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.