Gå til innhold
Arkivverket

[#77268] noen som kan hjelpe med denne svensken?


Gjest Anita Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Jensen

Her er litt av den infoen jeg har : Peter nilsson(Nilsen) født 22.12.1843(1844)Vermland/Arvika.Utvandrer til Norge.I 1873 (Usikker når) gifter seg med Kari Amundsdatter født.1854. De får barna: Niels kornelius f. 21.03.1875 Døpt 06.05.1875 i volda,Anna olivia f.23.12.1881 døpt 02.04.1882 i Bergen,Amund født.08.03.1883 døpt 10.06.1883 i Bergen, Keisa petrine Født 26.10.1885 døpt 29.11.1885 i Askøy, Ole Født 1888 i Askøy, og Agnes amalie Født 14.04.1890 døpt 15.06.1890 i Askøy. Peter arbeidet ved Bergens banen fra 06.04.1899-01.11.1905(Jernbanearbeider). Jeg har prøvd å spore opp denne peter i sverige, giftemålet med kari, men uten hell. Jeg er ute etter hans opphav i sverige, men det er vist ikke mulig å få til! Hadde lagt denne saken på is i 2 år , men prøver på nytt no :) Noen steder kommer det opp at peter var født i 1837, så blir liksom ikke klokere :)Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Anita! Joda, du kan sikkert finne ham, men da må du i de svenske arkivene for Värmland, og det koster penger. Jeg fant mine der! Lykke til! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Bare en liten presisering til (2): Akkurat som her i landet er arkivbesøk i Sverige helt gratis, og et besøk på Värmlandsarkiv i Karlstad kan anbefales! - Vi er blitt så forvent med at ''alt'' skal ligge tilgjengelig på nettet at vi glemmer den muligheten. Det er synd, for det er fremdeles mange nyttige kilder for slektsforskere som ikke ligger på nett. (Digitaliserte, svenske kirkebøker o.l. på internett, derimot, må man betale for å benytte - i motsetning til her i Norge hvor vi er så heldige å ha helt gratis tilgang til Digitalarkivet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jo da å dra til arkivene som Tore sier er nok verdifullt. Men, det er sikkert også nyttig og faktisk finne han i kirkebøker/husforhør først for å ha større nytte av et arkivbesøk. Har man ABC'n om Peter Nilsen, ja så er det selvfølgelig masse annet snadder på arkivene som ikke er på internett. Helt enig.Jeg har forsøkt å finne Peter, han er ikke født den 22/12-1843 i Arvika stads eller landforsamling.Desverre er det et vanlig navn i Sverige, og det trengs nok noe mer info før vi med sikkerhet evt kan vite at det er rett person vi finner.Først og fremst, det første som bør finnes er etter min mening vielsen. Der vil vi få vite litt mer av det som trengs. Innflyttingen fra Sverige til Norge vil også være verdifull.Finner vi en av delene eller kanskje begge, så er det nok langt fra umulig å finne han i Sverige.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Anne Lene Hagen (4):Ja, jeg regnet nok med at du - som vanlig! - kom på banen i forbindelse med dette Sverige-spørsmålet, og du har selvfølgelig rett i at mye kan og bør finnes før man besøker arkivene. Men innlegg 2 kunne forstås dithen at det koster penger å besøke svenske arkiver, men det gjør det altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Har søkt i Emibas etter: Pe.... Nils.... født 1835-1850 i Arvika.4 kandidater, hvor 2 av de emigrerte til Amerika. Den 3dje kan vi også se bort fra da han emigrerte i 1876.Den siste og den av de som kan være aktuell var født 3/11-41 i Arvika og emigrerer til Kristiania 27/12-72 og var ogift dräng da.Men, så er det jo selvfølgelig ikke sikkert at han er med på Emibas da. Som alle andre slike kilder så er det huller, f.eks for at originalmateriale er gått tapt osv...Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja oppe og tittet litt da og så innlegget. Du har rett med hensyn til svenske spørsmål Tore. Her har våre veier krysset mange ganger.Helt enig det du sier og det er en misoppfatning som gjentatte ganger dukker opp i forbindelse med svenske spørsmål at det koster penger med arkivbesøk. Det er som her helt gratis. Vi er nok helt på bølgelengde her (håper ikke jeg ordla meg litt dumt vedr det i innlegg 4).Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff en feil i innlegg 6. Alle 4 kandidatene het Per. Ingen som het Peter, så da kan nok de 4 ses bort fra.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn familien her i 1885-telling, her står et annet fødselsår på Peter N.? Litt stort avik selv om det kan være unøyaktighet i folketellinger?Her står hvor hans kone kommer fra, så det går vel å søke giftemål der?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager, det skulle vært 1875-tellingen Askøy.Da kan man vel lete etter giftemål før dette i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Tusen takk allesammen:) Er nok enig i at vielsen bør finnes, men har leitet meg grønn etter den, og finner den ikke. Skal se litt gjennom det jeg har, for der mener jeg det sto noe om når han kom til norge, men mener dette var usikre skilder også...men uannsett verdt et forsøk:)Blir så oppgitt, kommer videre på Kari sin side, men med Peter stopper alt opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

La også ut en etterlysning på anbytarforum for noen dager siden, men der har jeg dessverre ikke fått noen svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Som dere skriver her, Å GÅ TIL ARKIVENE koste ikke penger, men å få det pr. internett koster. Hadde gleden av å få masse opplysninger för det ble betaling for info. Vi er priviligerte her i DA. Håper at Sverige ville fölge på, men kanskje det kommer:::?! Her i biblotekene er de veldig hjelsomme, men det er jo litt mer jobb.(bor jo selv i Sverige) Anbyterforum pleier å hjelpe, så lykke til Anita. Ha en God Påske! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Om ikke du får noe svar her elleri anbytarforum, så kan jege forsøke meg på å lete litt Anita, men om det er ok så tar jeg det litt senere i påsken. Det krever nok litt leting og akkurat nå har jeg besøk av et barnebarn et par dager, det harmonerer dårlig med å sitte lenge og lete.Skulle du få greie på noe nytt så er det fint om du legger det ut her.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Det takker jeg så mye for Anne Lene. Dukker det opp noe i mellomtiden, skal jeg legge det inn her med en gang :)Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Da har jeg fått tilsendt litt mer info fra en i anbytarforum, med et håp om at det kan være denne familien, så da er det bare til å leite videre:) Alt blir kansje litt usikkert siden mann ikke finner dette giftemålet :)Så setter fortsatt pris på om noen flinke der ute er villig til å hjelpe med dette :)Her er det jeg fikk :Finns en Petter som stämmer in med din beskrivning, kan hittas i Ny socken född 22/9 1844 C;5 s92, kan hittas i husförhörsboken A;1 13 bor i Hungalsvik fader Bonden Nils Persson född 6/9 1809 i Ny, H Caisa Olsdr född 28/2 1818 i Ny, barnen Marta f 1838, Anna f 1841 samt Petter f 1844 Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Anita. Beklager at du ikke hørte fra meg i løpet av påsken, men du var ikke glemt.Jeg har sett litt i Arvika, uten det helt store hellet.Vedr innlegg 17. Ny er et anneks til Arvika, så det kan stemme godt. Petter Nilsson født i Ny 22/9-1844 emigrerte til Norge den 1/9-69 (fra emibas), og det står kun Norge og ikke noe mer om hvor. Går jeg så og sjekker utflyttede, så står akkurat samme info.Denne Nils hadde også en søster Märta som emigrerte til Bærum 6/5-63. Om vi tar en sjans på at Petter flyttet etter henne, så går det jo an å sjekke innflyttede til Bærum rundt den tid han flyttet ut fra Sverige.Märta kan sikkert finnes i 1865 tellingen (men det hjelper kanskje ikke så mye )Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Tusen takk Anne Lene...Uannsett er dette en grunn for å søke videre, og man kan jo krysse fingrene for at man er et spor nærmere :)Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.