Gå til innhold
Arkivverket

[#77278] Carl Andersen fra Salten.?


Gjest Reidar Lorentzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Lorentzen

Han var født 1704 i Salten, døde på Svartnes i Balsfjord (Troms) i 1757, vissnok en drukningsulykke. Forfedrene hans er ikke lett å finne. Noen som kan hjelpe meg vidre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Grethe Flood

Det er mulig du allerede har løst mysteriet, men jeg legger for ordens skyld inn skiftet etter nevnte Carl, selv om det ikke gir egentlig svar på det du spør om:Troms fylke, Senja og Tromsø sorenskriveri, Tromsø distrikt, Skifteutlodningsprotokoll 140 , 1751-1770, oppb: Statsarkivet i Tromsø.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25021/70>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25021/70Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fra den digitale utgaven av bygdebok for Balsfjord sakser jeg dette:'Aar 1730 nedsatte nordmannen Karl Andersen sig paa Svartnes. Tradisjonen sier, at han var fra Røros. Da skyldsætningsforretning holdtes der den 24de august 1741, opgav Karl Andersen, at han hadde faat tillatelse til aa nedsætte sig der av Provst Henning Junghans, idet denne formente, at pladsen maate betraktes som ett husmannssæte under den utenfor liggende, Tromsø prestebo benificerte gaard Selnes. Skyldsætningsforretningen fandt imidlertid, at denne plass ikke kunde underligge Selnes, hvilket heller ikke de daværende opsittere paa Selnes, Anders Hansen og Per Larsen, som begge var tilstede, kunde motsi.Plassen blev derfor skyldsat som en særskilt jord(...).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dette i Family Search/Beta - ancestrial file og det er noe som må sjekkes...Ancestral File Recordname: Carl ANDERSENgender: Malebirth: 1708 Abt Vanvikan, Leksvik, No. Trondelag Co, Norwaydeath: 1757 Balsfjord, Tromso, Troms, Nwfather: Anders INGEBRIGTSENMarriages (1)spouse: Anna HANSDATTERmarriage: 1733 Abt Svartnes, Balsf, Troms Co, Norway child 1: Golla CARLSEN birth: 1734 Abt child 2: Ellen CARLSEN birth: 1745 Abt child 3: Hans CARLSENbirth: 1741 Svartnes, Balsf, Troms Co, Norwaydeath: 1793 Svartnes, Balsf, Troms Co, Norway child 4: Peder CARLSEN birth: 1743 Abt Svartnes, Balsf, Troms Co, Norway child 5: Barbro [barbara] CARLSDTR birth: 1742 Svartnes, Balsf, Troms Co, Norway death: (unknown) child 6: Elen CARLSDTR birth: 1735 Bef Svartnes, Balsf, Troms Co, Norway death: 1805 (unknown) child 7: Golla CARLSDTR (AFN: 1WWK-V4B ) birth: 1737 Svartnes, Balsf, Troms Co, Norway death: 1783 Finnes, Balsf, Troms Co, Norway child 8: Barbara CARLSEN birth: 1738 Abt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lurer nå litt på det siste opphavet til Carl Andersen... Har søkt etter en Anders Ingebrigtsen i de transkriberte kirkebøkene for Leksvik i DA, uten hell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Lorentzen

En bygdebokforfatter ( Johan Hauan)skriv slik: Ved sin død var Carl ansett til å være den rikestei Balsfjorden.Carl hadde bygd opp en betydelig gård på Svartnes, hvor han drev jordbruk fiske og sannsynligvis også som handelskar. I skiftet nevnes en fembøring,seksring og en kobberomsbåt.Broren Anders var formynder for barna ved skiftet. Carl kom til Tromsøysund sammen med et følge på 10-12 personer i 1731 som kom fra Trøndelag. I følget var også broren Anders som var nygift med Marlene Larsdatter og deres nyfødte sønn Lars. Faren til Marlene, Lars Olsen med hustru og 5 barn til var også med i følget. Lars Olsen var leder av følget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ja, jeg har sett i FS at Anders Andersen er bror til Carl. Hvis de kom i flokk og følge fra Trøndelag, kunne man kanskje ha funnet ut hvor de kom fra? Vil tro de kom fra samme område..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner i den digitale bygdeboka at Anders Andersen var fra Salten...'TENNESer først ryddet av nordmennene Lars Olsen og Anders Andersen, som nedsatte sig der aar 1731, den første ifølge tillatelse av fogd Andreas Tønder, den annen, der var fra Salten, iflge tillatelse av h. Michel Hvid. Skyldsætningsforretningen holtes 24de august 1741(...). Om denne Anders Andersen fortelles, at han var 'døl fra sørlandet', og at han var reist nordover for aa bosette sig i Finmarken. En prest paa Tromsø fortalte ham imidlertid, at innenfor byen laa en stor ubebodd fjord, og tilraadet ham aa prøve ditinn. Han drog inn til Balsfjorden og bosatte sig først paa 'Gammelgaard', men flyttet senere til yttre Tennes.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Lorentzen

Takk for at du prøver å hjelpe Grethe, det ser ut som at broren til Carl, Anders er den som gifter seg først her nord. At de kommer i et følge til Tromsøysund (idag Tromsø) med flere båter og 10-12 personer med stort og smått er vel meir som en tur til 'byen' idag for å utføre div ærend, hvem vet. Svartnes som ligger ganske langt ut i Balsfjorden var allikevel noen timer (3-4 timer?) fra kirkestedet. Carl blir forresten gift med ei Anne Hansdatter Berg som stammer fra en plass midt mellom Tromsøysund og Svartnes. Tennes som du nevner ligger enda lenger inn i fjorden enn Svartnes. Nårtid de to brødrene kom nordover er med andre ord ikke lett å si. Og kom de via Røros kan de være både 'svensker' og fra mye lengre sør i landet. Mange av etterslekten til disse har prøvd å finne vidre bakover uten å lykkes helt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det blir vel tipp-oldefaren til sønnene mine på farssiden hvis jeg regner bakover, han flyttet fra Sunnmøre og havnet inne i Nordkjosbotten i Balsfjord. Har forsket litt på slekta bakover i Balsfjord og kjenner til noen av gårdsnavnene, uten å si at jeg er lokalkjent av den grunn... Ser han er nevnt i den digitale bygdeboka for Balsfjord som M. Kvien.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Var kona til Anders Andersen også nordfra, eller kom hun sørfra sammen med Anders og den lille sønnen foreldrene sine? Synes å tolke det slik av ditt innlegg nr. 6.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Lorentzen

Nei Grethe, jeg vil tro at Lars Olsen m/ familie var bosatt enten på Selnes (like ved) eller Stornes og at Anders hadde innynda seg der inne , mens broren Carl beilet lenger ut i fjorden mot Tromsø, og at da Carl giftet seg med sin Anne også flyttet inn til Svartnes. Så får han jo medhold fra øvrigheta til å bosette seg der 'utafor' gården Selnes( som sannsynligvis er den eneste gården der inne. Nå har du jo avslørt at Carl og Anders far heita for Anders Ingebrigtsen og at Carl iallefall, var født i Vanviken i Leksvik som er innerst inn i Tronhjemsfjorden så vidt jeg forstår.Jeg har desverre ikke viten om hvordan man finner frem i så gamle 'papirer',jeg kan heller ikke lese(tyde) slike gamle skrifter. Men jeg takker så mye for hjelpen. Har allerede fått Anders Ingebrigtsen inn i min familiesirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.