Gå til innhold
Arkivverket

[#77281] seierdalen


Gjest anita mauseth
 Del

Recommended Posts

Gjest anita mauseth

Jeg er på leit etter opplysninger ole thommesen som bodde på seierdalen i 1865. Dt er bare dt at jg ikke klarer finne han født el døpt noen steder i Kragerø .Er veldig takknemlig for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger lenke til tellingen 1865,Seierdalen under Sjaavaag:Ole Thommesen,gift med Allaug Knutsdatter,De har tre barn boende hjemme: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest anita mauseth

har nå funnet ut at fødested var sopperkil.Er dt noen som vet hvilken kirke dt gikk under og hva bo plassen (e)het ca 1800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

ok da har jg kanskje en mulighet å finne Ole.Prøvd mange stder uten lykkelig utgang.Jg vet hans het tommes olsen mn dt hjelper ikke noe når jg ikke klarer å finne ole døpt noen steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

så på dn lenke vansklig finne noe navn på dåpsbarnet.Har funnet at dt står alder 24 når han gifter sg i 1832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 8: Det var artig å lese!Jeg kan nevne at det omtalte brødreparet Lukas og Otto, i tillegg til herren som det er bilde av, stammer i farslinje fra Bjørn-folket i Alvdal.Denne linja går videre gjennom kviknepresten Hans Kristian Bjørn (1707-63) og hans far, en vintapper som døde i pesten i København i 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Se der hvor det står 'ditto' i margen. Navnet Ole er understreket. Farens navn står i den nederste halvdelen av teksten. Foreldrene var ikke gift, men det var lyst 3 ganger for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg sett på konfirmerte 1818-1825:Langesund, Porsgrunn, Østre Porsgr., Kragerø og Sannidal uten å finne han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Så vidt jeg forstår er lenken Berit ga i innlegg 9 (og som følges opp i innlegg 12) fortsatt interessant. Avskriveren fra Family Search har tolket foreldrenavnene til denne OLE fra Langesund som: THOMAS OLSEN OG METTE MARGRETHE THRONDSDATTER.Om dette skulle være riktig så bærer samme foreldrepar senere to barn til dåpen i Porsgrunn: Berthe Maria (9.juni 1809) og Halvor (15.mars 1811).Men det blir kanskje ikke lett å finne ekteskapsinngåelsen til dette foreldreparet, om man ikke gir seg i kast med å tråle kirkebøkene for Langesund-Porsgrunn og eventuelle omkringliggende prestegjeld (som Bamble-Sannidal-Kragerø).Anita: Du vet vel best selv om disse navnene er av interesse, - om de for eksempel kan gjenfinnes som faddere ved dåp av Ole Thommesens barn.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det kan virke tvilsomt om den OLE som er døpt i Langesund 28. apr. 1805 (lenke innlegg i innlegg 9) kan være identisk med den 24 årige Ole som ”bjørneskytter” ( [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=76872&sok=anita>Lenke ) som inngår ekteskap i Sannidal i 1932 (nr. 12 Lenke ) med Allau Knudsdatter, og som oppholder seg i SEIERDALEN i 1865.- Verken anvist fødested eller alder ved ekteskapsinngåelsen matcher særlig godt.Jeg tror at han som døpes i Langesund har en far som er matros. Far Thommes og mor Mette Margrete Throndsdatter får to barn til i Porsgrunn. Han blir enkemann før FT1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(18) Jeg tok nok litt hardt i når jeg nevner både Holt og Gjerstad. Men det er verd å merke seg at Ole i 1865 er ”Jernverksarbeider” , - og da vil jeg umiddelbart tenke Egeland verk, som vel ligger i Søndeled prestegjeld, om man skulle gå ut fra at familien hans også hadde noe med dette verket å gjøre.(19):Når det gjelder Ole Thommesen er det flg:Ole Thommesen. Sopperkiil. Gårdmannssønn. Fød…Bujord under Rinde.24 år. Tømmerfløter. Forlover: Halvor Evens Tallach… Og så noe om vaksinasjon etc..Her er det verd å merke seg at Ole er ”gårdmanns-sønn”. Nå vet jeg ikke om det finnes noen bygdebok for området, men i fall det gjør, ville det vært snodig om man ikke fant Oles foreldre der.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.