Gå til innhold
Arkivverket

[#77294] Klarer noen å finne dåpen til Beret Marie Olsdatter f.ca1800? Tromsø


Gjest marianne elea haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest marianne elea haugen

Er det noen der ute som kan finne dåpen til en Beret Marie Olsdatter født ca 1800 i Tromsø? Vet ikke spes mye om henne, men hun var moren til Kristiane/Christiane Margrethe Scheffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne elea haugen

HeiHar en onkel som forsker på dette, han mente at hun ble født ca 1800, men han klarer ikke å finne henne noen steder. (bare dattra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Finner denne f i 1792, men hun er ganske usikker, jeg finner henne ikke igjen verken i 1801 eller som konfirmert.Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 4 (1787-1795), Fødte og døpte 1793, side 39. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9699&idx_id=9699&uid=ny&idx_side=-44>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne elea haugen

Takker : ) Vet heller ikke om det er riktig person, vet jo ikke sikkert hva faren het - Og hva står det rett etter farens navn i denne boka? 'halv (?) .......-et-eller-annet'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne elea haugen

Ok, takk : )Ser at navnet hennes også er stavet Beret(h) Maria på geni.com. Og hun var gift med Henrich Christian Scheffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Vet du når hun giftet seg med Henrich Christian? Alderen hennes kan kanskje stå i forbindelse med vielsen. De var jo ikke gift ennå da Christiane Margrethe ble født. Henrich Christian benektet forøvrig farskapet!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne elea haugen

DET visste jeg ikke... : ) Tenkte at de giftet seg året før hun ble født (eller som så mange andre RETT før den første ungen ble født....), men hvis de ikke var gift før hun ble født, da vet jeg desverre ikke... Får jeg spørre hvordan du visste at han benektet farskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Christiane Margrethe giftet seg med Sivert Gundersen. I folketellingen 1865 er hun listet som Christiane Margrethe Gundersen f.(født) Noræger.Lurer på hvor Noræger navnet kommer fra ? Kan det være Beret Marie som hadde Noræger som slektsnavn i tillegg til Olsdatter ?Har sett Norøger brukt i Tromsø før 1850 men har foreløpig ikke funnet forbindelsen til Christiane Margrethe.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

I folketellingen 1875 bruker hun Noraker som slektsnavn. Ser ut til at slektsnavnet skrives både Norager/Noræger. 1875: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Da spørs det om det er Beret Maria som får datteren Karoline Amalie her, nederst til høyre.Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 7 (1821-1828), Fødte og døpte 1824, side 119-120. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9702&idx_id=9702&uid=ny&idx_side=-62>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (9): Kirsti la inn lenke til Christiane Margrethes dåp i innlegg (2). I anmerkningsrubrikken der står det at han benektet farskapet.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

I kommentarfeltet til Karoline Amalies dåp står det at det er Beret Marie's annet leiermål. (Det passer jo bra)Caroline Amalie blir konfirmert i 1840. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2914&idx_id=2914&uid=ny&idx_side=-130>LenkeI 1846 konfirmeres Lovise Nørager - hun er født 1829 og foreldrene er Carl Nørager og Bereth Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Marianne. Du skriver i innlegg 7 at Beret Maria var gift med Henrich Christian Scheffer, og at denne opplysningen kommer fra geni.com . Har du funnet vigselen selv?Jeg tviler på at dette er rett, av to grunner. Henrich Scheffer var styrmann fra Bremen og benektet farskapet (de kan selvfølgelig ha giftet seg senere for det).Beret Maria giftet seg med Carl Norager i 1823, og de fikk barn sammen så sent som 1840 (Karen Marie).Når det gjelder alder på Beret Maria passer det jo bra at hun er født ca 1800, når hun fikk barn 1822 - 1840. Hva tror du selv om dette?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang. innl. 21): Nei, det er ikke den rette Bereth Martha. Hennes far Ole Pedersen ryddet Vollabakken som var en del av hans hjemplass Vollan. Vollan ligge helt inne i Nordkjosen, men var en del av leiemålet til gården Havnes noe lenger ute i fjorden. Bereth Martha (brukte også Marie) giftet seg i 1828 med Nils Olsen, og disse satt som husmannsfolk på Vollabakken, som Bereth Marthas brødre Peder og Nils hadde delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne elea haugen

Nei, det kan godt være at hun ikke bare gift med Scheffer. Det er ikke jeg som har lagd familietreet, så jeg gikk ut fra at de var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Christiane Margrethe ble født 2. desember i 1821 og døpt 1. januar i 1822. Ser man på hennes faddere, skjønner man at moren ikke var noen hvem som helst i datidens Tromsø. Man bør også se i Klokkerboka da barnet ble døpt. I Klokkerboka finner man litt utfyllende opplysninger, og fremfor alt er navnene på fadderne stokket litt om. Her nevnes først kjøpmann Ole (Hannibal Sommerfeldt) Stoltenberg og Madam Stoltenberg (Maren Reinert). Blant fadderne nevnes Madam Dreyer: Thrine Karine Stoltenberg, som var en søster av Ole Stoltenberg. Det tok tid før farskapet ble 'avklart', for førtst 13. september i 1822 hevet Schæfer ved ed at han ikke var far til barnet. Den gode Schæfer kunne selvsagt ha vært borte på reise i mellomtiden. Men barnet fikk hans navn. Bereth Martha var ikke datter av Ole Stoltenberg, for Ole var 30 år gammel da han giftet seg i 1821. Alle navn som nevnes er i Tromsø by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Skal man finne ut når Bereth Marie ble født, bør man kanske finne når hun, og Carl, døde og hvilken alder som da angis. Kanskje døde de tidlig. Datteren Caroline Amalie giftet seg i 1850 og døpte barn i 1850. 1854 og 1856. Men foreldrene er da ikke angitt som faddere, men derimot noen av hennes søsken. Jeg har ikke funnet noen skifer. En annen ting: jeg finner ikke Caroline noen steder i 1865 (barna bortsatt) eller i 1875. Men i 1885 er hun i Tromsø som enke og fattiglem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.