Gå til innhold
Arkivverket

[#77311] Albin Gunderson Flønes, fødd Velfjorden 1887 - til Odda og attende? - bygdebok?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Albin Gunderson Flønes frå Dønnesli indre i Velfjorden, Nordland, var fødd der 2.4.1887. Han gifte seg første gongen kring 1912¤¤¤¤¤ (dato og stad for denne vigsli?)med Marta Kristine, kjend som Kristina Pedersdotter frå Solvorn, Sjøtun i Hafslo, fødd i Årdal 30.12.1889. Men Kristina døydde barnlaus i ODDA 4.11.1914. Albin Flønes gifte seg sidan att¤¤¤¤¤ (dato og stad for denne vigsli?)med Gudrun Olufine¤¤¤¤¤ (farsnamnet og jentenamnet hennar?)Ho var fødd¤¤¤¤¤ (fødestaden hennar?)29.8.1891.¤¤¤¤¤ (yrke og bustad for Albin og Gudrun? – flytte attende til Velfjorden?)Albin døydde i Velfjorden 13.12.1972, medan Gudrun døydde¤¤¤¤¤ (dødsstaden hennar?)22.2.1981. Albin og Gudrun fekk¤¤¤¤¤ (kor mange søner/døtrer?)~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Er det nokon som sit inne med lokal kunnskap frå Velfjorden eller eventuelt med ei bygdebok, som kan hjelpa meg med å finna svar på eitt eller fleire av desse spørsmåli mine?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lafrs E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Gydas mor med foreldre og søsken i 1875 - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f71813&gardpostnr=65&personpostnr=483&merk=483#ovre>LenkeKonfimasjonen til Gudrun Olufine Bru i Velfjord - Nordland fylke, Velfjord, Klokkerbok nr. 814C03 (1884-1911), Konfirmerte 1906, side 156. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe for flotte og spennande innlegg!Med dette er andre kona til Albin Flønes identifisert, og me lyt vel gå ut ifrå at dei har gift seg der oppe, men diverre ser det ut til at dei ''adekvate'' kyrkjebøkene enno ikkje er utlagde...Uansett, å finna første vigsli til Albin vert nok den største utfordringi...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Albin og Gudrun (f. 1891) ble gift 26/12 1917 i Velfjord. Farene: Gunnar Flønes og Oluf Andreassen Strøm Bru. Det har dette som første ekteskap for begge!Gudrun Olufine Flønes d. 22/2 1981 Hømmelstø Velfjord.Jeg kan prøve aa finne ut om barna. Jeg har daapene til 1928.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hvor var første giftermaalet? Hadde de noen barn som døde smaa?Jeg ser døden til Marta Kristina i Odda. Jeg ser ingen barn fødte der.Jeg ser disse barn f. Velfjord: f. 11/4 1918 Arvid Røymand, f. 24/2 1920 Rolf, f. 29/9 1922 Gudny Bergliot, f. 12/6 1924 Thorun Vilfrid, f. 21/5 1926 Lilly Alisa. Det var trolig flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Thanks a million, Margaret, for great information!There were NO children in Albin's 1st marriage, and I have so far been unable to find their marriage. It was NOT in Odda and NOT in Hafslo. Most likely I would say Bergen about 1912-1913?I have the following questions regarding Albin and his 2nd wife:* Verification of HOW MANY children they had?* What was Albin's OCCUPATION after he returned to Velfjorden?* Where exactly did Albin and Gudrun reside?* Can you confirm they both died at home at Hommelsto in Velfjorden?Thanks again for your great assistance in this matter!Very sincerely yours,Lars E. Oyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

I know they lived at Hømmelstø when they died. I only have baptism records to 1928 to find children and bosted. He is called anleggsarbeider. They lived first at Bru. In 1924 he is called gbr. at Flønes, but that is not a regular farm. Then anleggsarb. Lalien, and I will have to ask someone where that is.I'll see what I can do to find more. 1900's are a bit hard from over here :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Lars, Have you received the e-mails I have sent you? I wonder if the address I had was good. Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Lars! Ble tilfeldigvis tipset om dette innlegget, av en som mente jeg kunne hjelpe til. Jeg vet ikke om jeg har så mye å komme med her og nå, men jeg har i alle fall navnet på alle barna til Albin Flønes og Gudrun Olufine Olufsdatter. De er som følger: Arvid Raymond f. 11/4-1918 på Bru, Rolf f. 24/02-1928 på Bru, Gudny Bergliot f. 29/9-1922 på Bru, Torun Vilfrid f. 12/6-1924 i Lalien, Lilly Alise f. 21/05-1926 i Lalien, Malmfrid f. 25/10-1932 på Øverås.Disse opplysningene har jeg fått av Albin og Gudrun's eldste datter, Gudny, som lever i beste velgående og er bosatt i Hommelstø. Det er i dag igjen bare Gudny og de to yngste søstrene. Torun døde før jul i fjor.Foreldrene var de første årene etter vielsen bosatt på Bru, hvor de tre eldste barna er født (de bodde da på Gudrun's hjemgård). Familien flyttet så mellom 1922 og -24 til Lalien på Strøm, hvor de to neste barna ble født. Så flyttet de vel en gang på slutten av 1920-tallet (husker ikke nøyaktig år) til Øverås, hvor de kjøpte seg et gårdsbruk. De to første plassene de bodde eide de ikke noe land. Den yngste datteren Malmfrid ble født på Øverås i 1932. Jeg har ikke utskrifter fra pantebøkene fra Velfjord for hånden, men der vil det jo være mulig å få mere nøyaktig datering på når de kom til Øverås. Disse ligger vel ute her på Digitalarkivet, så det er jo bare å lete for dem som vil:-) I alle fall solgte Albin gården videre til Ottar Lauvmo på begynnelsen av 1950-tallet, da de flyttet til Hommelstø. Albin og Gudrun var da gamle, og siden deres eldste sønn Arvid (odelsgutt) omkom i en ulykke på Svalbard vinteren 1950, hadde de ingen til å overta gården. Gården drives i dag av Ottar's sønn, Odd Lauvmo. Albin og Gudrun bodde i Hommelstø til de begge døde.Jeg visste ikke om at Albin hadde vært gift før, men det er jo ikke umulig siden han var anleggsarbeider i sin ungdom:-) Jeg vet imidlertid at Gudrun hadde et barn fra før, nemlig med fisker Eldor Hagen Berg Andreassen fra Opsjøn. Barnet var en datter og het Perly Gudny Olufine Bru (Bru var hennes pikenavn). Hun var født den 17/10-1911, og døde i fjor sommer - godt og vel 97 år gammel. Hun var bosatt i Oslo, men ble gravlagt i Velfjord. Forøvrig var jeg en av de mange som tok del i gravferden fra Nøstvik Kirke til Sausvatn kirkegård.Jeg kommer ikke på noe mer i farten, men skulle det dukke opp noe i ettertid kan jeg komme tilbake til det. Håper dette kunne være til litt hjelp i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei igjen! Kom på at jeg hadde et bilde av Albin liggende på pc-en. Tenkte det kunne være artig for deltagerne i debatten å se mannen det spørres etter:-) Bildet er muligens tatt etter krigen en gang.

bilete9136.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Margaret og Rune for kjempeflotte opplysningar! Yes, Margaret, I did receive your e-mail messages!Med dette ser eg problemet mitt som løyst!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Margaret,Jeg vet ikke om Gudny kjente til sin fars tidligere ekteskap, men det går jeg nesten ut ifra. Jeg ikke har hørt hverken hun eller de andre søsknene si noe om dette, men det skulle jo ikke være noe å holde hemmelig, så hvis jeg hadde spurt hadde jeg sikkert fått høre det.Fint at jeg kunne være til hjelp, Lars!Med vennlig hilsen, Rune Frydenlund Rostad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei! Er en stund siden det var bevegelse i denne debatten, så jeg er spent på om det er kommet frem noe nytt omkring Albins første ekteskap. Har noen funnet vielsen til Albin og Marta Kristina?Hadde en lang og trivelig prat med Albins datter Gudny (88 år) i høst. Spurte bl.a. om hun hadde hørt at faren tidligere hadde vært gift, men det hadde hun ikke. Hadde vært interessant med mere dokumentasjon å vise henne. Tenker da spesielt på en vielsesattest...Håper på respons i disse travle juletider :-)Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.