Gå til innhold
Arkivverket

[#77314] Definisjon på villa?


Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Andreas Sørgård

Vet ikke om det er rette forumet for å spørre om dette, men jeg prøver likevel. Hvor stort i areal må et hus være for å bli betengnet som en villa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Huset med hageanlegg som vises på dette bildet, er en villa.Det er mange nordmenn som, ikke uten å være pretensiøse, ynder å kalle sitt masseproduserte Nordbo-ferdighus på 150 kvm2 med sparsomt beplantet hageflekk for villa.Det er min påstand at her nesten ikke finnes villaer i Norge, og man bør derfor unngå å benytte dette ordet.

bilete9061.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Hus i Norge som kommer innom kategorien villaer kan vel være:Midtåsen - [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Midtåsen>http://no.wikipedia.org/wiki/Midtåsen - LenkeGamlehaugen - http://no.wikipedia.org/wiki/Gamlehaugen - LenkeMunkebakken - http://no.wikipedia.org/wiki/Munkebakken_(Store_G)Villa Stenersen - http://no.wikipedia.org/wiki/Villa_Stenersen -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

villa, fra www.etymonline.com : 1611, from It. villa 'country house, villa, farm,' from L. villa 'country house, farm,' related to vicus 'village, group of houses,' from PIE *weik- 'clan' (cf. Skt. vesah 'house,' vit 'dwelling, house, settlement;' Avestan vis 'house, village, clan;' O.Pers. vitham 'house, royal house;' Gk. oikos 'house;' O.C.S. visi 'village;' Goth. weihs 'village;' Lith. viešpats 'master of the house').villagelate 14c., 'inhabited place larger than a hamlet but smaller than a town,' from O.Fr. village 'houses and other buildings in a group' (usually smaller than a town), from L. villaticum 'farmstead' (with outbuildings), noun use of neut. sing. of villaticus 'having to do with a farmstead or villa,' from villa 'country house' (see villa). Village idiot is recorded from 1907.villain c.1300, 'base or low-born rustic,' from Anglo-Fr. and O.Fr. villain, from M.L. villanus 'farmhand,' from L. villa 'country house' (see villa). 'The most important phases of the sense development of this word may be summed up as follows: 'inhabitant of a farm; peasant; churl, boor; clown; miser; knave, scoundrel.' Today both Fr. vilain and Eng. villain are used only in a pejorative sense.' [Klein] Meaning 'character in a novel, play, etc. whose evil motives or actions help drive the plot' is from 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er enig med Martinsen om at vi (praktisk talt) ikke har villaer i Norge. Unntaket kunne da være de få eksemplene på bruk av navnet villa de siste 100 år på herskapshus av typen 'Villa Grande' på Bygdøy i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Jeg kan være enig i at det nesten ikke finnes villaer, i ordets rette forstand, i Norge. Men som nevnt i innlegg 6, er det nok mange som bruker benevnelsen, uten egentlig å ha dekning for det.Men la oss si jeg overtar en stor nok eiendom. Hvor jeg så får reist et hus på 700 kvm. For til slutt å opparbeide en hage/park omkring dette igjen på ca 10 dekar. Da bør jeg vel kunne betegne hus med eiendom omkring som en villa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ord og betydningen av dem utvikler seg og forandrer seg med tida om noen vil det eller ikke.I dag er det vel blant folk flest slik at en villa er det samme som en frittstående bolig i motsetning til blokk eller rekkehus. Så får historikerne diskutere om hva en villa var tidligere.'Vi i Villa' henvender seg nok til flere enn de med stort og flott herskapshus ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ser noe om villstrøk på Google/ABCsøk. Er det hvor beboerne tror at husene deres er villaer ? (Nei, det er vel utenforstående som legger på den benevnelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

I 1995 skulle jeg på oppdrag på Oslo vestkant, og fikk beskjed om å se etter en villa på en bestemt adresse. Jeg kunne ikke finne noen villa, derfor ringer jeg eier og spør etter villaen. Til min forundring var den definerte villa et lite to etasjer gammelt hus. På mine trakter ville denne villanen bli definert som ei rønne. Min lærdom var, at det er forskjellig forståelse på hva som oppfattes som en villa.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Her i Trondheim har vi ifølge Flettfrid Andresen- Villaer på Øvre Singsaker. Dette har også en form for sannhet i seg..Da de husene er (var) beriket med store tomter. Bygd etter fin byggeskikk. Da gjerne med utstrakt snekkerglede..Det være seg søyler..ornamenter..tårn..Vel tårn å tårn, men de var rikt prydet og var de beste husene i bydelen. Slik er oppfattelsen her...for mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

hvis vi definerer villa som herskapshus, har vi hatt noen få slike , bl a Jerlsberg hovedgård, Herregården i Larvik, Rosendal baroni. (Alle disse tre har huset et herskap.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Etter definisjonen kan vel Jarlsberg og Rosendal [jfr innlegg 20] betegnes som villaer? De ligger jo begge landlig til, og har store flotte hovedhus omgitt av et større parkområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Enig, forutsatt at en villa skal ha et herskap.Et herskap forutsetter såkalt hals- og håndsrett, dvs politi- og domsmyndighet. En herregård i Norge har hatt en herre (og en frue), men sjelden et herskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Er det ikkje nokon som er litt (eller mykje) på viddene her med omsyn til tid, definisjon og bruk av ordet i Noreg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.