Gå til innhold
Arkivverket

[#77314] Definisjon på villa?


Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Hvis noen huseiere ønsker å kalle eneboligene sine for villaer, så må de vel kunne gjøre det uten problemer? Derimot ville jeg nok være mer varsom med å kalle andre menneskers hjem for 'rønner' (innlegg 17)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Her bør vel Norsk Ordbok konfereres (når bindet med villa er utgitt). Men jeg antar at ordet først kommer i norsk i 2. del av 1800-tallet. Dagens betydning avspeiler nok den vanlige utviklingen av mange innlånsord: det opprinnelige betydningen er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til Tore (28): Du behøver ikke vente på Norsk Ordbok, vel? Riksmålsordboken har nesten en hel spalte som omhandler villa(er) Den som er interessert, kan slå opp der. :-))Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

På ABCsok.no ser det ut til å være 119 lenker til ordet villabebyggelse. (Det er ikke husene i seg selv som er definert, om det da foreligger noen beskrivelse av villaer utenom ordbøkene ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Må ta 10 ganger sterkere i. Det er 119 sider med 8-10 lenker på hver. Jeg også forbinder villa med et større, frittstående hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Kan vel spinne litt videre på mitt innlegg nr 23. For eksempel Austrått, Ulefos, Holla, Fossum, Fritzøe, Eidsvold Værk kan vel også egentlig defineres som villaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg vet ikke, men det synest for meg ved raskt gjennomlesning, at betegnelsen Hovedbygningen ofte blir brukt på gods, såsom de som nevnes i 23 og 33 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Fra The American heritage dictionary: A middle-class house in the suburbs. Fra The concise Oxford dictionary: country residence; detached suburban house.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Følgende definisjon stammer fra redaksjonen i Store Norske Leksikon: 'Villa – hus, i den opprinnelige, romerske betydning et landsted, oftest i forbindelse med vidløftige hageanlegg (f.eks. Hadrians kjempevilla ved Tivoli). Etter mer enn 1000 års opphold ble villabyggingen tatt opp igjen i 1500-tallets Italia, hvor den førte til en rekke arkitektoniske mesterverker, også hva hagene angår (Villa d'Este i Tivoli, Villa Aldobrandini i Frascati). Da jernbanene fra midten av 1800-tallet gav støtet til en mer åpen bebyggelse utenfor byene, gikk villa over til å bety en enebolig med hage.'Med andre ord kan man vel konkludere med at siden midten av 1800-tallet har villa gått over til å bety en enebolig med hage - jevnfør betegnelsen villabebyggelse med rekkehus- og blokkbebyggelse. Størrelsen på bygningen ser ikke ut til å ha stor betydning. Skjønt noe har det nok å si - for vi skiller vel mellom villa og hytte. Flere steder i Oslo står det fortsatt igjen hytter (ikke fritidsboliger), som i sin tid fungerte som bolig for husmenn eller arbeidsfolk, som man nok kan betegne som eneboliger eller hus, men neppe som villaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Villa slik det brukes idag, er vel oppstått utifra et behov for å skille mellom arbeiderklasseboliger og borgerstanden,jf.innlegg 37, idag flittig brukt av eiendomsmeklerne, spesielt i byområder.Et hus på 300-400 kvadratmeter på 1-2 måls tomt, er for meg et vanlig hus eller en enebolig.mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(38) Hva mener du med 'arbeiderklassebolig'? Er det en tradisjonell arbeiderbolig, gjerne bygd i nærheten av et verk eller en fabrikk, eller er det kanskje en bolig bygd med husbanklån? Ikke så rent få slike ble oppført i Oslo i årene etter 2. verdenskrig av folk som nok tilhørte 'arbeiderklassen', men i dag ligger også slike boliger i 'villaområder', og jeg tviler på at en megler i dag ville differensiert mellom villa eller ikke villa på det kriterium.Forøvrig tror jeg ikke det finnes så mange 'vanlige hus' på 3-400 kvadratmeter i Oslo, i hvert fall, og færre og færre blir det vel, ettersom fortettingen griper stadig mer om seg. De fleste eneboliger ligger vel på en 150-200 kvadratmeter, noen er sikkert også mindre, da de kan ha 1 1/2 etasje.Ellers blir det vel med 'villa' som med 'by', som hvilket som helst tettsted med ambisjoner kan velge å kalle seg i dag: Det er opp til den enkelte å vurdere når begrepet blir latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 38. Jeg tenkte i et historisk perspektiv og viste til innlegg 37.Hva gjelder temaet: Definisjon på villa, er det mulig at ordet villa idag kan betraktes som synonymt med hus eller enebolig, men jeg tror ikke ordet villa er like utbredt over alt. Villabebyggelse med rekkehus- og blokkbebyggelse var forøvrig en ny konstruksjon for meg, jf innlegg 37, i så fall er definisjonen på villa enkel og grei, gjelder alle typer boliger. Det er da åpenbart at en rekke offentlige skjema er utgått på dato.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Atle i (37) skriver 'jevnfør betegnelsen villabebyggelse med rekkehus- og blokkbebyggelse'. Dette oppfatter jeg som 'jevnfør betegnelsen villabebyggelse med betegnelsen rekkehus- og blokkbebyggelse'. Altså villabebyggelse kontra rekkehus-/blokkbebyggelse.Ellers er vi vel tilbake til definisjonen i SNL som jeg la lenke til i innlegg (2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Litt oppsumering. Arealet på et hus for å bli betengnet som en villa, er altså ikke nærmere definert, men ikke uten betydning. Dessuten bør huset være plassert i en større hage/park (heller ikke her er areal nærmere definert), og helst i tilknyttning til en større landeiendom. Er det ikke det som har kommet fram til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Odd Andreas (42): Jeg mener oppsummeringen din blir feil fordi du blander sammen den opprinnelige betydningen av betegnelsen 'villa' med den som vokste fram i Norge fra midten av 1800-tallet og fram til i dag. Det er vel dagens betydning av ordet 'villa' du er ute etter, eller nærmere bestemt hvor stort areal huset må ha for å tilfredsstille definisjonen.I min utgave fra 1993 av Norsk illustrert ordbok (moderat bokmål og riksmål, redigert av Tor Guttu) defineres 'villa' slik: 'beboelseshus for én el. noen få familier, omgitt av hage'.I denne definisjonen inngår ikke bare eneboliger, men også boliger med noen få familier. Tomannsboliger og rekkehus med noen 'få familier' er også rekkehus i følge denne norske ordboka. Størrelsen på huset og hagen, som omgir boligen, nevnes ikke.Personlig har jeg aldri kalt et rekkehus for en villa, ei heller en hytte (bolig) på 40-60 kvadratmeter, men en horisontalt delt tomannsbolig med en grunnflate på rundt 100 kvadratmeter med felles inngangsparti hadde jeg nok godtatt. Men Norsk illustrert ordbok på drøye 1 000 sider er altså mindre streng enn jeg. Mitt bilde av begrepet villa stemmer bedre med definisjonen i SNL, men jeg må nok ved nærmere ettertanke innrømme at jeg har tatt feil før...Kanskje noen andre har et bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Min bygningsforsikring hos if Skadeforsikring er av selskapet oppgitt som ’BYG 1-6, Villa – kaskoforsikring’. Da forsikringen ble tegnet var det kun info om selve bygningen det ble spurt om – tomtestørrelse/-beskaffenhet var aldri tema. Hva som ligger til grunn for selskapets valg av betegnelse for denne forsikringstype vites ikke, men det kunne vært interessant å høre deres begrunnelse for valg av nettopp ’Villa’ i deres markedsføring av bygning/boligforsikring i stedet for feks ’Bygning’, ’Hus’ eller ’Bolig’.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har pekt på noe liknende før: Ved å søke villabebyggelse på Google vises det 1580 treff og på villatrøk 1190, så det er jo nokså alminnelig med omtale. Etter definisjon på engelsk ovenfor skal jeg bo i villa: frittliggende hus med hage. Alle hus heromkring er slike. Ser i reguleringsplan at slikt er villabebyggelse. Tore H. peker på at oppfatningen ('definisjonen') av villa har variert med tid og sted. Selv mener jeg, som sagt tidligere, at en villa kanskje har en grunnflate på la oss si 200 kvm. Men jeg mener dog at villa ikke begrenser seg til de få som er navngitt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Riktignok er det statistiske grunnlaget i dette temaet lite, men det kan synes som om arealkravet til ordet 'villa' er litt avhengig av geografisk tilholdssted. I Oslo er det ganske vanlig å skille mellom villabebyggelse og for eksempel rekkehus- og blokkbebyggelse. Når man skal beskrive de enkelte forstedene i byen bruker man gjerne slike uttrykk. Bøler i Østensjø bydel er for eksempel dominert av blokk- og rekkehusbebyggelse, mens naboområdene Ulsrud og Oppsal har store innslag av villabebyggelse fra etterkrigstiden, men også rekkehus- og blokkområder fra 1950-tallet og seinere.På østkanten i Oslo er det, som beskrevet i innlegg 39, sjelden man finner boliger med et grunnareal (1. etasje) på stort mer enn 200 kvm. De fleste ene- og tomannsboligene i villabebyggelsen på Ulsrud har et grunnareal på godt under dette. Hovedårsaken er nok de strenge arealkravene Husbanken stilte de på 1950- og 1960-tallet. Maksimalt boligareal ble beregnet ut fra antall personer i husstanden. De fleste av ene- og tomannsboligene i dette området har et grunnareal på mellom 100 og 140 kvm, og likevel betegnes denne delen av Ulsrud som villabebyggelse. Derfor tror jeg Helge i innlegg 45 hadde senket kravet sitt til en villas grunnflate, hvis han hadde kommet fra Oslo øst istedenfor fra Sel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

'Villa' kommer egentlig fra latin og betegner et 'frittliggende bolighus'.Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Mitt frittliggende hus har bare en grunnflate på 85 kvm brutto i to etg.(Husbankhus), så det var bare en generell betraktning ut fra mitt inntrykk. I setningene før det er jeg vel på ingen måte kategorisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Definisjonen i 47 o.a er nok helt sikkert riktig, men hadde bare lyst til å tilføye at i kommunenes streben etter å få inn eiendomsskatt skjærer de vel alt under èn kam? Enten det er villa, enebolig, våningshus etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Jeg mener nå fortsatt at hus og hage bør ha en viss 'pondus' for å bli betegnet villa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.