Gå til innhold
Arkivverket

[#77318] Hvem var foreldrene? Johanne Emilie Falch f. Larvik 1860


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Johanne Emilie Falch var født i Larvik 28.8.1860 og døpt der 11.8.1861. Som foreldre står oppført skipper Johan Falch og pike Margrethe Falch.Når Johanne Emilie står konfirmant i Larvik 4 april 1875 oppgis foreldrene å være enkemann Johan Michael Falch og pike Johanne Cathrine Jørgensdatter.I folketellingen for Larvik 1865 finner jeg følgende: Johan Christian Falch, skipperborger, 63 år, f. Larvik. Under samme adresse står oppført Jacob Wilhelm Klingenberg Falch og han finner jeg under fødte i Larvik 8 september 1831 med foreldre: skipskaptein Johan Christian Falch og Hansine Wilhelmine Klingenberg. Blant fadderne står oppført kammerrådinne Falch. Madame Hansine Wilhelmine Falch f. Klingenberg døde 51 år gammel i Larvik 9 august 1852.Det er vel helst denne Johan Christian Falch som var barnefaren siden jeg ikke finner noen ved navn Johan Michael Falch. Hvem var hans foreldre? Og videre var det altså Margrethe Jørgensdatter som var moren eller Johanne Cathrine Jørgensdatter. Her er det kan hende bare en sammenblanding hva navnet angår. Hvor kom hun fra og når døde damen? Er det noen som kjenner til Falkenberg slekten? Med andre ord hvem som var foreldrene til madame Hansine Wilhelmine Falch, f. Klingenberg som døde i 1851?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Nevnte link viser også til 1865 nr. 111 hvor søsteren Natalia døpes. Begge barn uekte, dvs. foreldrene var ikke gift. Mao. to leiermål.Når det står Johan Michael.. Falch kan det bety Johan Michaelsen Falch og at det faktisk er nevnte skipskaptein Johan Christian Falch som er far. Dette skjer jo etter at hans hustru døde. Hans far het Michael Christensen Falch og hans mor er Johanne Nicoline Voigt. Johan Christian dør i Glemmen i Østfold i 1874. Han var gift med Hansine Wilhelmine Klingberg/Klingenberg og det var mange barn (Nicolai Christian Theodor, Håkon, Peter Emil, Michael i tillegg til Jacob Wilhelm). Hansine kom visstnok fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Leif,du skulle vel ikke kjenne til noe mer om Johanne Nicoline Voigts foredre (Johan Nicolay Voigt og Anne Dorothea Cobik)Jeg vet at Johan Nicolay var regimentfeltskjær og stadskirurg. Jeg har også dåpen til 6 barn mellom 1771 og 1781 i Fredrikstad.Om Anne Dorothea Cobik har jeg funnet gravleggelsen 11.12.1789, og har dermed en ca. fødselsår på 1741.Vil være veldig takknemlig dersom du har du har mere informasjon om disse to og deres evt. aner.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har notert et alternativt navn for Anne Dorothea, nemlig Kobicke og at hun kommer fra Polen. Johan Nicolay Voigt var vel født i Odense og de ble gift i Kjøbenhavn, men jeg er redd det stopper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Takk for det. Mistenkte at Anne Dorothea var østeuropeer. Hvis Johan Nicolai Voigt var fra Odense så er han nok antageligvis å finne som:Johann Nikolaj Voigt b. 18.5.1742, chr. 22.5.1742 i Odense, forelre: Johann Christopher Voigt og Marie Lonberg.(Kilde: FS: VRI)Søsken til Johann Nicolaj er: Marie Sophie Voigt, b. 27.1.1740 chr. 2.2.1740 Odense Christian Voigt, b. 26.7.1744 chr. 31.7.1744 Odense(også fra FS)Noe spor av giftemålet mellom Johan Nicolay og Anne Dorothea kan jeg ikke finne på FS. Kan jeg spørre om hva kilden din for den opplysningen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

I FT 1767 for Odense finner jeg også to familier som kan være de samme Odense-Voigtene som over.I tillegg sannsynliggjør også disse opplysningene at vi snakker om samme person som drar til Norge g.m. A.D. Cobik. Yrker gikk jo ofte i arv den gangen.Husstand 1: Navn: Voigt, alder: over 48 år, Gift, yrke: Regiments feldssk[ær], aftakket, Øster eller Ower QuarteerHustru: alder: over 50 år, Datter: alder: 32-40 år Datter: alder: 16-24 årMer usikker denne. (kanslje Christian Voigt, bror til Johann Nikolaj)Hussstnd 2: Navn: Voigt, alder: 24-32 år, Gift, yrke: Monsr. aftakket, logerende, Wester QuarteerHustru: alder: 16-24 år Datter: alder: 0-8 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Og så finner jeg begravelsen til Regimentsfeltskiær Johan Christopher Voigt i DDD (Dansk Demografisk Database) KB-1741-1791-BEGR.Begravet 8.3.1773, 77 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.