Gå til innhold
Arkivverket

[#77335] Tyding av kirkebok (Ille vrien skrift)


Gjest Trine Barrusten Femtehjell
 Del

Recommended Posts

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Kan noen hjelpe meg å tyde kirkebok, pike nr 19, Nikoline Maria Olsdatter ett eller annet. Født 11 mars 1825, Døpt 24 mars i ??. - og så skjønner jeg ikke mer.... ; )Er veldig takknemlig for alle som skjønner mer enn meg!Lenke Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Lenken din er bare en lenke som varer en kort tid og maks 30 minutter. Du må legge ut en permanent sidelenke. Oppskrift her: LenkeRemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Tusen takk! Tenkte ikke på den! Kanskje på tide å ta kvelden snart? ; )Klarer dere å tolke 'tittelen' til barnefaren og moren? Det ser ut som om etternavnene skal være Fjelle.? At de bare har fuska med streken? Hva betyr P; 746?Mange spørsmål det her!Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Ikke hos meg, jeg får: Error common_0104b: Couldn't fetch short source information! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1Denne feilen skyldes normalt at det har gått mer en 30 minutter siden bytte eller oppdatering av siden. Da slettes utvalget ditt som gir deg tilgang til visning. Prøv derfor å lage utvalget ditt på nytt. Feilen kan også skyldes ekstrem serverbelastning, i så fall vent litt og prøv på nytt.This eror is normally caused by a 30 minutes timeout without selecting a new page or updating your existing page. Try to regenerate your selection. This error may also be caused by extreme serverload. In that case, try again later.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Fars tittel er Inderste, mors er Hustrue. Mors patronym er Christensdat. Jacobsdat. er strøket over. Gårdsnavnet er Fielle.P:746 står for sidetallet disse er skrevet opp i i Jevnførelsesregisteret bakerst i kirkeboken.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Remi!Linken var ikke 30 min. gammel? Jeg fikk uansett linken til Ann-Mary til å virke, og det var rene blokkbokstavene i forhold! -men takk for at du prøvde! ; )Jeg klarer ikke å finne barnefaren, Ole Nielsen i FT 1865! Nå har jeg lett i en time! Har dere noen tips? Han skal være født i 1796 og enkemann i ft 1875, understøttet av kassen helt.Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Det var et nytt ord for meg! Hva er jevnførelsesregisteret? Jeg får gå inn og titte på det! -lærer stadig noe nytt!Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Prøvde å tyde dåpen i ministerialboken.11 mars,Nicholine Maria Olsd.Tielle,døpt 27 mars i kirken. Inderste Ole Nilsen og hustrue Anne Cathrine Jacobsdat:Tielle.Men så er Jacobs streket over ,og det ser ut som det i steden er skrevet Christens(usikker her?) Faddere: Mette Rasmusdat: Tielle,Ellen Andersdatter Kraasnæs,John Nielsen Tielle,Jens Nielsen Tielle,Hans Andersen Kraasnæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Jeg synes mer det ser ut som Fielle. Fjelle som det heter i dag ligger ikke langt unna. Jeg fant Mette Rasmusdat. nå, under Fjell. Barnefaren er som sunket i jorden i 1865..LenkeMvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Trine - Inderst Ole Nielsen og hustru Anne Cathrine Jacobsdatter Fielle(Fjelle).Faddere:Mette Rasmusdatter Fielle,Elen Andersdatter Kraasnes,john Nielsen Fielle,Hans Andersen Kraasnes(Kråsnes).(Inderst,betyr vel omtrent leier av jord)Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Flere barn av Ole Nielsen og Ane Cathrine Christensdatter: Anne Maria,født 4 juli 1821: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500222363782&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Ostf&juris2=Ostf&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Ostfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeElen Andrea,født 23 feb 1823: LenkeNicholine Maria,11 mars 1825: LenkeAne Maria,født 5 okt 1827: LenkeNiels Christian,født 15 juni 1830: LenkeOle Nielsen var ,ifølge opplysningene på FS, født 16 juli 1799: FS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Tusen takk for hjelpen! Nå har jeg spist en kvikk lunsj, og det er bra, for det her er helt utrolig! Jeg har ikke lyst til å legge meg i dag! ; ) Dere er helt fantastiske!Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Det er tydeligvis en liten tragedie her, Ole Nielsen vokser opp hos selveiende far med en tjenestepike, så havner han selv på fattigkassa når han blir gammel, og barnebarnet er tydeligvis på legd frem til han kan gjenforenes med foreldrene når han kan tjene penger selv... Det er trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Foreldre til Ole Nielsen Fielle var Niels Johnsen og Elen Andersdatter.Her er foreldre og 8 barn: (KUN fra FS.MÅ sjekkes mot kirkeboken!)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

14 16 Da er fødselsdatoen bekreftet i kirkeboka, har jeg tydet rett med at dåpen er 10 oktober?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

(13)Så at Ole Nielsen (Fielle)Fjell store og Ane (Cathrine) Christensdatter hadde to pleiebarn hos seg i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Nøyaktig tekst ved Ole sin dåp linket i (16) der året er 1799, er:10de S. e Tr. den 27de Julij. B. Ole F: Niels Jonsen store Fielle og Elen Andersd. - Fad: Anne Hansd. Borge, Oleana Rasmusd. Elvslet, Mouritz Kraasnæs, Anders Kraasnæs og Ole Hendrichsen Borge - fød 16de Julij.S. = Søndag e = etter Tr. = Trinitatis B. = Barn F: = Foreldre Fad. = FaddereHilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.