Gå til innhold
Arkivverket

[#77339] Oppslag i bygdebok for Sørfold


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg sitter fast på en lenke.Jeg vet at rundt ca 1840 bor det en Ane Johanna Olsdatter på Tørrfjorden antakelig i Sørfold. Jeg har foreldrene til denne, men ikke noe etterslekt. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut mer om henne.Se også denne diskusjonen.Vi finner en Anna Johanna Olsdatter i Heisburvigen i 1801. Det kan være henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Finner dette i skifter for Salten:Skifte etter Engebrigt Enochsen, Husmann; Hysbuevig i Folda. Skiftet åpnet 28/4 1792 Eketefelle Ane Johanna Olsdatter Formue: 361 - 5 - 9. Gjeld: 96 - 0 - 2. Boets innhold: Sølv merket: E:J:S (pantsatt av Morten Andersen) Sølv merket: E:E:S, sølv merket: J:E:SArvinger:Ane Johanna Olsdatter, Hysbuevig i Folda. Hustru av avdøde. Gift. Enke. Ektefelle: Engebrigt EnochsenBergithe Maria Ingebrigtsdatter, Hysbuevig i Folda, 1 år. Datter av avdøde.Du nevner årstallet 1840 og det er et langt sprang mellom 1792 og 1840. Mulig Ane giftet seg på nytt og fikk flere barn, har du noen indikasjon på det?Finner noe som heter Tørfjordskjær i skiftene, men ingen Ane som kan passe. Datteren finner jeg heller ikke i andre skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Obs, jeg tok 1840 på husken. Riktig år skal være 1853. Jeg har en egen diskusjon på dette skiftet: LenkeDet står bare Anne Olsdatter, Tørfjorden. Moster av avdøde. Ole Danielsens arving. Jeg har sporet Ole sin familie tilbake til Hemnes/Nesna og har mesteparten av denne familien nå - med god hjelp fra flere.Kan Tørrfjorden være betegnelsen på området istedet for en gård? At Anne bor i Hysebuevig i Tørrfjorden?Jens Poulsen og Anna Johanna Olsdatter giftet seg 27 des 1793Anna Johanna Hansdatter ,48 år ved tellingen 1801, har en datter,Bergitte Maria Ingebrigtsdatter.11 år.Hun ble født 27 jan 1791,av foreldre Ingebrigt Enoksen og Anna Johanna OlsdatterForeldrene giftet seg 25 okt 1789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Anna Johanna som du kaller Hansdatter er vel en Olsdatter ( ved 1801-tellingen?) Ellers ser det vel ut til at dette må være samme dame som nevnt i skiftene.( I dine andre temaer)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For sikkerhets skyld legger jeg inn lenken til folketellingen her: LenkeAlle opplysninger passer jo med ektefeller og barn , så det er nok den rette damen :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Der fant jeg bygdeboka for Sørfold,har hatt litt kaos på dette rommet etter oppussing :) Anna Johanna som Gunn fant på folketellinga,kommer fra gården Lillegård i Sørfold.Hun ble gift 1. med Ingebrigt Enoksen på Refsnes i Sørfold,den 25.10 1789.Fikk ei jente Berit Maria den 27.01 1791. Gift 2. med Jens Paulsen på Nedregård,den 29.12 1793. Tre barn: Ingeborg 30.05 1794,Pernille 31.08 1797 og Ole Andreas 1799. Finner absolutt ingenting som har med Tørfjordskjær å gjøre når det gjelder denne damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ifølge skifter for Lofoten og Vesterålen,er det en gård i Myre i Vesterålen med navn Tørfjorden. Kanskje verdt å sjekke der istedet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Absolutt, jeg prøvde å sjekke det, men finner ikke noe. Søkte på Myre Tørfjord på google og da får jeg opp at det er ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Skifter for Lofoten:Det er et skifte etter Ole Danielsen, Stene i Hol. Skiftet åpnet 15/6 1853.Der er nevnt en Ane Olsdatter, Tørfjorden. Moster av avdøde. Ole Danielsens arving.Men blir ikke denne Ane Olsdatter svært gammel hvis alderen stemmer - at hun var 48 år i 1801? Alderen som er oppgitt i disse tellingene er ikke alltid å stole på.Har du navnet til søsken av Ane Johanna Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Inger,det er jo fastslått at det ikke kan være den Ane Johanne som er i folketellinga 1801 ! Hun er jo født i Sørfold,forsto det sånn at hun som Hans Egil leter etter skal være født på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, da er hun definitivt ute av dansen - men søsken til den ettersøkte Ane er interessante. Det finnes jo skifter for Helgeland, men disse har jeg ikke tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er vel ikke riktig å si at jeg ikke har tilgang - de finnes jo skannet. Men det er ingen enkel sak å lese disse og dessuten må en jo ha et eller annet holdepunkt før en begynner å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Her er foreldrene hennes og søsken:Ole Larsen, f. ca 1691, d. 30 mai 1767 i Elsfjordstrand, Hemnes. (1) Gift 1727 i Hemnes kirke, med Anna Larsdtr, f. ca 1696 i Stormoen, Hemnes, d. 1743 i Elsfjordstrand, Hemnes. (2) Gift 1744 i Hemnes kirke, med Berit Arntsdtr, f. 1717 i Luktvatnet, Hemnes (datter av Arnt Nilsen og Marit Johnsdtr), d. 16 jan 1786 i Elsfjordstrand, Hemnes. Barn med Anna Larsdtr: i.Inger Olsdtr, f. 1728 i Elsfjordstrand, Hemnes, d. 1743. ii. Lars Olsen f. 1730. iii. Iver Olsen, f. 1732 i Elsfjordstrand, Hemnes. iv. Golla Olsdtr, f. 1735 i Elsfjordstrand, Hemnes, d. før 1801 i Finnbakken, Hemnes. hun hadde ikke barn. Gift 1790 i Hemnes kirke, med Anders Anderssen, f. 1729 i Finnbakken, Hemnes, d. 11 jul 1821 i Finnbakken, Hemnes. v.Abelone Christine Olsdtr f. 1737. vi.Jakob Olsen, f. 1739 i Elsfjordstrand, Hemnes. vii. Ole Olsen, f. 1742 i Elsfjordstrand, Hemnes, d. 1743. Barn med Berit Arntsdtr: viii. Lars Olsen, f. 1744 i Elsfjordstrand, Hemnes. ix.Inger Olsdtr f. 1745. x. Ane Olsdtr, f. 1745 i Elsfjordstrand, Hemnes, d. 1751. xi. Arnt Olsen f. 1750. xii. Marit Olsdtr f. 1751. xiii. Ane Johanna Olsdtr, f. 1751 i Elsfjordstrand, Hemnes.'Vår' Ane er altså nr xiiiJeg skal se om jeg kan finne skiftene til søskenene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Her er farens skifte: Elsfjordosen; Hemnes/1767Ole Larsen M Hovedperson Berethe Arensdatter K Ektefelle Lars Olsen M Gift Sønn; 1.ekt. Iver Olsen M Sønn; 1.ekt. Jacob Olsen M Sønn; 1.ekt. Appelona Olsdatter K Død Datter; 1.ekt. Nylig død. Goula Olsdatter K Datter; 1.ekt. tj. Ole Furuhatten. Arent Olsen M 18 Sønn; 2.ekt. Curtator Niels Arentsen, Tronmoen. Inger Olsdatter K Datter; Formynder Arent Arentsen. Marithe Olsdatter K Datter; Formynder Arent Arentsen. Anna Olsdatter K Datter; Formynder Arent Arentsen, Lille Lugtvatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiførst link til Asbjørn Lind som er forfatter til bøker om Sørfold og Nordfold etc. http://www.saltenslekt.no/salgskat.htm Som en vil se tar han og imot spøosmål om slekt.Så til en Ane Johanne som heter riktignok heter Johnsdtr f. 1761 i Rana.g. m. Bjørn Eidisen i Buvik deres sønn Eidis Bjørnsen er gift med Berit (Birgitte Ingebrigtsdtr nevnt lenger opp her.det er jo bare en Anne Olsdtr som dør 1844 ifølge RHD sin kirkebokavskrift men hun er jo fra Sørfold og som fastslått før her uaktuell.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei igjenJeg finner en Anne Olsdatter 31 år på Ramsvig i Øksnes. Jeg tenker at kanskje dette kan være gården Tørrfjord på Myre?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.