Gå til innhold
Arkivverket

[#77341] I.d. av Undset/Finstadfolk i Rendalen


Gjest morten undseth
 Del

Recommended Posts

Gjest morten undseth

Jeg vet det kan være umulig, men prøver en ikke får en iallefall ikke noe svar.... Bildet nedenfor lurer vi på om kan være Jakob Fællingen Bortatel Østre og kone Kari Nilsdatter Nordihaug Elvaal, men er ikke sikre, dette bildtet hang i barndomhjemmet til deres oldebarn på Unset før og etter krigen, han fikk ikke spurt om hvem det var før hans foreldre døde. Det kan være sansynlig på et hvis da det var et stort bilde på plate, og det var ikke mange bilder av familie forøvrig på veggene i det gamle huset på Mone/Flata på Unset

bilete9082.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

legger ved i fra JB Bull der iallefall min firmenings oldeforeldrene med hans bestemor Karoline (1879-) står som et barn også, hvem gutten da er i bildet vet vi ei heller. Karoline ble gift med bror til min oldefar.

bilete9083.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

For ev. å lette id legger jeg og ved fra JB Bull min 4 menings besteforeldre med bilde: Jakob og Karoline Unset, boende på Moen, Unset. De står omtalt til høyre under : Moen

bilete9084.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Alternativt kunne vi tenke oss at dette var min svenske forfar tippoldefar) Anders Jonasen Axland (1824-1909) død i Rendalen og hans kone Siri Jonsdatter Nordre Rugsveen (1840-1901)fra Bakken på Unset, de bodde på Toreshaugen, Unset. Dette ville da og bli min 4 menings oldeforeldre på hans fars side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Kan og legge inn dette bildet, det mener jeg og vi kan være samme mannen som på familiebildet øverst i denne forespørslen, dette kommer og fra det samme hjemmet til slekten på Unset.

bilete9085.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Hei.Det er jo SÅ interessant med gamle bilder, og, ikke minst; (forsøke å) idenifisere de avbildede! Jeg håper at dette lykkes.Den gang var det virkelig stort å bli fotografert. Så alvorlige, flotte mennesker :)Elvaal, er dèt samme sted som Ellevold?Ønsker alle en god natt, ditto hilsen ffra Kristine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Det er artig at andre og fenger av gamle bilder, da og på generelt grunnlag, takk skal du ha. Ja, Elvaal/Elvål/Ellevold er samme sted, i Øvre Rendal. Ellevold kansjke egentlig navn på opprinnelig gård, så omfavner etterhvert navnet den lille byga til dagens Elvål. Når det er så gamle bilder er det jo en teoretisk mulighet at de 'henger på en eller annen vegg' da de i vår tid effektivt sikkert har blitt såvel olde som tippoldeforeldre til noen....iallefall lov å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Det er artig at andre og fenger av gamle bilder, da og på generelt grunnlag, takk skal du ha. Ja, Elvaal/Elvål/Ellevold er samme sted, i Øvre Rendal. Ellevold kansjke egentlig navn på opprinnelig gård, så omfavner etterhvert navnet den lille byga til dagens Elvål. Når det er så gamle bilder er det jo en teoretisk mulighet at de 'henger på en eller annen vegg' da de i vår tid effektivt sikkert har blitt såvel olde som tippoldeforeldre til noen....iallefall lov å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Det er artig at andre og fenger av gamle bilder, da og på generelt grunnlag, takk skal du ha. Ja, Elvaal/Elvål/Ellevold er samme sted, i Øvre Rendal. Ellevold kansjke egentlig navn på opprinnelig gård, så omfavner etterhvert navnet den lille byga til dagens Elvål. Når det er så gamle bilder er det jo en teoretisk mulighet at de 'henger på en eller annen vegg' da de i vår tid effektivt sikkert har blitt såvel olde som tippoldeforeldre til noen....iallefall lov å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.