Gå til innhold
Arkivverket

[#77344] Amerikaeksperter, Svensk/Norsk Hadelandsfamilie savnet.


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Gustav Israel Bengtson Groth, f. 25.03.1824 i Sillerud i Värmland, Sverige, utv. 26.4.1882 fra Skredbergeiet (Tronsrud) i Tingelstad, Hadeland til Deer Park, WI? sammen med sin hustru, Margit Knudsdtr., f. 26.08.1833 i Aal i Hallingdal og barna: Maria, f. 17.09.1864 på Hvalebyeiet i Gran og Knud, f. 25.03.1868 på Horgeneiet i Gran. Er det mulig å finne dem igjen i USA? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket dåpen til Margit? Jeg kan ikke finne noen fødsel eller dåp i Ål med den datoen. Jeg fant en f.15/9 døpt 13/10 1833 (nr.29).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg funnet vielsen deres i 1864, og der står det vel at hun var født i Gol. Det forklarer hvorfor jeg ikke fant henne i Ål.Jeg vet du ikke spurte om hennes fødsel, men jeg ville finne ut hvilken gård i Ål hun kom i fra, for å se om det sto noe i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Margit fikk jo en sønn før hun giftet seg...... (det sa du ikke, Ole.... luringen...).... denne sønnen reiste nok først over dammen. Han er å finne i US census 1900 i Alden, Polk co. Wisconsin med etternavnet Bensen. I 1900 er han sammen med sin mor som da er enke.

bilete9087.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Hei Berit og Jon. Takk for opplysninger. Jeg ser jeg burde ha sjekket hvor Margit var født. I folketellingen 1875 står det at hun er født i Ål i Hallingdal, men det var feil, Gol er nok riktig. Med ca. 11 000 som emigrerte fra Hadeland, har jeg ikke mulighet til å kontrollere alle data for de som er født utenfor Hadeland, ihvertfall ikke før jeg finner de igjen i USA eller Canada. Jon, det at Margit hadde en sønn før hun ble gift burde jeg absolutt ha funnet ut, det står både i 1865 og 1875 tellinga. Det var Andreas Andersen, f. 26.10.1859 i Hildenbrænden i Tingelstad. Far var Anders Hansen, og det var hans 2. leiermål. Mor er oppgitt til Mari Knutsdtr. Men, da fikk jeg opplysninger om enda en som har utvandret fra Hadeland. Det må være han som reiste 15.6.1881 til St. Croix, WI. Andreas er ikke i utflyttingslistene, men det er mange som ikke har fått attest fra presten. Andrew, Knute og Margreet Benson er i Alden. Polk Co., WI også i 1910, men jeg har ikke funnet dem senere. Takk til dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.