Gå til innhold
Arkivverket

[#77378] Tydehjelp Onsøy Kirke 1761


Gjest Trine Barrusten Femtehjell
 Del

Recommended Posts

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei!Har noen mulighet til å hjelpe meg å tyde kirkebok fra Onsøy 1733?Nest nederste barn i 1761, første kolonne, Børger Tønnesøn fra ???, Far; Tønne ???, Malene Børgersdatter. Fadder Peder Gudmundsøn Foslund, ??? Dåpsdato 04.01.1761 Fint hvis det jeg har tolket kan overprøves! Lenke Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Vet du forresten hvordan jeg linker Børger Tønnesøn til en adelsslekt? Jeg vet at han er av det, men ikke hvilken... Har i den anledning en morsom historie jeg har fått fra en eldre slektning;Mannen (jeg sensurerer navnene her og fritt fortalt) klaget til sin far om sin kone. Hun mente hun hadde rett på bedre behandling fra sin mann siden hun hadde blått blod i årene. Da fikk mannen følgende svar av sin far at dette gjaldt begge veier, for ektefellene hadde samme oldefar! ; )LenkeMvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Trine - Jeg tror det står:Børger Tønnessen fra Bossum,foreldre:Tønne Hansen og Malene Børgesdatter.Faddere:Peder Gudmundsen Foslund,Peder Nielsen Foslund,Jens Christiansen Foslund,Marthe Thomesdatter Foslund og Mari Jonsdatter Forsetlund.Barnet døpt 4 jan.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til innlegg (1).Dåpsdatoen leser du riktig som 4. januar 1761. Jeg vet ikke hvorfor du skriver at dette er fra 1733?Det står: 2Børger Tønnesøn fra Bossum. Par: Tønne Hansøn og Malene Børgersdatter. T: Peder Gudmundsøn Foslund, Peder Nielss. ib., Jens Christianss. ib., Marthe Thomesdatter ib., og marie Jonsdatter Forsetlund.'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Det ble en liten skrivefeil...Siden de er fra Bossum, kan de da knyttes til den adelsslekten som var tilknyttet Elingård tror dere? Jeg kan ikke se noen direkte link utifra Onsøy-leksikonet, Fra 1588-1569 var det Sophie Brockenhuus og Jens Bjelke som var eiere, fra 1710-1771 var det general Henrik Jørgen Huitfeldt og Birgithe Christine Kaas som var eiere.Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Trine - Ved søk Family search.finner jeg Børger Tønnesen,født 04 01 1761 Bossum Onsø.Begravet 19 01 1799 Slevig.Foreldre:Tønne Hansen og Malene Børgesdatter.K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Takk for opplysningene! Jeg prøver å sende en mail til Vigerust, som jeg har sett sitter på mye informasjon. Kanskje han kan hjelpe meg?Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Trine - Family search igjenn.Børger gifter seg med Margarethe Andersdatter 25 10 1791,hun var datter av Anders thorchildsen og Elen Olsen.Børge og Margarethe fikk følgende barn:Toone 15 07 1792,Anders 23 08 1795,Ole 22 11 1798,alle født på Slevig.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Trine - Kan du sende meg de sensurerede navnene som du nevner i inlegg(4)? Mulig jeg kan hjelpe deg? Min Email Johnnsom @ online.no Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.